וינשטיין: אם השביתה לא תיגמר מחר - לא נערער בתיק הנגבי

(עדכון) - פרקליט המדינה לדור: מאבק פרקליטי המדינה ראוי - אך הנזקים מהשביתה עצומים ■ סיבוב נוסף במו"מ בין נציגי האוצר ונציגי הפרקליטים הסתיים הערב ללא תוצאות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר הערב (ד') כי אם השביתה של פרקליטי המדינה לא תסתיים עד מחר (ה') - הפרקליטות לא תגיש ערעור בעניינו של צחי הנגבי.

וינשטיין אמר את הדברים במושב הפתיחה של כנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, המתקיים באילת.

מחר היו אמורים פרקליט המדינה משה לדור והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לקבל החלטה סופית בשאלה האם הם יחתמו בעצמם על הודעת הערעור מטעם המדינה על פסק הדין בעניינו של השר לשעבר, צחי הנגבי, בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה. זאת, לאחר שיתברר האם חידוש המשא-ומתן בין ארגון הפרקליטים לבין האוצר, יוביל למצב שבו תאפשר הפרקליטות את הגשת הערעור במתכונת הרגילה.

בפרקליטות מחוז ירושלים, שייצגה את המדינה בתיק, לחצו להגיש את הערעור נגד הנגבי כדי לא למסמס את העבודה הרבה שהושקעה בתיק זה במשך שנים. המועד האחרון להגשת הערעור הוא מחר בצהריים.

בתוך כך, סיבוב נוסף במשא-ומתן בין נציגי משרד האוצר ונציגי פרקליטות המדינה הסתיים הערב ללא תוצאות.

נזקים עצומים

שביתת פרקליטי המדינה, הנמשכת זה קרוב לחודש וחצי, גורמת לנזקים עצומים למערכת אכיפת החוק בכלל ולפרקליטות בפרט, והיקף הנזק האמיתי טרם התברר לציבור - כך צפוי לומר הערב פרקליט המדינה משה לדור, בנאום פומבי ראשון שלו המתייחס לשביתת הפרקליטים הנמשכת, מאז פרוץ השביתה.

לדור משתתף הערב גם הוא במושב הפתיחה של כנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, המתקיים באילת.

לדור תומך בפרקליטים השובתים וטוען כי מאבקם על שיפור תנאי השכר שלהם מול האוצר הוא מאבק ראוי, ואולם כמי שעומד בראש הפרקליטות רואה לדור לנגד עיניו לא רק את העבריינים המשתחררים ממעצר ואת השיתוק בעבודת הפרקליטים על תיקים ממתינים, אלא את הנזקים המצטברים למערכת אכיפת החוק בכללותה, לרבות בממשק שבין המשטרה, רשויות חקירה נוספות, הפרקליטות ובתי המשפט.

במכתב ששיגר לדור לכלל הפרקליטים בפרקליטות לפני כשבועיים, הוא כתב כי "למרבה הצער, נזקי השבתת עבודת הפרקליטות הם רבים, מגוונים ולמעשה קשים מנשוא. ספק אם הם נקלטים במלוא משמעותם בקרב הציבור, ואפילו בקרב אלה המופקדים על רציפות העשייה בתחומי המשפט שבהם המדינה והציבור הם צדדים להתדיינות. החשש הוא שהנזקים ימחקו כליל את מאמצי והישגי מערכת המשפט בכלל, ושל הפרקליטות בפרט, בתחום הטיפול בתיקים משפטיים וייעול ההליכים.

"ברור לכולנו שבתום השביתה יהיה עלינו לעמול רבות על ייצובה מחדש של המערכת. מיד כשייווצרו התנאים לכך, יהיו הפרקליטים ראשונים לפעול בנחרצות להשלמה מיטבית של מה שהוחסר בימי השבתת המערכת".

פגישה ללא תוצאות

בעקבות ההסכמה שהושגה בתחילת השבוע, בניצוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על חזרה לשולחן המשא-ומתן, נפגשו הערב כאמור נציגי ארגון הפרקליטים עם אנשי האוצר והממונה על השכר, אילן לוין, בלשכתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, המשמש מתווך מוסכם במשא-ומתן.

בדיון זה אמור היה להתברר האם האוצר מסכים להתגמש לעומת ההצעות האחרונות שהעלה במשא-ומתן עם ארגון הפרקליטים, לפני שזה הופסק. הצעת האוצר, שהפרקליטים דחו, היתה להעניק להם תוספת ייחודית של 5% נוספים, אך זאת בתמורה לוויתור מצידם על 11 ימי חופשה שיש להם, מעבר לימי החופשה הרגילים שהם זכאים להם כעובדי מדינה.

עם זאת, הפגישה הסתיימה כאמור ללא תוצאות.

לדברי גורמים באוצר, הפרקליטים העלו את הדרישות שהציגו בתחילת המשא-ומתן. גורמים באוצר מסרו ל"גלובס" כי הפרקליטים מעוניינים להסלים את המצב, ואין אלא להצטער על כך".

"אנשי האוצר לא הסכימו לזוז מעמדתם הידועה מזה חודש", מסר ארגון הפרקליטים, "הם נהגו בישיבה בצורה מבזה, שכללה עזיבת החדר מצד הממונה על השכר, בזמן שהפרקליטים הציגו את עמדתם שלא השתנתה".

לדברי הפרקליטים, "כנראה שמטרת האוצר היא להמשיך לפגוע באזרחי ישראל ולראות עבריינים משתחררים לרחובות. פקידי האוצר הפרו את הבטחתם לראש הממשלה בנימין נתניהו לבוא בידיים נקיות למשא-ומתן. השביתה תימשך כרגיל - טענת האוצר שהועלו מצידנו בקשות נוספות היא שקרית".

לא נקבעה בינתיים פגישה נוספת בין הצדדים.

הקלות בשביתה

החל מאתמול (ג') הרחיבו ועדות החריגים של ארגון הפרקליטים את מתכונת עבודתם, והן מאשרות החרגה של תיקים במגוון עניינים, שהטיפול בהם מתאפשר למרות השביתה. בין היתר, מדובר על הופעת פרקליטים בדיוני מעצר בעבירות של פשיעה אלימה, עבירות סמים חמורות ועוד; הופעת פרקליטים במקרים דחופים בוועדות שחרורים; וכן שיקול-דעת באשר לטיפול בתיקים על-ידי המחלקה האוניברסלית בפרקליטות, המטפלת באיום שאנשי צבא ובכירי המדינה ייעצרו או יועמדו לדין במדינות זרות, בעבירות של פשעי מלחמה, למשל.