חזי כאלו: "היה חשוב להכניס לבנק ישראל אווירת עבודה"

מנכ"ל בנק ישראל מסכם שנתיים בתפקיד: עשרות גמלאי הבנק כבר השיבו כספים שניתנו שלא כדין, הרוחות סביב חגיגות השכר נרגעו, והבנק ירד מהכותרות

חזי כאלו משלים בימים אלה שנתיים בתפקיד מנכ''ל בנק ישראל, וטוב לו. אמנם דבקה בו תדמית של פקיד אפור, אבל היא לא מפריעה לו להציג לבוס שלו קבלות: לדבריו, עשרות גמלאי הבנק כבר השיבו כספים שהתקבלו שלא כדין, וחשבונית בדרך גם לגליה מאור, בכירה לשעבר בבנק.

גם מפלס הכותרות השליליות שספג הבנק בגלל משכורות מופרזות לעובדיו ירד, וכעת המטרה שלו היא לסיים בהצלחה מו"מ עם משרד האוצר על העלאת שכר העובדים החדשים ולהתגבר על התנגדות ועד העובדים לחוזים אישיים. אתמול (ד') הוגש תקציב הבנק ל-2011, הראשון מאז עבר חוק בנק ישראל החדש, ובראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מספר על המהפכה שעבר הבנק ומסכם שנתיים של פעילות.

- איך האווירה בבנק?

"האווירה הרבה יותר טובה. ראשית, ירדנו מהכותרות בנושא השכר".

- איך אתה מסביר את זה? הרי השכר בבנק לא ירד.

"ובמדינה הוא ירד? השכר בבנק לא עולה יותר ממה שהוא עולה בשאר המדינה. יש כאן היום הקפדה בנושא השכר שאני לא מכיר באף גוף אחר. העבודה מול האוצר היא פתוחה ונעשית בשקיפות מלאה. גם כשהיו ויכוחים, זה לא יצא החוצה וזה תרם מאוד לאווירה. זה תרם לשקט היחסי. גם אם תחפש בזכוכית מגדלת, לא תמצא דברים לא כשרים, אין תשלומים שאנחנו מסתירים, הכול פתוח, שקוף ומאושר. פשוט אין מה לכתוב".

- עדיין יש עיוותים בשכר: ספרנית מקבלת שכר של 40 אלף שקל, ולעומת זאת מנהל בכיר במחלקת מחקר מתקשה למצוא כלכלן, כי השכר שהוא מציע אינו אטרקטיבי ואינו תחרותי.

"זה נכון, ומתנהל כרגע מו"מ מול האוצר על שיפור בתנאי העבודה של דור ב' (עובדים חדשים - א"פ). התפקיד שלי כמנכ"ל הוא גם לדאוג שיהיה כאן כוח אדם מצוין. צריך להיות כאן שכר הולם ואטרקטיבי, וזה אומר שצריך להעלות את השכר והתנאים של דור ב', במיוחד במקצועות הליבה. אחד הדברים שהיו יכולים לסייע לנו זה חוזים אישיים. זה היה פותר במידה מסוימת את הבעיה. כל חברי ההנהלה כבר עברו לחוזים אישיים. מעבר לזה אין לנו חוזים כאלה בגלל התנגדות של הוועד וההסתדרות. אי-אפשר ללכת למהלך כזה באופן חד-צדדי, בלי הסכמת העובדים. אבל אני נחוש ואתעקש על כך.

ועד העובדים עושה חיים קשים לכאלו גם בעניין הצמדת הגמלאות למדד המחירים לצרכן, כמו בשאר המגזר הציבורי, והנושא עדיין במו"מ בין הצדדים. הגמלאים איימו לפנות לערכאות משפטיות, אך כאלו לא מתרגש. "שיאיימו", הוא אומר. "זה חייב להיעשות במסגרת הסכם קיבוצי, והוא עדיין לא נחתם. אנחנו לא יכולים ללחוץ מעבר למה שאנחנו לוחצים כרגע".

מחזירים כספים

לפני כשנה שיגרה הנהלת בנק ישראל מכתבים ליותר מ-100 מגמלאי הבנק ובהם דרישה להשבת כספים בגין תוספות שכר שניתנו בעבר שלא כדין. הדרישה הזאת היא חלק מהסכם השכר שנחתם בין בנק ישראל, עובדי הבנק ומשרד האוצר בדצמבר 2007, שקבע כי יש לבצע הפחתות בהיקפי הפנסיה שניתנו ללא אישור הממונה על השכר ובניגוד למקובל בשירות הציבורי.

- האם חלה התקדמות בנושא השבת הכספים?

"הוצאנו מכתבים לקרוב ל-200 גמלאים. כמחצית מהם כבר הביעו הסכמה והם בתהליכים של השבות. חלקם כבר השיבו כספים".

- גמלאי הבנק ממש חתמו על צ'ק ונתנו לך?

"כן, אפילו כמה עשרות. חלק מהגמלאים עדיין לא חתמו ואולי שוקלים כל מיני צעדים, אבל אני לא מוטרד כי אנחנו פועלים על פי פסק הדין של השופט אייל אברהמי (פסק בוררות מ-2008 המחייב את הגמלאים להשיב כספים - א"פ). שנתיים שלמות ניהלנו מו"מ ועשינו כל מאמץ מול הממונה על השכר ומול רשות המסים כדי להוריד את נטל ההשבות וכדי שהוא יהיה סביר, בחלק מהדברים הצלחנו".

