כבר פתחת פרופיל לחתול בפייסבוק?

וודאפון עושה הנחה לחברים טובים בפייסבוק, וטויוטה תחזיר 500 דולר לצייצני טוויטר

וודאפון בוחנת אם אתה מכיר את חבריך

חברת הסלולר וודאפון באיטליה, שמפעילה את אחד מעמודי הפייסבוק החזקים באיטליה, העלתה אפליקציית פייסבוק, שמטרתה לבחון עד כמה כל גולש מכיר את חבריו. על הגולש להתאים בין ציטוטים, תחביבים ומידע ביוגרפי בין 3 חברים שמוצגים לו באופן רנדומלי. הגולשים שצוברים את המספר הרב ביותר של נקודות, זוכים בהנחות בדקות שיחה ובמתנות נוספות מהחברה.

האפליקציה נוגעת בלב-ליבה של הרשת החברתית - החברים. עם זאת, בניגוד לאפליקציות ומבצעים אחרים, ההתייחסות לחברים נעשית כאן בקריצה. בהנחה שלרובנו יש למעלה מ-100 חברים בפייסבוק, מעטים האנשים שאכן מכירים את כל חבריהם. בדומה לקמפיין של בורגר קינג, שניצל עובדה זו כדי לאפשר לכל גולש לוותר על 5 חברים תמורת המבורגר, הקמפיין של וודאפון מציב בפנינו אתגר וחושף את החברים הלא מוכרים שלנו.

האירוניה של חברי הפייסבוק מתחדדת, כשזוכרים שהעמוד שייך לחברה סלולרית, שמרוויחה כסף כשאנחנו מתקשרים ושולחים הודעות לחברים האמיתיים שלנו (ולא למאות או לאלפים שנמצאים בפייסבוק). בדרך זו מזכירה וודאפון שאין תחליף לתקשורת הסלולרית, שמקשרת אותנו עם החברים האמיתיים שלנו.

האם הקמפיין יתאים לישראל? עד היום החברות הסלולריות בישראל לא באמת נכנסו לרשת. המפרסמות הגדולות ביותר בישראל עדיין לא התחברו לעידן הדיגיטלי - הדבר נראה בבירור במשבר סלקום האחרון - שלחברה המובילה עדיין אין אפילו עמוד בסיסי ברשת.

איתי וודפון
 איתי וודפון

GAP רותמת חיות לטובתה

בימים שלפני חג המולד, הרשת עמוסה במבצעים שמטרתם אחת - להגיע מהרשתות החברתיות לכיס הקונים. בשלל המבצעים, ההנחות והמוצרים המיוחדים, מנסה חברת GAP לייצר פעילות מיוחדת שתבלוט בין המתחרים.

GAP בחרה לשים במרכז את רוח חג המולד - ולבחור בארבעה איילי צפון, שעונים לשמות האיילים הנושאים את מרכבתו של סנטה קלאוס.

לא מדובר באיילים וירטואליים, אלא בבעלי חיים אמיתיים שמתגוררים דרך קבע בחווה במיניסוטה, ולכבוד הקמפיין מסתובבות עם מכשיר איתור על צווארן. כל אייל מייצג הנחה כספית אחרת, ו-GAP מעודדת את הגולשים בטוויטר להביע תמיכה באייל החביב עליהם, הצמוד להנחה המועדפת עליהם.

נכון לעכשיו לא נרשמה התלהבות יוצאת דופן מצד העוקבים בטוויטר, למרות המקוריות והמחשבה. נדמה כי רתימת החיות הופכת את המבצע למסורבל, ואינה מעניקה ערך מוסף משמעותי, מלבד השעשוע. במקרה זה, לא ניתן אלא לקבוע שלפעמים הרצון לצאת מהקופסה ולהמציא את הגלגל מחדש לא מתיישב עם הרצון לקדם מותג.

הקמפיין החל מספר שבועות לאחר שחברת מוזילה השיקה קמפיין לקידום הדפדפן פיירפוקס, שגם הוא התחבר לבעלי חיים באופן הדוק. מוזילה נתנה חסות לשני גורי פיירפוקס (פנדה אדומה). 6 מצלמות עוקבות ומשדרות 24 שעות את מעללי הגורים. בתחרות מול גורי פנדה חמודים, הקמפיין של GAP לא מצליח להמריא.

איתי גאפ
 איתי גאפ

מיצי בפייסבוק

ואם בחיות עסקינן, השבוע עלה קמפיין חדש של אגודה ניו-זילנדית שמצילה חיות מחמד, ומציעה אותן לאימוץ. עד כה, נקטה האגודה בגישה המסורתית, והעלתה תצלומי חיות שמועמדות לאימוץ. עם זאת, האגודה החליטה לנצל בצורה חכמה יותר את המדיה החברתית, ולהשתמש שאפשרויות העומדות בפניה תוך שימוש בפייסבוק ובטוויטר.

