המשקיע הפרטי דני מגן על זכויות המיעוט בתפרון

המשקיע בחברת הטקסטיל טוען, שמבטח שמיר מתכחשת להעברת זכויותיה בהנפקה לידיו ■ מנכ"ל תפרון: "בלי מבטח שמיר הקנדים לא ייכנסו"

שנה לאחר שנקלעה לקשיים חמורים, כבר נראה היה שחברת הטקסטיל תפרון עלתה על דרך המלך, אך לאחרונה צץ מכשול בלתי צפוי המאיים על מהלך הזרמת הון לחברה ועל שינוי מבנה השליטה בה.

תפרון דיווחה בחודש שעבר על גיוס של 5.2 מיליון דולר ועל מיזוג פעילות החברה הקנדית Nouvelle (נובל) לתוכה. כחלק מהעסקה, יזרימו לחברה הון המשקיעים בנובל - משפחת ליברמן מקנדה - יחד עם משקיעים קיימים בתפרון (מבטח שמיר וחברת רימון של צבי לימון), ויזכו בשליטה משותפת (כ-49%) בתפרון. מחיר המניה בעסקה נקבע על 2.1 דולרים, הנחה של 20% ממחיר השוק באותו זמן. אסיפת בעלי מניות לאישור העסקה זומנה ל-29 בדצמבר.

שבוע לפני האסיפה המצב אינו ברור. משקיע פרטי, דני מגן, טוען באמצעות עו"ד גיא גיסין שאישור העסקה "טומן בחובו הטבה אדירה, בשווי מיליוני דולרים", למשקיעים שנציגיהם מכהנים כנושאי משרה ודירקטורים בתפרון - כלומר מבטח שמיר ורימון שמהוות חלק מהעסקה. מגן מעלה תהיות האם כמי שמכהנים כנושאי משרה בתפרון הם היו חשופים למידע פנים בזמן ניהול המו"מ על העסקה.

"פנינו לתפרון בטענה שהמהלך שבו נכנסת נובל להשקעה מנוצל על-ידי מבטח שמיר לכך שתקבל מניות במחיר מועדף חסר סיכון. דרשנו שיציעו לכל הציבור לרכוש מניות באותו מחיר כדי לתקן את העוול", אומר היום עו"ד גיסין ל"גלובס".

"פתאום נובל התעוררו"

מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר, הכחישה את הטענות, אך הציעה למגן לבוא במקומה בהשקעה, בסך של 1.3 מיליון דולר, ומגן הסכים. "פתאום נובל התעוררו ואמרו 'אי אפשר, רק עם מבטח שמיר אנחנו מוכנים להשקיע'", אומר גיסין.

מדיווחים של תפרון עולה, שקבוצת נובל הודיעה על תנאים מתלים לקיום העסקה ובהם ביצוע ההשקעה של מבטח שמיר, והחזקה משותפת בגרעין השליטה.

בעקבות התנגדות נובל הודיעה מבטח שמיר שלא תוכל להמשיך לבוא בדברים עם מגן. לדברי גיסין, מדובר בהתכחשות להסכם מחייב. השלב הבא יהיה כנראה פנייה לבית המשפט בנושא זה.

"מבטח שמיר מתנהגת כבעלת שליטה מבלי שהיא בעלת שליטה, מנצלת את נושאי המשרה בחברה ומובילה אותם לאי-עמידה בהתחייבויות לבעלי מניות, תוך אינטרסים עסקיים שלה וניסיון להתחמק", אומר גיסין, שטוען גם כי תפרון מסרבת להעביר למגן מידע שזכותו לקבל.

בדיווח של תפרון משלשום דוחה החברה את טענות מגן על תיאום עמדות עם מבטח שמיר ודרישות לקבל מסמכים שקשורים לעסקה. "החברה תעמיד לעיונו את המסמכים על פי דין", נכתב שם.

עמית מרידור, מנכ"ל תפרון, אמר היום: "אני בטוח שהאסיפה תתקיים במועד, וההחלטה תעבור. אפילו מגן במכתביו ציין שזו עסקה קריטית וחשובה, ואין ספק שמבחינת כל בעלי המניות, כולל המיעוט, העסקה טובה. אני יודע משיחות שעשיתי, שהמיעוט שדני מגן הוא חלק ממנו, תומך בעסקה.

"מה שמגן פחות מבין זה איך נבנתה העסקה - הבאנו לארץ משקיע קנדי מאוד משמעותי בתחום הטקסטיל שלא הייתה לו פעילות בישראל ושמאמין בחברה. הגורם היחיד שהסכים, מסיבות ציוניות, להירתם למשימה לצד נובל זה מאיר שמיר. הסברנו לו שתפרון זקוקה לגורם מקומי חזק שמאמין בחברה והוא התגייס כי הוא רוצה לעזור. זאת עסקה שבנויה כפאזל: ברגע שמוציאים חלק אחד הכול נופל. אי אפשר להוציא את מבטח שמיר, כי הקנדים לא ייכנסו להשקעה".

* אז למה מבטח שמיר הציעו למגן להחליף אותם?

"הוא אמר שמבטח שמיר מנסים להשיג רווח פיננסי, אז הם באו בצורה פשוטה ואמרו 'בוא תיכנס פנימה במקומנו, לא באנו למהלך פיננסי'".

* הקנדים מביעים חרטה על העסקה?

"לא מביעים חרטה אבל מודאגים. הם באו גם מתוך ציונות, לעשות דברים טובים בישראל, ומסמנים אותם. תפרון היא חברה שמנסה להרים את הראש, היינו בסכנת סגירה והצלחנו לגרום לשני גורמים להאמין בחברה. נקודה קריטית זה נושא הבנקים, שנפגשו עם הקנדים, אבל לא מכירים אותם אלא את בעלי השליטה. כשהיינו בצרות כן רדפו אחריהם (מבטח שמיר) כבעלי השליטה".