שוק הרכב סוגר שנת שיא: מה צפוי ברבעון הראשון של 2011?

שנת שיא במכירות, בהכנסות וברוווחים. והקונים? נכון - הם שילמו יותר ■ שלוש מגמות לרבעון הראשון של השנה הקרובה

ביום חמישי שעבר נשבר שיא חדש בתולדות שוק הרכב הישראלי, כשהמסירות חצו את הרף המיסטי של 200 אלף והתייצבו על כ-205 אלף. בימים שנותרו עד סוף דצמבר צפוי מספר זה לנסוק ולהגיע עד 215 אלף, ואולי אפילו יותר, בשל ה"פוטו פיניש" שמבצעים יבואנים רבים כדי לשפר את מעמדם בדירוג השנתי.

לא רק שיא המכירות נשבר בשנה החולפת, אלא גם שיא ההכנסות והרווחים המצרפיים של היבואנים. שתי חברות בורסאיות בלבד, UMI ודלק רכב, צפויות להציג השנה רווח אחרי מס של כ-500 מיליון שקל יחדיו. אם מוסיפים לכך את שאר 12 סוכנויות היבוא (חלקן ענקיות כמו כלמוביל, יבואנית יונדאי, ויוניון מוטורס, יבואנית טויוטה), לא נתפלא אם סך הרווחים בענף יגיע השנה ל-3 מיליארד שקל.

לא נשכח גם את חברות הליסינג, שעבורם 2010 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדותיהן. בקיצור, בצד של המוכרים 2010 הנציחה את תדמית "מדפסת הכסף" שלה זכה ענף הרכב הישראלי.

ומה לגבי צד הקונים? נכון, הם שילמו יותר. משתמשי הקצה ברכב החדש שילמו ב-2010 יותר מתמיד, גם אחרי האקטים השיווקיים הרועשים. מה יקרה בתחילת 2011? שאלה מצוינת. בשנתיים האחרונות נחשב הרבעון הראשון של השנה לתקופה מועדת לפורענות בשל גזירות מס שונות ומשונות שנכנסו לתוקף כמו שינויים במס הקנייה, "עדכון קבוצות שווי", שינוי בשיטת הזקיפה של הרכב הצמוד וכו'. גם השנה יחולו בינואר שינויים בשוק הרכב החדש, ולמרות שהאופק עדיין מעורפל כבר מבליחות כמה מגמות.

1. המחירים

אם בשנה שעברה נרשמה עלייה במחירים לכל אורך השוק, הרי שהשנה המגמה מעורבת. המותגים המובילים צמודי היאן (ובראשם מאזדה ואולי גם טויוטה), צפויים להעלות מחירים בתחילת ינואר בשיעור ממוצע של כ-2%-3%.

זהו פיתוי לא קטן גם למותגים צמודי אירו ודולר (כמו יונדאי, קיה וניסן), במיוחד לאור הלחץ שמגיע מחברות הליסינג. אך סביר להניח, שלפחות בשלב הראשון ובהנחה שלא יחולו שינויים דרמטיים בשערי החליפין, הם ישאירו את המחירים סטטיים ויגדילו את יתרונם התחרותי על יבואני היאן.

2. הליסינג התפעולי

מילים רבות נכתבו כבר על ההתייקרות הצפויה בשווי השימוש ב-1 בינואר (בעקבות העלאת האחוז ממחיר הרכב לפיו מחושב שווי השימוש). חלק מהתחזיות אף דיברו על נטישה המונית של הליסינג. אבל, על-פי האינדיקציות בשטח נראה ששינוי המגמה יהיה צנוע מאוד, אם בכלל. מה שקובע בסופו של דבר הוא ההשפעה על הנטו, וכאן אפשר להפעיל את "מבחן מכל הדלק" שהמציא האוצר לפני כמה שנים.

האומדן פשוט: אם שינוי המס על המשכורת נטו יהיה קטן ממחירו של מכל דלק אחד בחודש, לא תהיה התכווצות של שוק הליסינג. ואכן, בפלח המשפחתיות נראה כי הגדלת שווי השימוש בינואר תגרע מהנטו של העובדים סכום נמוך ממחיר מילוי מכל דלק אחד (כ-350 שקל). גם סכום זה יתקזז בשל הפחתת מס הכנסה.

3. הליסינג לפרטיים

הליסינג לפרטיים החל לצבור תאוצה השנה והוא יקבל משנה תוקף בתחילת 2011. הסיבה: זוהי הדרך היחידה כמעט בה יכולים היבואנים לגלגל ללקוחות הטבות והנחות (ריבית מסובסדת על תשלומים חודשיים, טרייד אין בתנאים מועדפים וכו'), מבלי "להפיל" את מחירי המחירון ולהסתבך עם חברות הליסינג. לכן, אפשר לצפות לגל של הצעות בתחום.