האגודה פתחה עשרות פרופילים בפייסבוק, אחד לכל חיה מועמדת לאימוץ, בהם גורי כלבים, חתולים וארנבים. בדרך זו משתמשת האגודה ביתרון הגדול של פייסבוק - זיהוי. החיות בעלות הפרופיל קיבלו זהות משלהן, עם תמונה, שם, גיל ויכולת להתבטא. זיהוי זה מחזק את תחושת הקשר של הגולשים עם בעלי החיים, ומגביר את הסיכוי לאימוץ.

כבר ביום הראשון של הקמפיין אומצו מספר חיות (והסטטוס שלהם שונה ל"במערכת יחסים"), ודווח על הפרופילים החדשים בתקשורת הכתובה בניו-זילנד. מבחינה זו ניתן לקבוע כי מדובר בהצלחה. אמנם, הקמפיין לא סחף עשרות אלפי גולשים, אך נדמה כי מלכתחילה מטרת האגודה היתה מצומצמת ומודעת למגבלותיה. זהו קמפיין מוצלח ביותר.

האם יתאים לישראל? כן, במידה. הרשת אוהבת חיות (ויעידו על כך עשרות מיליוני הצפיות בסרטוני חתולים ב-YouTube), והשימוש המושכל ביתרונות הרשתות החברתיות מעצים זאת. ישראלים מרבים להעלות תמונות של בעלי חיים לפרופיל שלהם, הגיע הזמן לשלב הבא.

איתי חיות מחמד
 איתי חיות מחמד

טויוטה מצייצת 500 דולר

יצרנית המכוניות טויוטה יצאה בקמפיין בארצות-הברית, שבו כל ציוץ על רכישת מכונית טויוטה חדשה יזכה את הקונה ב-500 דולר הנחה. העלאת הציוצים בטוויטר מתבצעת דרך אפליקציה של טויוטה, שמעלה משפט קבוע לחשבון הטוויטר של הקונה המאושר. מטרת הקמפיין היא לשכנע קונים פוטנציאליים, כאלו שמתלבטים אם לרכוש טויוטה.

חברת טויוטה מקווה שכל רוכשי המכוניות יצייצו את דבר הרכישה בכדי לזכות בהנחה, והחברה תהנה מיחסי הציבור באמצעות זאת. המתלבטים, למעשה, ישתכנעו בזכות ציוצי חבריהם (שעלו לטויוטה 500 דולר).

הרקע לקמפיין הוא הדימוי הבעייתי, בלשון המעטה, ממנו סבלה טויטה השנה, בשל התקלה שהתגלתה במכוניות שלה. הרשתות החברתיות געשו באזכורים שליליים אודות התנהלות החברה והמכוניות, והקמפיין מנסה לעשות את הפעולה ההפוכה, ולהעלות מסרים קבועים מראש (שנכתבים על-ידי האפליקציה) ומבטאים את אמון הגולשים בטויוטה.

איתי טויוטה
 איתי טויוטה

קנייה חברתית ברשת

רשת החנויות האמריקאית JCPenny, השיקה אפליקציית פייסבוק חדשה, שמאפשרת לגולשים לקנות את מוצריה, מבלי לצאת מהפייסבוק. מלבד נוחות השימוש, והמגמה להעביר את שירותי אתר האינטרנט לרשתות החברתיות, לאפליקציה אלמנט חשוב נוסף.

כל רכישה או התלבטות מועלה לפרופיל האישי של כל גולש, והופכת את הקנייה לחוויה חברתית.

בדומה לליווי'ס, שהקימו חנות חברים באינטרנט, הפנימה JCPenny את הכוח שטמון בשיתופיות, ומאפשרת לכל גולש להתייעץ, לדווח ולספר על כל רכישה.

אפליקציית הפייסבוק מהווה את הצעד הבא והמתבקש, לאחר החנות של ליווי'ס - הטמעת תהליך הקנייה החברתית בפייסבוק. מדובר בשירות שהחברה מציעה לגולשים שלה, שמלבד מנוחות השימוש, יכולים לקבל חיזוקים והמלצות מחבריהם, ולהכריז על טעמם בבגדים ובמוצרים השונים.

האם הקמפיין יתאים לישראל? עמודי הפייסבוק של חברות האופנה השונות משגשגים (עם למעלה מ-100 אלף גולשים לחלקם), אך מרביתם מתמקדים עדיין בהנחות, מבצעים, תחרויות והצגת הפריטים. נדרש שינוי שיבטיח שהרשתות החברתיות לא ייתפסו כמשחק בלבד אלא ככלי שיווקי מרכזי, בדומה לאתר אינטרנט רגיל.

איתי פני
 איתי פני

הכותב הוא מנכ"ל בן חורין ואלכסנדרוביץ אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה