כחלון יבחן תמריצים למיזם התקשורת של חברת החשמל

התמריץ המרכזי - פחת מואץ שיאפשר לעסק להפחית את ערך הנכס בספרים בזמן קצר מהרגיל ■ משרד האוצר מתנגד

שר התקשורת משה כחלון הורה לבחון כמה וכמה תמריצים לטובת מיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל, שהמרכזי ביניהם הוא מתן היתר לפחת מואץ למיזם. ככל הנראה במשרד האוצר מתנגדים לרעיון ולא בטוח אם הוא ייצא אל הפועל, אבל ההצעה של כחלון מלמדת על כך שהוא רוצה שהפרויקט יישא אופי של פרויקט לאומי ולכן הוא סבור שיש מקום שהמדינה תסייע בתמריצים שונים.

השאלה הגדולה סביב הרעיון שהעלה כחלון היא האם התמריץ של פחת מואץ בא על רקע חשש שבלעדיו המיזם לא יהיה כלכלי. כפי שנחשף ב"גלובס", ראש הממשלה בנימין נתניהוהחליט שהמיזם ייפרס על פני 5 שנים במקום 7 שנים שביקשה חברת החשמל, ולכן המשמעות היא שהמיזם יחויב בהשקעות כבדות יותר. דבר נוסף שמקשה על המיזם הוא שמדובר בפריסה אוניברסלית, כלומר החברה שתוקם תחויב לפרוס תשתיות בכל הארץ, ולא תהיה זכאית להקלות שיאפשרו לה לפרוס רק באזורי ביקוש. במילים אחרות, הקושי הוא חיובו של המיזם לפרוס תשתיות לכל נקודה בארץ גם אם אף אחד לא רוצה לקנות ממנו שירותים באותם מקומות.

להערכת גורמים בשוק ההון מהלך כזה יכול לקבוע האם המיזם כלכלי או לא. ואולם, למרות התמיכה של האוצר במיזם עצמו, האוצר ככל הנראה לא יסכים למהלך, משום שהדבר יכול ליצור תקדים מסוכן לחברות בענפים אחרים. כך למשל יהיה קשה להסביר מדוע נותנים למיזם החדש הטבת מס, ולא נותנים הטבה דומה לבזק או להוט בשל השקעותיהן ברשתות תקשורת חדשות וכו'. האוצר בדרך כלל מנתב את ההקלות להשקעות דרך החוק לעידוד השקעות הון, ולכן כאמור סביר להניח שלא יהיה מוכן למהלך כזה, ביייחוד למיזם שבו חברת החשמל תהיה שותפה.