לאחר 40 יום: נתניהו מתערב בשביתת הפרקליטים

מחר יתייצבו בעליון פרקליט המדינה, משה לדור, והממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לדיון בשתי עתירות הדורשות לסיים את השביתה ■ ברקע - ארגון הפרקליטים הודיע על החרפת הצעדים

‎‎פרקליט המדינה, משה לדור, והממונה על השכר באוצר, אילן לוין, יתייצבו מחר (ב') בצהריים בבית המשפט העליון, במסגרת דיון בשתי עתירות שהוגשו בדרישה לסיים ללא דיחוי את שביתת פרקליטי המדינה הנמשכת זה קרוב לחודש וחצי.

במקביל הודיע הבוקר (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החליט להתערב אישית בשביתה, לאחר שכל המאמצים האחרים להביא לפתרון הסכסוך כשלו.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את מנכ"ל משרדו אייל גבאי להיפגש עם נציגי האוצר ועם נציגי הפרקליטים השובתים, ולהציע להם הליך יעיל לפתרון המחלוקת".

החרפת הצעדים

‏ארגון הפרקליטים, מצדו, הודיע על החרפת הצעדים הננקטים במסגרת השביתה. אמש (שבת) החליטו הפרקליטים השובתים להתכנס ולדון בהחרפת השביתה, כשברקע חשודים בעבירות פליליות חמורות ממשיכים להשתחרר ממעצריהם בשל אי-התייצבות התביעה לדיונים בבתי המשפט.

בין היתר החליטו הפרקליטים להפסיק כמעט לגמרי את עבודת המחלקה למשפט אוניברסלי, המטפלת בתביעות המוגשות נגד אישי ציבור בחו"ל, וזאת במטרה לפגוע בפוליטיקאים. בנוסף נשקלת אפשרות להחמיר עוד יותר את הקריטריונים בוועדת החריגים.

‏הבוקר עתר לבג"ץ עו"ד דוד פורר, ראש מחלקת הליטיגציה במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', בדרישה מהאוצר "לנהל משא-ומתן בתום-לב וללא תנאי מוקדם" עם ארגון הפרקליטים.

לדברי עו"ד פורר, שבעצמו שירת בפרקליטות עד שנת 2007, בשבועות שחלפו מאז השביתה לא נוהל עם הפרקליטים משא-ומתן ענייני. זאת, בשל תנאי מוקדם ולפיו על הפרקליטים השובתים לשוב לעבודתם כתנאי לניהול משא-ומתן.

‏השופטים דורית ביניש, אשר גרוניס ואסתר חיות החליטו כי הדיון בעתירה זו יצורף לדיון בעתירה קודמת, שהגישה עמותת "הרצליה למען תושביה" בשבוע שעבר, ושבמסגרתה הורה השופט גרוניס לפרקליט המדינה ולממונה על השכר באוצר להתייצב אישית לדיון.

הופסקה חשיפת עבריינות

בעקבות החלטתו של נתניהו להתערב בשביתה, כינס ראש הממשלה לאחר ישיבת הממשלה ישיבה דחופה בלשכתו בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן, שר האוצר יובל שטייניץ, היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי.

‏השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', ציין בישיבת הממשלה כי המשטרה הפסיקה פעילות חשיפת עבריינות עד סיום שביתת הפרקליטים על מנת למזער נזקים. "הם עושים זאת מכיוון שאם הם חושפים עבריינות כבדה, יש סיכוי יותר מסביר שהעבריינים ייחשפו; הם ישוחררו עקב השביתה, ואז יש אפשרות גבוהה שהם יברחו - ואז גם אין מעצר, גם אין כתב אישום וגם אין פעילות ועבריין", אמר אהרונוביץ'. "אסור לנו לזרוק לפח עבודה סיזיפית, קשה ומורכבת של מיטב חוקרי ישראל, בהינף יד ובגלל עיצומים תקציביים וביורוקרטים. השביתה עושה נזק בלתי הפיך - כבר עכשיו אנו נמצאים במצב שחודשים רבים יקחו על מנת לשקם את הריסות מערכת אכיפת החוק".

בסיום הפגישה נועד מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי עם הממונה על השכר באוצר, וכבר בימים הקרובים ייפגש גם עם נציגי הפרקליטות.

על-פי הנחיית ראש הממשלה, מנכ"ל משרדו לא ימלא תפקיד של בורר או מגשר, אלא ימליץ לצדדים על הליך מוסכם שבו יימצא הפתרון לסיום השביתה.

עצומת המרצים

ביום רביעי האחרון התפוצצה ישיבת המשא-ומתן שקוימה בתיווכו של יו"ר ההסתדרות עופי עיני, בין הפרקליטים לבין האוצר. עד כה שוחררו עשרות חשודים ונאשמים, כתבי אישום בוטלו, ערעורים וכתבי הגנה לא הוגשו במועד, והנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים.

‏‏13 פרופסורים ומרצים למשפטים, המלמדים בפקולטות ובמכללות למשפטים, פנו בימים האחרונים לראש הממשלה נתניהו, לשר האוצר שטייניץ ולשר המשפטים נאמן, במחאה נגד התנאי שהוצב לארגון הפרקליטים לסיים את שביתתו כתנאי לניהול משא-ומתן עמם.

בין החותמים על העצומה: פרופ' הדרה בר-מור, פרופ' גיא מונדלק, פרופ' פרנסס רדאי ואחרים.

"חובת ניהול משא-ומתן עם ארגון עובדים יציג חלה על המעסיק בכל אחד משלבי יחסי העבודה הקיבוציים", כתבו אנשי האקדמיה. "על המעביד מוטלת חובה משפטית לנהל משא-ומתן עם ארגוני העובדים. אנו מוחים כנגד הפגיעה במעמדן של הזכות להתארגנות וזכות השביתה".