תוצאות "לוויתן" צפויות להתפרסם בסופ"ש

ירון זר, כלל פיננסים: "מצפה שהתוצאות יאשרו את ממצאי רזרבות הגז שעלו מהסקר הסייסמי - 16 TCF. בהמשך, המספר יכול להיות גבוה יותר"

אם לא יהיו אירועים מיוחדים, צפויות שותפויות החיפושים השותפות בקידוח "לוויתן" לפרסם בסוף השבוע הקרוב אומדן ראשוני להיקף הגז המצוי במאגר. על פי ההערכות, בימים הקרובים צפויות להסתיים הבדיקות בשכבת המטרה, אשר על פי דיווח מסוף חודש נובמבר נמצאו בה חולות המכילים גז טבעי.

לפני שבוע וחצי הודיעו השותפות כי על פי הודעת נובל אנרג'י , מפעילת הקידוח ובעלת הזכויות הגדולה ברישיון, צפוי עיכוב בהשלמת הבדיקות בשכבת המטרה, לרבות בדיקות הלוגים החשמליים הבוחנים את תכונות הסלע ומאפייניו באמצעות מכשירי מדידה חשמליים.

תוצאות הבדיקות יימסרו עם סיומן. על פי ההערכות שפרסמה נובל בחודש יוני בעקבות תוצאות הסקר התלת ממדי, במבנה "לוויתן" קיימות רזרבות גז בהיקף של 16 TCF (מיליארד רגל מעוקבת). השותפות בקידוח הן השותפויות שבשליטת קבוצת דלק - דלק קידוחים (22.67%) ואבנר (22.67%), וכן רציו של משפחות רוטלוי ולנדאו (15%) ונובל אנרג'י מדיטרניאן, מפעילת הקידוח האמריקנית (39.66%).

נובל תהיה זהירה

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, מתייחס לתוצאות הצפויות מהקידוח ומצפה כי הן "יאשרו את הממצאים מהסקר הסייסמי, להיקף הגז של 16 TCF במאגר. בשלב זה אני מעריך שנובל, מטעמי מדיניות זהירה ועל פי ההיסטוריה של 'תמר', לא תגדיל את הכמות הזו, אבל בהמשך, עם ביצוע קידוחים נוספים, המספר הזה יכול להיות גבוה יותר".

נזכיר כי בקידוח "תמר", כשבוע לאחר הדיווח על הימצאות חולות המכילים גז טבעי, דיווחו השותפויות כי "עתודות הגז הטבעי שזוהו בקידוח משמעותיות ביותר, והינן לכל הפחות בגובה ההערכות המוקדמות טרום הקידוח, לפיהן ממוצע פוטנציאל עתודות הגז הטבעי של הפרוספקט הינו כ-3.1 TCF", וזאת בהתאם להערכות בביצוע הסקר הסייסמי טרום הקידוח. "המפעילה מעריכה כי בכפוף לקבלת נתונים נוספים מהקידוח, הערכת עתודות גז הטבעי אף עשויה לגדול", הוסיפו אז השותפויות.

ואכן, ביצוע מבחני ההפקה וקידוח האימות ב"תמר" הגדילו את היקף רזרבות הגז במאגר ל-8.4 TCF. להערכת גיל בשן מבית ההשקעות אי.בי.אי, ב"לוויתן" לא צפוי עדכון גבוה של היקף הגז ביחס להערכה הראשונית. "מאחר שאותם חולות שנמצאים ב'תמר' נמצאים גם ב'לוויתן', היו לנובל מלכתחילה יותר נתונים לגבי אופי המאגר. עקב כך, האומדנים הראשוניים והערכת הרזרבות הראשונית שפורסמה עוד לפני הקידוח, מדויקים ורלוונטיים יותר ביחס לאומדן הראשוני שניתן ב'תמר'", אומר בשן.

לדבריו, עדכון היקף הרזרבות עשוי להתבצע בשל העובדה שנובל נקטה הערכה שמרנית עם פרסום האומדן הראשוני.

פרס נובל להשקעות

היום ומחר עסוקים בכירי קבוצת דלק בהופעה מול ועדת ששינסקי, לרגל הליך השימוע שמקיימת הוועדה, אך אם התוצאות שצפויה נובל לפרסם יהיו חיובית, תוכל הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה ליהנות מכך פעמיים: הן באמצעות האחזקה בדלק אנרגיה, והן באמצעות האחזקה הישירה של הקבוצה בנובל אנרג'י, הנסחרת בוול-סטריט. על-פי הדוח שלה לרבעון השלישי, החזיקה קבוצת דלק ב-2.75% ממניות נובל אנרג'י, ששוויין הנוכחי הוא כ-410 מיליון דולר.

במחצית הראשונה של 2010 רשמה קבוצת דלק רווח של 21 מיליון דולר כתוצאה מההשקעה בנובל, שהחלה באוגוסט 2009, ובמידה שלא שינתה את היקף אחזקתה בחברה, יש לה כעת רווח על הנייר, שטרם הוכר בדוחות, בהיקף של כ-90 מיליון דולר.