רבבות טורקים צעקו בנמל איסטנבול: "למחוק את ישראל"

(עדכון) - עושים כבוד לטרור: אלפי בני אדם קיבלו היום את פניה של ספינת ה"מרמרה", שהיוותה את סמל המשט לעזה באמצע 2010

עושים כבוד לטרור: ספינת ה"מרמרה" הטורקית שבה היום (א') לאיסטנבול, שבעה חודשים לאחר התקרית האלימה עם לוחמי השייטת על סיפונה. משפחות ההרוגים והפצועים בתקרית הם "אורחי הכבוד" במשט, שיצא מהים הכספי ויעגון בנמל איסטנבול.

ארגון ה-IHH הטורקי ערך טקס מיוחד, בהשתתפות פעילי הספינה, לציון יום השנה השני למבצע "עופרת יצוקה" בעזה. גורמים ממשלתיים בטורקיה לא נטלו חלק בטקס. בולנט ילדרים, יו"ר הארגון, שהיה גם על סיפון הספינה בתקרית האלימה בסוף מאי השנה, אמר כי "אם רוצים למחוק את ישראל - אין זו אגדה".

הוא חזר ואמר כי יש לעקור את היישות הציונית מעל פני המזרח התיכון. "נמשיך בדרכנו, יהיו אשר יהיו התנאים והנסיבות", הבטיח. לא נפסיק ללכת בדרך הזאת גם אם ישתפרו היחסים בין טורקיה וישראל", אמר. והבטיח: "בעזרת אללה, אנחנו נגיע פעם נוספת לעזה".

את פני המשפחות והארגון קיבלו אלפי טורקים משולהבים, מצוידים בדגלי חמאס ופלסטין, עם מאות בלונים בצבעי הדגל הפלסטיני.

משט נוסף - מסוריה למצרים

במקביל נמשכת התארגנותו של משט נוסף, שצפוי לצאת מנמל לאטקיה שבסוריה. במשט, שלא צפוי להגיע לחופי עזה כי אם לנמל אל-עריש שבמצרים, נוטלים חלק פעילים מאינדונזיה, מלזיה, הודו ופקיסטן - אך גם פעילים איראניים, ירדנים וסורים שקיבלו בסוף השבוע אישור מהשלטונות במצרים לעגון בנמל אל-עריש, לפרוק את סחורת הסיוע ולהעבירה לרצועת עזה.

בישראל עוקבים בדריכות אחר התארגנות ומסלול המשט, למקרה בו יחליט ברגע האחרון לשנות את מסלולו בים ובכל זאת לנסות ולהיכנס למים הטריטוריאליים של הרצועה. פעילי המשט יצאו לדרך בראשית החודש בשיירה מהודו, דרך פקיסטן, אירן, לבנון וסוריה. במהלך המסע נפגשו בין היתר עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד וזכו לקבלת פנים חמה מהממשל האירני.

גורמי ביטחון הביעו השבוע חשש כי על הספינה הועמסו לא רק "מוצרים הומניטריים", וכי במהלך ביקורם של הפעילים באירן ובסוריה, הצטיידו גם באמצעי לחימה. פעילי המשט הדגישו בסוף השבוע כי הם אינם חמושים - והבהירו כי אין בכוונתם להתעמת עם כוחות צה"ל, במידה וייעצרו בלב ים. "אנו פעילים לא אלימים", הבהיר פעיל הודי שייטול חלק במשט. "אין לנו נשק. אם נותקף - נתמודד בדרך שאינה אלימה. נתמודד באמצעות תפילות בלבנו".

שיירת הסיוע האחרונה שביקרה ברצועה בחודש שעבר, "שיירת החיים 5", נכנסה דרך מעבר הגבול בין מצרים לעזה וזכתה לקבלת פנים חמה ממשלת חמאס ברצועה. בין משתתפי השיירה, היו גם כמה מפעילי ספינת ה"מרמרה". אחד מהם היה גם חבר הפרלמנט התימני אבו עז א-דין אל-עזמי, שהצטלם על גבי ה"מרמרה" מניף שברייה - והפך לסמל המאבק האלים בחיילי צה"ל.