הצעת חוק: צילום קורבנות של עבירות מין - עבירה פלילית

עפ"י ההצעה של ח"כ ציפי חוטובלי, ייאסר לצלם אדם שנפגע או שהתלונן כי הוא קורבן של עבירת מין, אלא אם המתלונן עצמו נתן את הסכמתו לצילום בהודעה שנמסרה לבית משפט

האם פרסום תמונות "מפוקסלות" של קורבנות עבירת מין יהפוך בקרוב לעבירה פלילית? ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק, ולפיה ייאסר לצלם אדם שנפגע או שהתלונן כי הוא קורבן של עבירת מין, אלא אם המתלונן עצמו נתן את הסכמתו לצילום בהודעה שנמסרה לבית משפט, או אם בית המשפט עצמו התיר את הצילום מטעמים מיוחדים.

את הצעת החוק יזמה ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), וחתמו עליה 31 חברי כנסת מסיעות רבות.

"מטרת החוק היא להרחיב את ההגנה על נפגעי עבירות מין מעבר לאיסור הקיים על פרסום פרטיו של מי שנפגע", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "החוק הקיים לא מגן על המתלונן מפני הטרדה, הכרוכה במרדף שמנהלים אחריו צלמי עיתונות.

"מוצע לקבוע בחוק כי גם המצלם אדם שנפגע בעבירה או שהתלונן כי נפגע בעבירת מין, מתוך מטרה לפרסם את התמונות ברבים, עובר עבירה פלילית, ודינו קנס כספי. צילום מתלונן לא יהיה עבירה רק אם נתן המתלונן את הסכמתו לצילום בפני בית משפט, או שבית המשפט התיר את הצילום מטעמים מיוחדים שיירשמו".

בפרשות פליליות מתוקשרות שבהן היו החשודים אישי ציבור מפורסמים, כגון בפרשת הנשיקה הכפויה של חיים רמון או בפרשת הנשיא קצב, שידרה העיתונות בהזדמנויות רבות צילומים, הן סטילס והן צילומי טלוויזיה, של המתלוננות כשפניהן מטושטשות, ואולם חלק מהצילומים נעשו בהסכמתן של המתלוננות. (פ/2091/18).