מה מחפשים בעלי פירמות רואי החשבון כשהם בוחרים שותף?

שיחה עם שותפים בכירים במשרדי רואי החשבון הגדולים מגלה כי הוותק והניסיון לא מספיקים - אלא יש דגש גם על מעורבות, יוזמה ויתרון יחסי ■ וכן - יש גם מסלול ייעודי לשותפות

כמעט בכל תחום, במיוחד בעבור אלה שמוצאים עצמם במקצוע שמאפיין ארגונים גדולים כמו משרדי רואי חשבון, אפשר למצוא לפחות 3 סוגי עובדים: הראשון, מכוון מטרה - רואה את עתידו המקצועי כשותף במשרד ומתנהל בהתאם; השני - מכיר בכישוריו, מעדיף להתמקד בעשייה היומיומית ואינו צופה לגדולות; והשלישי שזורם - אוהב ללכת צעד אחר צעד, ולהתקדם בהתאם לתנאי השטח.

בעבור אלה שמכשירים את הקרקע לעתיד מקצועי עם קריירה של שותף, חשוב לדעת כיצד לכלכל את צעדיהם בבטחה - מדובר בקריירה עם הטבות שכר גבוהות מאוד, תוצאה של האחריות והשעות המרובות שדורש התפקיד.

המעבר מתפקיד מנג'ר - עובד בכיר בפירמות גדולות מביא עמו לשותף קפיצה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל למשכורת השנתית בשנה הראשונה. לפעמים מדובר גם במאות אלפי שקלים, כל עוד השכר תלוי ברווחיות שהשותף מביא לפירמה.

חשוב לזכור, אם כי מדובר במקרים נדירים, כי השותף עלול לספוג ירידה בשכרו, בעקבות ירידה ברווחיות בקבוצה הספציפית שהוא מנהל. אחדים מבין המשרדים פותרים את הבעיה בכך שהם מניחים בצד סכומי כסף שהתקבלו בשנים טובות בפירמה, על מנת לחלקם במקרה שהפירמה סופגת הפסדים.

מה בדיוק מחפשים בעלי הפירמות כשהם בוחרים שותף, או מסמנים שותף עתידי? אולי זה יפתיע רבים, אך ראשי הפירמות עצמם לא תמיד יכולים להגדיר קריטריונים ברורים וחד-משמעיים לבחירת שותף. מסתבר כי במרבית המקרים, האדם הוא זה שקובע.

"אנו שמים דגש לא רק על פרמטרים הקשורים למקצועיות וניסיון, אלא גם על פרמטרים של תרומה לקהילה, מעורבות ויוזמה בפירמה. הקריטריונים מהווים קשת של תכונות, כישורים וביצועים", אומר רו"ח צביקה יחזקאל, שותף בכיר ומשנה לשותף המנהל בפירמת רואי החשבון PwC Israel, שבה מכהנים 49 שותפים.

יחזקאל מזכיר כי בחירת השותפים תלויה גם בתחום ההתמחות. "בעת קבלת ההחלטה על מינוי שותפים בתחומי הייעוץ והמסים, למשל, יכולה הפירמה לזהות פוטנציאל וניסיון מחוץ לתחומי הפירמה, כמו בוגרי מס הכנסה שמגיעים לפירמה ומתקדמים לדרגת מנהל בכיר - הופכים מועמדים טבעיים למינוי לשותפים", אומר יחזקאל.

הכשרה ייעודית

לדברי רו"ח אילן בירנפלד, שותף מנהל בפירמת ראיית החשבון והייעוץDeloitte בריטמן-אלמגור-זהר, שמספר השותפים בה עומד על 70 רואי חשבון, איתור המועמדים הפוטנציאליים לשותפות מתחיל כבר משלבים מוקדמים.

