מאיץ הסטארט-אפים של TechStars

חלק ממשקיעי ההיי-טק הפרטיים, ובהם יזמים לשעבר ואנג'לים, מאסו במודל הוותיק של מימון מסורתי מקרנות הון סיכון, ועוברים למודל של מיקרו-מימון של חברות תוכנה ואינטרנט

חלק ממשקיעי ההיי-טק הפרטיים, ובהם יזמים לשעבר ואנג'לים, מאסו במודל הוותיק של מימון מסורתי מקרנות הון סיכון, והם עוברים למודל של מיקרו-מימון של חברות תוכנה ואינטרנט, לפחות בשלב ה-Seed.

על-פי מודל זה, מאתרים יזמים נלהבים עם רעיון טוב, מציידים אותם בכסף ראשוני - ובמיוחד בחונכים מנוסים - כדי לגבש רעיון למודל עסקי ולסטארט-אפ.

אחת היוזמות המפורסמות בקטגוריה זו היא Y Combinator של פול גראהם, שהוקמה ב-2005 ומשקיעה פעמיים בשנה 18 אלף דולר בממוצע במספר רב של סטארט-אפים (36 בסיבוב הקודם), מעבירה אותם לעמק הסיליקון לשלושה חודשים שבהם היא עובדת עם הצוות ומזקקת את המודל העסקי. כך הצליחה החברה לממן יותר מ-200 סטארט-אפים מאז הקמתה. בתמורה, היא מקבלת 2%-10% בעלות בחברה.

המודל של אחד מחלוצי הטרנד, דיוויד כהן - יזם, משקיע ואנג'ל - עם TechStars הוא דומה. הקרן, שהוקמה ב-2006, מציעה 6,000 דולר למייסד חברה בשלב ה-Seed (עד שלושה לכל חברה - כלומר, עד 18 אלף דולר), ומקבלת בתמורה 6% מהון מניות החברה, לעיתים במניות מייסדים. את הקיץ מעבירים המייסדים של החברה בעיר בולדר שבקולורדו, בסיאטל או בבוסטון - ועובדים עם הצוות של TechStars על כיוונים לחברה ועל תוכנית עסקית.

TechStars בוחרת עשר חברות בשנה בכל עיר שבה היא ממוקמת ובקרוב היא מתכוונת להתחיל לפעול גם בניו יורק. בתום תקופת החונכות מוצגות החברות בפני קרנות הון סיכון ואנג'לים, לצורך מימון הסיבוב הבא. כהן מציין כי עד כה השקיעה TechStars וטיפחה 70 חברות, ומוסיף כי אף אחת מהחברות שנכנסו לתוכנית ואף אחד מהיזמים לא היו ישראלים.

עד כמה TechStars שונה מקרנות וחממות אחרות? "אנחנו קיימים כדי להשיג לחברות שלנו מימון ממישהו אחר", אומר כהן בראיון ל"גלובס". "השתתפו במימון החברות שלנו יותר מ-75 משקיעים, כך שהייחוד שלנו הוא במציאת משקיעים חיצוניים. אנחנו יותר כמו מייסדים-שותפים מאשר משקיעי הון סיכון; לא לוקחים את השליטה, ויש לנו אותו סוג מניות כמו למייסדים. יש לנו תוכנית קבועה של שלושה חודשים, שהיא חונכות צמודה עם מיטב המשקיעים והיזמים בעולם".

* האם אין די כסף בשוק להשקעות בשלב ה-Seed?

"יש, אבל זו לא השאלה הנכונה. TechStars לא ממוקדת בכסף, אלא בחונכות, ומזה אין מספיק".

* מה הם הקריטריונים להשקעה?

"אנחנו מתמקדים במציאת מייסדים מצוינים שיבנו כמה חברות במשך הקריירה שלהם. 40%-50% מהחברות שעוברות דרך TechStars משנות את הרעיון שלהן במהלך התוכנית, אבל רק לעתים נדירות הן גם משנות את השוק שלהן. לכן אנחנו מתמקדים יותר באנשים, בשוק ובהתלהבות מאחורי החברה".

* איזה יזמים מגיעים אליכם?

"אנחנו לא מבקשים מהמועמדים לציין גיל או דמוגרפיה ומקבלים להערכתי רק 2% מהמועמדים. ב-70 החברות שהקמנו הגיל הממוצע הוא 30. לרובם יש תואר אקדמי, רובם כבר עבדו בחברה או שתיים, או בחברות ייעוץ".

* מדוע הגבלתם את ההשקעות בשלב ה-Seed ל-18 אלף דולר?

"הכסף שאנחנו משקיעים נועד לשמור על המייסדים בחיים בזמן התוכנית. זה מספיק כדי לקיים אותם, ותו לא. בסקר שערכנו ציינו כל המייסדים כי היו משתתפים בתוכנית גם ללא המימון שבצדה. הכסף הוא לא הסיבה שבגללה חברות רוצות לעבוד איתנו, זו תוכנית החונכות שמושכת אותן. 70% מהחברות ממשיכות בהצלחה או מגייסות השקעה ניכרת מקרנות הון סיכון אחרי התוכנית - כך שזו דרך המובילה למימון רחב יותר עבורם ועבור גופים חיצונים".

"מה שאני אוהב, בדרכי שלי"

כהן, בן 41, הוא בעצמו יזם ומשקיע אנג'ל, ורשם לזכותו צמד אקזיטים. ב-2006 הוא הקים עם שלושה שותפים את TechStars. פעילות החונכות והמיקרו-מימון היא נישה מתפתחת שלא הייתה זמינה עד לפני שנים ספורות, וכיום היא מהווה אלטרנטיבה לבנקים ולקרנות ההון בשלבים ראשונים ביותר.

היתרון של השיטה הוא שהסטארט-אפ מקבל מימון ללא מעורבות כספי הקרנות, שמדללות את אחזקות הבעלים ומונעות מכירה בשלבים התחלתיים.

TechStars נהנתה מאקזיט בשש חברות מתוך 20 החברות הראשונות שלה - למשל, Daily Burn, אתר תזונה ודיאטה שנמכר ל-IAC של בארי דילר. 5 חברות נכשלו. לדברי כהן, חלקן גדלות "בקצב מטורף", ואחרות זכו בהמשך למימון של קרנות.

"כבר החזרנו את כל ההשקעה שביצענו בשנתיים הראשונות של הפעילות שלנו, 2007-2008, ואנחנו רווחיים", מצהיר כהן, אך לא מספק את היקפי ההשקעה.

* מה המטרה של TechStars, מעבר להשקעה ולאקזיט?

"לחזק את קהילת היזמים על-ידי שילוב כל הסביבה, ולהוציא חברות מעניינות לשוק. אישית, אני יכול גם לעשות את מה שאני אוהב בדרכי שלי, תוך מתן עזרה ליזמים. התקווה שלי היא להיות חלק מבניית חברות מעניינות".

* אתה מושקע ב-100 חברות. מה ההיגיון מאחורי הכמות הזו?

70 מהחברות הללו הן דרך TechStars. אבל אלה מיקרו-השקעות, והן מייצגות רק 20% מההשקעות הפרטיות שלי. יש לי גם 30 השקעות כאנג'ל בגופים שלא קשורים. TechStars מחזירה את ההשקעה בתוך שנים אחדות ומייצרת רווחים, אבל הכסף אינו הסיבה היחידה שאני עושה את זה. אם אוכל להשקיע כאנג'ל תמיד ולא אפסיד כסף, אמשיך בזה. זה כיף וזה תרגול מנטלי רציני שנותן תגמול יוצא מן הכלל".