גבעות ממשיכה בפיתוח אתר הקידוח "מגד 5": החלה בפעולות ה-frac במקטעים 2 עד 6

גבעות העריכה בעבר: "מפעולות ה-frac ללא הרמה מלאכותית, עולה הנפט בר ההפקה ל-3.18 מיליון חביות" ■ בסיום ה-frac גבעות תמשיך במבחני ההפקה במקטעים 7 ו-8 ■ השותפות אמורה לקבל החודש את עמדתו העקרונית של הממונה על ענייני הנפט לגבי סוגיית הגז

שותפות חיפושי הנפט גבעות ממשיכה את עבודות הפיתוח באתר מגד 5 סמוך לראש העין, לצורך הבאת הקידוח באתר לשלב של מבחני הפקה ארוכי טווח והמשך קידוחי הפיתוח עד שנת 2012. ל"גלובס" נודע, כי השותפות החלה בפעולות ה-frac במקטעים 2 עד 6 באתר הקידוח בעלות מוערכת של 1.5 מיליון דולר.

גבעות, נזכיר, פירסמה בלו"ז באוקטובר השנה כי בחודש דצמבר היא אמורה להחל בפעולות ה-frac (או Horizontal Hydraulic Fracking), ובסיומן להמשיך במבחני ההפקה במקטעים 7 ו-8 במגד בעלות משוערת של 2 מיליון דולר. דובר של שותפות גבעות סירב להגיב לידיעה.

גבעות ציינה בדיווחיה בעבר כי במקרה של פעולת frac ללא הרמה מלאכותית ב"מגד 5", עולה הנפט בר ההפקה ל-3.18 מיליון חביות ועלות ההפקה ל-12.5 מיליון דולר. כאשר מצרפים לה פעולת הרמה, משתפרת כמות הנפט בר ההפקה ל-13.2 מיליון חביות נפט ועלות ההפקה גדלה ל-14.5 מיליון דולר. הגיאולוג והשותף הכללי של גבעות, טוביה לוסקין אמר ב-23 באוגוסט השנה, כי "ההערכה שלנו היא שבשביל להפיק ממקטעים אחרים ב'מגד 5' אנחנו צריכים להשתמש בפראק, אחרת השב השברים עלולים להיסגר".

פעולות ה-frac, הטכנולוגיה שהומצאה כבר בשנות ה-50' של המאה שעברה, הינה הזרקה של תערובת של מים, חול וכימיקלים עד לעומק של מייל (כ-1.6 ק"מ) בלחץ כה גבוה אשר מפצח את הסלע הנקדח. הנוזל הנוצר בתהליך חודר לנקבוביות. החול ממלא את הסדקים והגז הטבעי נדחף,יחד עם חלק מהנוזלים אל מחוץ לבאר.

בדרך להערכה כוללת של הבאר במגד

במועד פרסום הדוחות הכספיים של גבעות בסוף נובמבר, השותפות מסרה כי הציוד הנדרש לביצוע פעולות ה-frac במקטעים האמורים צפוי להגיע לישראל רק באמצע דצמבר, עד אז היא לא תחל במבחני ההפקה. השלמת מבחני ההפקה במקטעים אלה יאפשר הערכה כוללת יותר של הבאר במגד, לדברי גבעות.

נזכיר, כי בתדרוך עיתונאים מיוחד שקיימה גבעות בסוף נובמבר גבעות קיבלה הערכה לסיכויי ההצלחה של "מגד 5". הגיאולוג ניק רייט מחברת גרינסנד (Greensand Associates), שהתבקש להכין עבור גבעות חוות דעת בלתי תלויה על מבנה "מגד" ועל הסיכויים והסיכונים שבביצוע קידוח נוסף בו, נתן סיכוי של 40% סבירות שניתן להגיע להפקת נפט בפועל בקידוח "מגד 5". רייט העריך גם בזמנו כי ייתכן שקידוח "מגד 5" יאשר שניתן להפיק יותר מ-100 מיליון חביות נפט. ההערכה בוצעה על בסיס נתונים סייסמיים משנת 2005 וניתנה לפני תחילת קידוח "מגד 5".

כן בחודש דצמבר, גבעות אמורה לקבל דוח חשוב מאוד להמשך עבודתה במגד. מדובר בעמדתו העקרונית של הממונה על ענייני הנפט לגבי סוגיית הגז במגד. גבעות מסרה לממונה תוכנית לפתרון סוגיית הגז הנלווה שתאפשר את המשך הפקת הנפט באתר, בדרך של המרתו לחשמל - והיא אמורה לקבל את תשובת הממונה.

חלק מהלו"ז שפירסמה גבעות ב-20 באוקטובר השנה

גבעות
 גבעות