"אנו בונים בעבורם מסלול קריירה ייעודי לשותפות בפירמה, שבמסגרתו שמים דגש על פרמטרים שונים, ובכללם מקצועיות, שירותיות, הבנה והיכרות עם ענפי הפעילות של הלקוחות ויכולות אישיות גבוהות", אומר בירנפלד.

איתור מועמדים לשותפות כבר בשלבים הראשונים לכניסתם לפירמה מאפיין גם את משרד רו"ח BDO זיו-האפט, שבראשו עומדים 44 שותפים.

"אחת המשימות העיקריות שלקחתי על עצמי כשנכנסתי לתפקיד השותף המנהל בפירמה היתה בנייה מתודית של שדרה ניהולית, שתוביל את הפירמה לאורך השנים, תוך שהיא מאתרת את בעלי הפוטנציאל מבין העובדים ומלווה את התפתחותם המקצועית", אומר רו"ח דני מרגלית, מנהל שותף במשרד.

לדבריו, לפני כ-3 שנים הוקם מסלול פנימי בפירמה של עתודה ניהולית, המאתר מדי שנה בין 10 ל-15 עובדים, שעוברים הכשרה מיוחדת של כ-11 חודשים, שלאו דווקא קשורה לתחום ההתמחות המקצועי שלהם - אלא לנושאי שיווק וניהול.

"כיום אנחנו רואים שכמה מבוגרי המחזור הראשון של העתודה נמצאים במסלול מובנה לשותפות", אומר מרגלית.

יציאה מהקיבעון

יתרון בולט שמהווה גם הוא שיקול מרכזי בבחירת שותף הוא תכונה יוצאת דופן לטובה. "ניכרת חדות ניגודים בין השותפים השונים, כי קיימת העדפה לקדם שותף בנושאים שאחרים פחות טובים בו, שבהם הוא מציג יתרון משמעותי, כך שהוא משלים את הפאזל", אומר רו"ח ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון ושותף מנהל בשיף-הזנפרץ ושות', שלה 9 שותפים.

לדבריו, ניתן גם לאבחן תכונות בולטות. "למשל, יש שותף שהוא יותר תובעני עם העובדים, שותף שמנהל פרויקטים עם התמקצעות גבוהה, שותף שהוא אלוף במשא-ומתן, ויש שותף שהוא נעים הליכות עם יכולות בינאישיות גבוהות ביותר", אומר שיף.

חיפוש אחר תכונות בולטות שמאפיינות אנשים בעלי ראייה רחבה ופתוחה עומד בבסיס האיתור של פירמות נוספות.

"התהליך שעוברים רואי החשבון הצעירים, הן בתקופת הלימודים האקדמית הן במסגרת ההכשרה בתוך המשרדים, הינו תהליך שעלול לגרום לקיבוע מחשבתי", אומר רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רו"ח פאהן-קנה ושות' Grant Thornton, שבה 17 שותפים. "המוכשרים והטובים שזוכים להתבלט ואחר כך להיות מועמדים לשותפות הינם אלה שמשתחררים מהר מהקיבוע, מכניסים יוזמה וחשיבה לתהליך עבודתם ומעניקים ערך מוסף ללקוחות המשרד. אלה הם האנשים שבסוף כל יום יכולים לומר 'I make a difference every day'".

רואה חשבון צעיר גם צריך להביא בחשבון שכמעט תמיד, הפירמה תעדיף לקדם לשותפות עובד בעל ותק בתוך המשרד.

"בחירת השותפים במשרד נעשית בראש ובראשונה על-פי ההתמחות, הניסיון והמקצועיות שלהם", אומר רו"ח משה ליאון, שותף מנהל בליאון-אורליצקי ושות', שבה 13 שותפים. "שותפים רבים צמחו מהמשרד עצמו. גידול דור העתיד הוא דבר שאנחנו משקיעים בו ביומיום".

"עד היום קלטנו שותפים רק מתוך המשרד", אומר שיף ומרחיב: "אנחנו לא שוללים שותפים מן החוץ; אם יהיו להם יכולות גבוהות וערך מוסף למשרד, בהחלט נשקול את זה".

