בשורה ל-2011: תוספת שכר של 6% לעובדי ענף המלונאות

יו"ר האיגוד מטעם ההסתדרות: "עדיף להעלות את שכר המינימום" ■ השכר הממוצע בענף המלונאות והאירוח בישראל עומד על 6,229 שקל בחודש

ההסתדרות והתאחדות המלונות בישראל חתמו על הסכם קיבוצי חדש עבור 32 אלף העובדים בענף. ההסכם יחול על רוב המלונות בארץ, ולאחר שמשרד התמ"ת יוציא צו הרחבה להסכם הוא יחול על כלל הענף. במסגרת ההסכם נקבע כי העובדים יקבלו תוספת שכר של 4% בשנת 2011, ו-2% נוספים בשנת 2012. כמו כן, העובדים יקבלו מענק חד-פעמי בגובה 10% מהמשכורת החודשית.

השכר הממוצע בענף המלונאות והאירוח בישראל עומד על 6,229 שקל בחודש לפי הלמ"ס, אולם על-פי אהרון שחם, יו"ר ועדת העבודה בהתאחדות המלונות, 40% מהעובדים בענף מרוויחים שכר מינימום בבסיס, כאשר בצד זה תוספות שונות. עובדי קבלה מרוויחים לדבריו יותר, ויחד עם התוספות השונות בגין עבודה בשבת ועוד, הם מגיעים להכנסה של כ-6,000 שקל בחודש. כך, עובד שמרוויח 4,000 שקל יקבל באמצעות שתי תוספות השכר (6% בסה"כ) 240 שקלים נוספים לשכרו, ואילו עובד שמרוויח 6,000 שקל יקבל 372 שקל נוספים.

בהסתדרות מתגאים בשנים האחרונות בהסכמים הקיבוציים שנחתמים בענפים השונים ומציינים כי הם מהווים בחלק מהמקרים תחליף להעלאת שכר המינימום, אולם יו,ר איגוד עובדי המלונאות בהסתדרות, פרדי כהן, אומר היום בשיחה עם "גלובס": "אם מעלים את שכר המינימום ביותר מ-6%, זה עדיף על התוספות שהשגנו בהסכם".

על פי הערכות, כפי שפורסמו לראשונה ב"גלובס", יו"ר ההסתדרות עופר עיני מגבש הסכמה לפיה שכר המינימום יעלה בכ-300 שקל, ולאחר העלייה הזו יבחנו העובדים והמעסיקים העלאה נוספת. הצעת החוק של עמיר פרץ, לעומת זאת, דיברה על העלאה של 20% בשלוש פעימות, לכדי 4,600 שקל בחודש.

לדברי שחם, ההצעה של פרץ היא פופוליסטית: "גם כשהוא היה יו"ר ההסתדרות הוא בעצמו לא ביקש העלאות שכר כאלה בהסכמים שעליהם חתמנו, כי עם עובדי כפיים צריך מדרג נכון. קל לזרוק מספרים באוויר". לדברי שחם, תוספות השכר שנקבעו בהסכם הנוכחי נובעות משנתיים טובות לענף המלונאות, וכי המלונאים הם שביקשו לתגמל את העובדים.

בהתאחדות המלונות מתגאים בכך שההסכם כולל תוספת מקצועית חדשה, שתינתן רק לאקדמאים בוגרי חוג למלונאות. בהתאחדות מסבירים כי הדבר "ימשוך אוכלוסיות חדשות", אולם בדיקת "גלובס" מעלה כי מדובר בתוספת של 100 שקל בחודש בלבד. לדברי שחם, הדבר נועד בעיקר להבהיר לבוגרי החוגים למלונאות כי הם יזכו ליחס מועדף, וכי ממילא הם משתלבים בתפקידים עם הכנסה גבוהה יותר.