הפרקליטות: נבקש להגיש ערעור בתיק הנגבי בתום השביתה

"בשל שביתת הפרקליטים אין בידינו להגיש את הערעור במסגרת התקופה שנקבעה לכך בחוק" ■ הלילה יהפוך פסק הדין בתיק הנגבי לחלוט, וכתוצאה מכך תפקע חברותו בכנסת

המגעים בין ארגון פרקליטי המדינה השובתים לבין משרד האוצר, בתיווכו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, התפוצצו אמש (ד') שעות אחדות לאחר שהחלו. הפסקת המגעים מטילה בספק רב את האפשרות שהפרקליטות תוכל להגיש ערעור לבית המשפט על פסק הדין בעניינו של צחי הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה.

ועם זאת, היום (ה') הודיעה הפרקליטות לסנגורי הנגבי כי עם תום השביתה בדעתה לפנות לבית המשפט ולבקש בדיעבד בקשה להארכת מועד להגשת הערעור.

סנגורי הנגבי הודיעו כי הלילה יהפוך פסק דינו של בית משפט השלום לחלוט, וכתוצאה מכך תפקע חברותו של הנגבי בכנסת.

"כאמור בהודעתנו במעמד הטיעונים לעונש", כתב פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, במכתב שהעביר הבוקר (ה') לסנגורו של הנגבי, עו"ד יעקב וינרוט, "החליטה המדינה להגיש ערעור בעניינם של הנגבי ושמואל הרשקוביץ. בשל שביתת הפרקליטים, אין בידינו להגיש את הודעת הערעור בתקופה שנקבעה לכך בחוק. מיד לכשיתאפשר הדבר, בכוונתנו לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה להאריך את המועד להגשת הערעור, כדי לאפשר את מיצוי הדיון בפרשה זו לגופו של עניין".

"נכון לסיים את ההליך"

בתגובתם הזריזה של הסנגורים נמסר כי "כבר לאחר מתן גזר הדין הבענו את עמדתנו כי פסק הדין משקף הכרעה מאוזנת ומידתית, שיש בה להותיר את שני הצדדים על סיפוקם. למרות שלמרשנו עמדות טענות כבדות משקל בעניין ההרשעה בעדות שקר והקלון, הרי שלאור המחיר האישי והציבורי ששילם, נכון לסיים את ההליך.

"אנו סבורים כי המצב הנוכחי הוא המצב הראוי, ונעמוד בדברינו ולא ננצל את הסיטואציה שנוצרה לצורך הגשת ערעור חד-צדדי. לאור כל אלה, ועל-פי מצוות חוק היסוד, היום בחצות תיפסק כהונתו של מרשנו בכנסת ישראל".

אמש הודיע היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, כי בכל מקרה אין בכוונת ראשי הפרקליטות לחתום בעצמם על הודעת הערעור. וינשטיין ופרקליט המדינה משה לדור, שהשתתפו בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת, בחנו ביחד עם אברבנאל מגוון אפשרויות פעולה נוכח התמשכות השביתה, ובסופו של דבר הוחלט להמתין עד לסיום השביתה ולבקש בדיעבד הארכת מועד להגשת הערעור.

במשרד המשפטים הבהירו כי הטיפול בתיק הנגבי יהיה זהה לטיפול בכל תיק אחר, וההשלכות לגביו כתוצאה מהתמשכות השביתה יהיו זהות להשלכות על כל תיק אחר הממתין בפרקליטות עד לחזרת הפרקליטים לעבודתם.

"תגמול ראוי"

לדברי וינשטיין, "התרעתי בראשית השביתה על הנזקים הגדולים הנגרמים במישורים רבים ובתחומי משפט שונים, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. ככל שחולפים הימים הנזק הולך ומתעצם".

לדור ציין כי "המאבק של הפרקליטים הוא מאבק של מערכת המשפט על דמותה, על חוסנה ועל יכולותיה. ראוי שנשמור על רמת הפרקליטים, בין היתר בתגמול ראוי. זו האחריות הלאומית של כולנו".

ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, ויו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, דורון ברזילי, שנכחו אף הם בכנס, הביעו גם הם תקווה לסיום מהיר של השביתה.

"התנהגות מבזה"

לאחר פיצוץ ישיבת המשא-ומתן שהתקיימה בלשכתו של עיני, מסר ארגון הפרקליטים כי "אנשי האוצר לא הסכימו לזוז מעמדתם הידועה מזה חודש. הם נהגו בישיבה בצורה מבזה, שכללה עזיבת החדר מצד הממונה על השכר אילן לוין, בזמן שהפרקליטים הציגו את עמדתם שלא השתנתה. כנראה שמטרת האוצר היא להמשיך לפגוע באזרחי ישראל ולראות עבריינים משתחררים לרחובות. פקידי האוצר הפרו את הבטחתם לראש הממשלה בנימין נתניהו לבוא בידיים נקיות למשא-ומתן. השביתה תימשך כרגיל - טענת האוצר שהועלו מצידנו בקשות נוספות היא שקרית".

משרד האוצר מסר כי "הפרקליטים העלו את דרישותיהם מעבר למה שכבר הציגו בעבר. לא נראה כי הפרקליטים מעוניינים לסיים את הסאגה אלא להסלים את המצב, ועל כך אפשר רק להצטער".