לדבריו, אפשרות נוספת להתמנות לתפקיד היא בדרך של מיזוג. "אדם מהשורה הראשונה שפיתח נישה שחשובה לנו, שבא עם מוניטין מוכחים ושמביא איתו לקוחות פעילים - במקרה כזה נפעיל מערכת גדולה של שיקולים, הכוללת בחינת אישיות, ניסיון מקצועי ויחסי אנוש. לתהליך כזה גם נלווה משא-ומתן. תמיד קיבלנו הצעות ממשרדים שונים להתמזג איתם. תהליך מסוג זה הוא ארוך שלרוב הסתיים בסירוב מנומס, כי לא התקיימו כל הקריטריונים".

שאלה נוספת שצריך לשאול את עצמו כל מועמד מתחיל - האם בפירמה שבה הוא נמצא יש בכלל מקום לשותפים נוספים? על התשובה הזו השיבו מרבית המשרדים כי לא קיימת מגבלה של מספר השותפים שיכולים להתמנות לתפקיד.

"אצלנו לא קיימת מגבלה בכמות השותפים; כל מי שעומד בקריטריונים מתמנה", אומר יחזקאל מפירמת PwC. "בפירמה קיים נוהל למנהלים, שמתפרסם אחת לשנה ומגדיר את התהליך למינוי שותפים. כמו כן, קיימת ועדה שמורכבת ממספר שותפים מגוון שהרכבה משתנה. בכל שנה מתקיים תהליך שימוע, שבו כל אחד מהשותפים חייב להביע את חוות דעתו והמלצתו על המועמדים הרלבנטיים. בסוף התהליך הוועדה נותנת, בהתאם להמלצות ועמידה בקריטריונים, החלטה על מינוי השותפים".

יותר אחריות, יותר שעות ובעיקר יותר הכנסות

מלבד אחריות, שותף זוכה להכנסה גבוהה יותר, עובד שעות עבודה מרובות יותר ומקבל בהתאם תנאי עבודה טובים יותר.

"שכר השותף גבוה יותר מעובד בכיר, ונגזר מהרווחיות של הפירמה ומביצועי השותף", אומר רו"ח דני מרגלית, שותף מנהל בפירמת BDO-זיו האפט.

לדבריו, סמכויות השותף מאתגרות יותר. "השותף, נוסף על הטיפול השוטף בתיקים, נדרש למשימות נוספות - ניהול, ייצוג הפירמה, שיווק, תמחור וקשר עם הרשת הבינלאומית. האחריות כמובן גדלה, וכך גם שעות העבודה", מסביר מרגלית.

"שותף נחשף למגוון נושאים, לאתגרים גדולים ובא במגע יומיומי עם הלקוחות. הוא מעורב בכל מה שקורה במשרד, ויש לו יכולות השפעה על ההחלטות המתקבלות בפורום הבכיר ביותר" מסביר רו"ח ראובן שיף, נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר ושותף מנהל בשיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון. "עובד, בכיר ככל שיהיה, לעולם ימתין לאישור מעליו, ותמיד יש עוד עין בוחנת שבודקת אחריו, והיא זו שתיקח בסוף את האחריות".

לשותף גם קיימת אחריות נוספת שהיא חלק בלתי נפרד מהתפקיד. "לשותפים ישנה זכות חתימה, אשר מחייבת את השותפות. הרחבת הסמכות בעת המינוי נגזרת מהסמכות לחתום בשם השותפות", אומר רו"ח צביקה יחזקאל, שותף בכיר, משנה לשותף המנהל בפירמת רואי החשבון PwC Israel. "השותפים בפירמה חברים בוועדות שונות, אשר מתוות מדיניות ומטפלות בנושאים רבים מקצועיים ופנים-ארגוניים".

11
 11