ATP רוצה שליש ממירה ושרה; ממתינה לששינסקי

ההחלטה להיכנס לרשיונות התבססה על ניתוח של ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי שנערך ועדיין לא פורסם ■ אם תיכנס ATP ל"מירה" ו"שרה", חלקם של השותפים ידולל

חברת ATP האמריקאית מעוניינת להיכנס כשותפה-מפעילה בכשליש מהזכויות רישיונות "מירה" ו"שרה" ובכמחצית מהזכויות ב"דניאל" ובהיתר "שמשון". כך נודע ל"גלובס".

עם זאת החברה, שעמדה לחתום על הסכמים עם השותפים ברישיונות, החליטה בימים האחרונים להשהות את החלטתה הסופית עד להתבהרות התמונה סביב דו"ח וועדת ששינסקי. לדברי גורמים ישראלים "ATP החליטו לעכב את החתימה ולחכות לפרסום המסקנות. הם מוטרדים מאד מרמת המיסוי הנוכחית המוצעת על-ידי הוועדה. מבחינתם אם חלק המדינה יישאר כפי שהוא אז הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים בישראל הופכת מבחינתם לגבולית. מצד שני, אם יוחלט על הקלה משמעותית ברמת המיסוי ATP תיכנס".

אנשי החברה הביעו עמדה זו בפני הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הד"ר יעקב מימרן עמו נפגשו פעמיים. כמו כן הם מעוניינים להופיע בפני וועדת ששינסקי במסגרת הליך השימוע הציבורי לקראת פרסום הדו"ח הסופי של הוועדה. ההחלטה להיכנס לרשיונות "שרה" ו"מירה" התבססה על ניתוח של ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי שנערך ברישיונות - ממצאים שעדיין לא פורסמו.

אם תיכנס ATP ל"מירה" ו"שרה" ידולל חלקם של השותפים האחרים ברישיונות באופן יחסי. חלקו של עופר נמרודי, השולט בכ-54 אחוז בשותפות באמצעות עמנואל אנרגיה ידולל לכ-40% וחלקם של צחי סולטן ונוחי דנקנר (באמצעות מודיעין ואי.די.בי) ידולל מכ-27% לכ-21%.

"דניאל" ו"שמשון" מוחזקים במלואם על-ידי ישראמקו וחברות אחיות מקבוצת אקוויטל. ATP שמרכזה ביוסטון טקסס, נחשבת לחברה קטנה יחסית אך בעלת מוניטין מקצועי רב והתמחות בקידוחי מים עמוקים. החברה מעורבת בקרוב ל-20 קידוחים במפרץ מכסיקו ובקידוחים נוספים באזור הים הצפוני.

ל"גלובס" נודע כי המגעים עם ATP מתנהלים מזה שלושה חודשים ובמהלכם הועברו לחברה ביוסטון הנתונים הסייסמים של שרה ומירה, שהתקבלו במהלך הסקר הסיסמי התל-מימדי שבוצע ברישיונות ב-2009. אנשי המקצוע של החברה הריצו על ממצאי הסקר עיבודים שלהם והתרשמו מהכדאיות הכלכלית של המאגר.

על-פי ממצאי סקרים סייסמיים שפורסמו בעבר עשויה כמות הגז הכוללת בשני הרישיונות להגיע ל-6 טריליון רגל מעוקבת (TCF). על-פי דו"ח שהכינה חברת הייעוץ צ'פמן בהזמנת חברת IPC השותפה ברשיונות נאמד השווי המהוון הנקי של המאגר בכ-8 מיליארד דולר - על-פי המשטר הפיסקאלי הנוכחי בישראל.

אם ייושמו מסקנות וועדת ששינסקי במתכונתן הנוכחית צפוי השווי הנקי של המאגרים להיחתך בעשרות אחוזים. פרסום ממצאי הפענוח המלא של הסקר התלת מימדי שנערך ב":מירה" ו"שרה" צפוי בין ינואר למרץ. השותפים ברישיונות מתכננים לערוך שני קידוחי אקספלורציה בסוף 2011. ההסכם עם אסדת הקידוח אמור להיחתם לקראת סוף אפריל.