בכיר בתע"א: רוצים שתעש תהיה חטיבה שלנו

(עדכון) - בסוף השבוע גובש מתווה לחדש למשבר בתעשה - למזג אותה עם תע"א או עם רפאל ■ התכנית הועלתה בפגישה משותפת של ברק, שטייניץ ועיני ■ בכיר באוצר: "דנים ברעיון"

על רקע הדיונים במשרדי האוצר והביטחון על מיזוג אפשרי של תעש עם אחת החברות הביטחוניות הממשלתיות אומר בכיר בתעשייה האווירית ל"גלובס": "המקום הטבעי ביותר עבור תעש, הוא התעשייה האווירית. ניתן לקלוט את תעש כחטיבה בפני עצמה, שתהיה כפופה לתעשייה האווירית וזאת, כי קיימת סינרגיה רבה בין המוצרים שהיא מייצרת לבין המוצרים שמפתחת ומייצרת התעשייה האווירית. בעבר התעשייה האווירית הוכיחה שהיא יכולה ומסוגלת להבריא מפעלים כושלים".

יש לציין כי במפעל מל"מ של התעשייה האווירית בבאר יעקב, זו מייצרת את הטיל נגד טילים "חץ". את המנוע של הטיל המתקדם, מייצרת תעש. על רקע אלה, וכשברקע גם המצוקה שאליה נקלעה בשנים האחרונות תעש, הציע כבר לפני כשלוש שנים מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן לאפשר את מיזוגה של תעש כחטיבה בתוך התעשייה האווירית. זאת, אם הממשלה שהיא בעלת שתי החברות, תאפשר זאת.

מוקדם יותר דווח, כי בפגישה משולשלת שקיימו ביום חמישי שר הביטחון, אהוד ברק ושר האוצר, יובל שטייניץ עם יו"ר ההסתדרות, עופר עייני הועלתה תכנית ולפיה תעש לא תועמד להפרטה - אלא תמוזג עם חברה ביטחונית ממשלתית אחרת. אם תכנית כזו תצא אל הפועל, הרי שמיזוג של תעש יוכל להיעשות עם התעשייה האווירית או עם חברת רפאל, שתיהן חברות ביטחוניות ממשלתיות שבעבר היו יחידות סמך של משרד הביטחון.

הפגישה שהתקיימה ביום חמישי בין הצדדים נועדה למצוא פתרון למשבר המתמשך שאליו נקלעה החברה, בשל הקיפאון שנרשם בחודשים האחרונים בדיונים על המהלכים שייטיבו עמה. בשל קיפאון זה, מתקשים השרים, בשל מחלוקות ביניהם, למנות לחברה יו"ר דירקטוריון וכן, מתקשים להוביל מהלכים אופרטיביים שיובילו להפרטת תעש. עם זאת, בניסיון לדחוק בתעש להוביל מהלכים להפרטה, זה חודשים שהאוצר מסרב להעמיד לה ערבויות מדינה לקראת עסקאות חדשות שלה בחו"ל.

"מדברים על הרעיון ברצינות"

"לא ברור אם מדובר ברעיון סופי, אך בהחלט שמדובר ברעיון שמציג מתווה שונה מזה שאליו דבקו כל הגורמים עד כה, סביב סוגיות של הנפקה והפרטה. מדברים על הרעיון הזה ברצינות והוא יחייב דיונים נוספים בהמשך", אמר היום ל"גלובס" גורם המקורב לנושא במשרד האוצר.

כזכור, לפני כשבוע וחצי התכנס דירקטוריון תעש לדיון במצב החברה והורה למנכ"ל החברה, אבי פלדר לפתוח בהליכים לפיטורי כ- 500 מעובדי החברה וזאת, על רקע הקיפאון בתכנית ההפרטה. עם זאת, גורמים המקורבים לנושא תרגמו את המהלך של הדירקטוריון כאמצעי להפעלת לחץ על השרים שטייניץ וברק למען יחתרו לפתרון סופי בעניין החברה.

בתעש אמרו היום בהתייחס להתפתחויות מהימים האחרונים כי "תעש תקדם כל החלטה ממשלתית בעניינה".

צבר ההזמנות של תעש עומד כיום של כ- 4 מיליארד שקל כ- 70 אחוז מהתוצרת שלה מיועדים לייצוא. החברה סובלת משורה של בעיות פיננסיות המלוות אותה זה יותר מעשור, מאז הפיכתה מיחידת סמך לחברה ממשלתית בשל תשלומי פנסיה גבוהים לעובדים שפרשו לגמלאות וגרעון מובנה בהון שלה. בתעש מקפידים להבהיר כל העת כי משברים אלה אינם קשורים לפעילות השוטפת שלה.

יו"ר וועד העובדים של תעש, איציק יהודה מסר היום בהתייחס להתפתחויות: "אני שמח שהתקבלה החלטה הגיונית שמכילה הבנה בחשיבות של תעש לבטחון המדינה. הדרך שלפנינו עוד ארוכה ואני מקווה שלאחר שתאושר ההחלטה למיזוג, ניכנס למשא ומתן אינטנסיבי על זכויות העובדים ותנאי הפרישה של העובדים. אני מקווה שהמשאבים המופנים כעת להישרדות החברה- יופנו לפיתוח חדשנות ולצמיחת תעש".