- ומה לגבי חברי ההנהלה הבכירה לשעבר, כגון גליה מאור, לשעבר המפקחת על הבנקים?

"אנחנו אמורים בימים הקרובים לסיים את הדיונים עם האוצר. לאחר מכן נשלח גם להם את המכתבים ואת החשבונות. מדובר בעוד כ-50 חברי הנהלה. זה בשלבי סיום, עניין של כמה שבועות".

"לא נבנה ארמון"

רגע לפני שנכנס כאלו לתפקידו, נחשף ב"גלובס" דוח ביקורת פנימי חמור על התנהלות הבנק בנושאי שכר, מכרזים, העסקת יועצים חיצוניים והתקשרות עם ספקים. לשאלה אם הופקו לקחים, הוא עונה "כל הלקחים יושמו, כל מי שעובד מולנו יגיד לך את הדברים האלה. להקפדה פה בנושאים הללו אין אח ורע במגזר הציבורי, זאת האמת. הדברים נעשים בצורה תקינה.

יש ליווי משפטי לכל המכרזים ויש ועדת מכרזים. זה כמובן מאט את תהליך ההתקשרות, ואכן הדברים נעשים יותר לאט, אבל בצורה תקינה".

- גם על השיפוץ הגרנדיוזי המתוכנן, בהיקף משוער של 100 מיליון שקל, נשמעה ביקורת חריפה. הנושא ירד לגמרי מהכותרות. איפה הדברים עומדים?

"אנחנו מתכוונים להביא את הנושא הזה בפני המועצה המנהלית, ואני מקווה שהיא תאשר את זה".

- צמצמתם קצת את הפרויקט נוכח הביקורת?

"התשתיות בבנק מאוד ישנות. זה בניין שהוקם לפני 40 שנה. כמה זמן אפשר למשוך? אנחנו לא מתכוונים לבנות ארמון, אבל אנחנו בהחלט רוצים תנאים פיזיים קצת יותר טובים. לך לכל משרד ממשלתי ותראה את התנאים. תראה איך האוצר נראה".

"חופש פעולה מלא"

- אתמול הוגש לוועדת הכספים התקציב ל-2011. מה מיוחד בו?

"התקציב הזה מסמל את השינוי שהבנק עובר בעקבות החוק החדש (חוק בנק ישראל, שנכנס לתוקפו ביוני השנה - א"פ), שהוא מהפכה כאן. שכרו של חבר מועצה מנהלית יהיה צמוד לשכר דירקטורים בחברות ממשלתיות, ויו"ר המועצה המנהלית יקבל שכר קבוע דומה לזה של יו"ר חברה ממשלתית בדירוג 8. זו, כמובן, ההצעה שלנו לממשלה. בוועדה המוניטרית יהיו שלושה חברים חיצוניים שיידרשו לעבוד כאן בשני שליש משרה. הם יקבלו שכר בסדר גודל של כ-60% משכר חבר הנהלה בבנק, קצת פחות מ-25 אלף שקל. הם לא יוכלו לעבוד בשום משרה אחרת, למעט הוראה אקדמית, הן בגלל ניגוד העניינים והן בגלל העומס הכרוך בתפקיד. אנחנו בונים להם כאן משרדים בקומה של הנגיד".

- אילו עוד שינויים צפויים בבנק?

השלמנו בשנתיים האחרונות את המבנה הארגוני החדש והוא הוכיח את עצמו במשבר, כך סבור גם הנגיד. יש גם פיתוח מואץ של פרויקטים, במיוחד ב-IT. הראשון הוא מערכת "ביזי" לניהול יתרות מט"ח, הנמצאת בעיצומו של פיתוח ע"י חברה אמריקנית. זו מערכת שמחליפה הרבה מערכות 'תלאי' והיא אמורה לעלות כבר ברבעון הראשון של 2011. בשנה הבאה נשיק אתר אינטרנט חדש, כי האתר שלנו מאוד לא מתקדם - לא רק מבחינת הגנה מהתקפת האקרים, גם מבחינת ידידותיות למשתמש, כניסה ומציאת מידע, מנוע חיפוש וכדומה".

11
 11

- מהו לדעתך ההישג החשוב ביותר שלך מאז תחילת הקדנציה?

"היציבות, השקט והעובדה שירדנו מהכותרות היא לא דבר של מה בכך. היה חשוב להכניס לפה אווירת עבודה ולא תככנות והדלפות ודברים שמעכבים עבודה. אני מקווה שגם בתחום התשתיות הפיזיות נעבור מהפכה. לא עסקתי ביחסי ציבור".

- ואיך היחסים עם הבוס? אומרים שהוא ריכוזי מאוד.

"ממש לא. יש לי חופש פעולה מלא. אני עובד בתיאום מלא איתו והוא מתעקש שהדברים ייעשו בצורה שקולה ותקינה".

- תחדש את החוזה אם יבקשו ממך? טוב לך בבנק?

"ודאי שטוב לי. מה רע לי?"