"אולי הנכד שלי יזכה לראות את פקודת מס הכנסה מתוקנת"

מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, טוען כי יש מקום לפשט את פקודת מס הכנסה, אך דווקא לאור מורכבות החקיקה אין זה ישים לטפל בנושא באמצעות צוות שיכתוב את הפקודה מחדש

"אולי הנכד שלי יזכה לראות את פקודת מס ההכנסה מתוקנת" - כך אמר אתמול (א') מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, בפורום "מועדון המסים" של להב - הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן ובניהולו של פרופ' יוסף גרוס.

נסרדישי התייחס לדבריו של נאמן בפורום, שהזכיר את הכוונה לנסח מחדש את פקודת מס ההכנסה, שנוסחה לראשונה בתקופת המנדט הבריטי בשנת 1941. נאמן, שכינה את המהלך "יצירת חוק מסים לישראל", עידכן כי מי שירכז את התיקון לפקודה הוא סגן שר האוצר, יצחק כהן, באמצעות צוות מיוחד שיוקם במשרד.

לדברי נסרדישי, פקודת מה הכנסה אכן מורכבת וסבוכה, ויש מקום לפשטה, אך דווקא לאור המורכבות של החקיקה והפסיקה הנלווית אליה ומגוון האינטרסים שהן מייצרות, אין זה ישים לטפל בנושא באמצעות צוות שיכתוב את הפקודה מחדש. לדבריו, מדובר במשימה שתימשך זמן רב מאוד, והוא אף הזכיר כי בעבר היו שני ניסיונות לתקן את הפקודה, שלא צלחו.

"הדרך להתמודד עם הסוגיה היא לטפל בפרקים ספציפיים בפקודה, ואותם לכתוב בצורה בהירה ופשוטה, כמו שאנו עושים בשנתיים האחרונות בנושא החקיקה בסוגיות ההפרשות לקופות גמל, חוק עידוד השקעות הון ושינויי מבנה", הוסיף נסרדישי.

מאז חוקקה, עברה הפקודה יותר מ-170 תיקונים. עיקר המחלוקות בין רשות המסים לנישומים ולרואי החשבון הוא חוסר הבהירות של הפקודה המנדטורית, שאינה מתאימה עוד להווה העסקי בישראל. הפקודה מבוססת במקורה על פקודות מס הכנסה שחוקקו הבריטים במושבות שהיו בשליטתם, והיא שונה מהחקיקה שחוקקה בבריטניה עצמה. בשנת 1961 חוקק נוסח חדש של הפקודה, שתרגם אותה מאנגלית לעברית. ההערכה היא כי הליך גיבוש החוק צפוי להימשך עוד חודשים רבים בטרם יעבור לאישור הכנסת.

"הבעיה היא שלוקחים נורמה משפטית לא ברורה ומנסחים אותה בצורה גרועה, מאמצים גישה שמאפיינת את הצד שיותר קרוב להליכי החקיקה, שהוא רשויות מס הכנסה", אומר עו"ד יניב שקל, שותף בכיר במשרד שקל ושות' המתמחה במיסוי.

לדבריו, גם אם הפקודה תהיה בנוסח קצר ופשוט, אין אפשרות שהכנסת תוכל לעבור על כל סעיף וסעיף שנמצא בה בצורה יסודית, לשמוע את הדעות של המייצגים והנישומים ולהתייחס בהתאם. "זאת תהיה פקודה מקצועית שמס הכנסה יכתיב, והחשש שלי הוא שבדרך הזאת תהיה הרעה לנישומים, בלי שתהיה להם אפשרות להביע את דעתם בעניין", הוסיף שקל.