מבצע בכמעט חינם: 67% תשואה מאז ההנפקה לפני 3.5 חודשים

3.5 חודשים לאחר שהנפקתה הושלמה בקושי, נסחרת כמעט חינם בשווי של 577 מיליון שקל ■ המרוויחים הגדולים: האחים צבי ויוסי ויליגר, בעלי ויליפוד, שהשקיעו 18 מיליון שקל בהנפקה

וויליפוד ונטו יצא שם כאילו הם הצילו לנו את ההנפקה, אך הם עשו הכי חכם".

- למה כוונתך?

"ימים יגידו".

הדיאלוג לעיל, חלק מראיון שנתנו האחים עדי ורני צים, בעלי השליטה ברשת המרכולים "כמעט חינם", ל"גלובס" לפני כ-3 חודשים, מייתר כמעט כל מילה שניתן להגיד על אחת ההנפקות המוצלחות שבוצעו בשוק ההון המקומי בשנה האחרונה.

כמעט חינם, רשת הדיסקאונט שבשליטת השניים, הגיעה לשוק ההון לאחר לא מעט מאמצים, והנפקת החברה, שבוצעה לפני כ-3.5 חודשים, זכתה ללא מעט כותרות לא מפרגנות.

לבסוף השוק אמר את דברו - החברה גייסה 50.6 מיליון שקל לצורך פירעון חובות בנקאיים, וכדברי האחים - הימים אמרו אף הם את דברם: מניית צים שיווק , מפעילת רשת המרכולים כמעט חינם, נסקה מאז התחילה להיסחר בשיעור של 67% (בשקלול דיבידנד). כרגע נסחרת החברה לפי שווי של 577 מיליון שקל. במילים אחרות, מי שבחר להמר על החברה - הרוויח, ובגדול.

הנסיקה של המניה - מלבד רוח גבית חזקה של השווקים - נובעת בעיקר מתוצאות הרבעון השלישי שפרסמה הרשת, לאחר ההנפקה. כמעט חינם, שמפעילה 26 סניפים ברחבי הארץ, סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות של 273.5 מיליון שקל - גידול של 44% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגידול נבע מהגידול במספר חנויות הרשת ומגידול בהכנסות של חנויות זהות בשיעור של 8.4%.

שיעור הרווח הגולמי השתפר אף הוא ועמד על 25.8%, לעומת 23.8% ברבעון המקביל אשתקד, ונבע משיפור תנאי הסחר של החברה ומאיחוד לראשונה של תוצאות "תנובת הדרום" - החברה-הבת העוסקת בשיווק והפצה של ירקות ופירות - בדוחות החברה.

בשורת הרווח בתפעולי הציגה כמעט חינם רווח של 13.3 מיליון שקל - פי 3 מהרווח התפעולי בתקופה המקבילה אשתקד, ושיעור הרווח התפעולי עמד על 4.9% לעומת 2.3% ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 13.7 מיליון שקל (בשקלול רווח חד-פעמי של 4.4 מיליון שקל כתוצאה מהשלמת רכישת יתר מניות השליטה בתנובת הדרום), וזאת לעומת רווח נקי של 3.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

את 3 הרבעונים הראשונים של השנה סיימה החברה עם רווח נקי של 27.6 מיליון שקל, לעומת 25.1 מיליון שקל בכל 2009.

השיפור בתוצאות החברה נתן את ביטויו גם בדוח תזרים המזומנים. כמעט חינם שרפה במהלך הרבעון השלישי מזומנים בשווי של 2.3 מיליון שקל, לעומת 10.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

כמעט חינם מתכננת לפתוח במהלך 2011 כ-6 סניפים נוספים, ואלה ימוקמו במתן, בנתיבות, בפתח-תקווה, בצור-יצחק, במעלות ובעיר נוספת שעדיין לא נבחרה. סך ההשקעה בהקמת סניפים אלה תעמוד על 15 מיליון שקל, ואילו במהלך 2012 צפויה החברה לפתוח 5 סניפים נוספים, בין השאר בערים ערד, בית-שאן וטבריה.

צבי ויליגר: "כמעט חינם עדיין נסחרת בדיסקאונט"

לא מעט אש חטפו צבי ויוסי ויליגר, בעלי השליטה ביצרנית המזון ויליפוד , על כך שהשקיעו בהנפקת כמעט חינם. היו שטענו כי ויליפוד, בכובעה כאחת מספקיות הרשת, הצילה את הנפקת החברה, יחד עם עמיתתה נטו, לאחר שהשקיעה 18 מיליון שקל.

הצילה או לא, על רקע נסיקת מניית צים שיווק, רבים היו רוצים לתפוס את מקומם של האחים ויליגר. ויליפוד הגיעה בזכות השקעה זו להחזקה של 4% בקירוב מהון המניות של צים שיווק, ולכן אינה מוגדרת כבעלת עניין.

נכון לרגע זה, הרווח "על הנייר" של ויליפוד מההשקעה לעיל עומד על 11 מיליון שקל בקירוב, לא כולל דיבידנד שחולק לאחרונה, שהחלק של ויליפוד בו עמד על 688 אלף שקל בקירוב (תשואת דיבידנד של 3.8%).

"עשינו עסקה טובה", אומר צבי ויליגר ל"גלובס". "ידענו שמדובר בהשקעה טובה למרות מה שאחרים אמרו. אנו מאמינים באנשים שמנהלים את החברה, מודעים לאמביציה ולמחויבות שיש להם כלפי החברה ולעבודה הרבה שהם משקיעים בה. בהנפקה האמנו שהמחיר שנקבע נמוך מדי - במיוחד בהשוואה לתמחור של רשתות קמעונות אחרות - ולכן השקענו בה".

- היום היית קונה מניות של החברה?

"אני עדיין מאמין בחברה, ולדעתי היא עדיין נסחרת בדיסקאונט משמעותי".

ויליגר לא יודה בכך, אך הבנצ'מרק שלו ושל האחים צים היא הרשת של רמי לוי. זו נסחרת כעת לפי מכפיל רווח 16.8, בעוד צים שיווק נסחרת לפי מכפיל 15.7 - לא הבדל משמעותי אך כזה שנובע, בין היתר, מהעובדה שרשת רמי לוי רווחיות יותר. ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה היו לרמי לוי שולי רווח נקי של 5.3%, ואילו במקרה של כמעט חינם מדובר על שולי רווח של 3.6%.

הזיכרון של האחים ויליגר

לא הכול הלך חלק בהנפקת כמעט חינם. רשת המזון של האחים עדי ורני צים השלימה לפני כ-3.5 חודשים וחצי את המכרז המוסדי לקראת ההנפקה, לאחר שנאלצה להפחית את שווייה לצורך גיוס ההון בעשרות אחוזים. וגם כך, ההנפקה הצליחה רק תודות לביקושים שהזרימו במכרז ספקי הרשת, ובראשם יבואנית המזון ויליפוד של האחים צבי ויוסי ויליגר.

צמד אחים המנפיק חברה בתחום המזון, קשיים בגיוס ההון, קונה מפתיע שמגיע ומציל את ההנפקה ברגע האחרון - מדוע כל זה נשמע מוכר? אולי כי לפני כ-16 שנה עמדה ויליפוד עצמה - שהפעם תפקדה כאמור על תקן "האביר הלבן" שהציל את ההנפקה - בסיטואציה דומה להפליא.

כמו היום, גם נובמבר 1994 היה תקופה רעה לשוק הנפקות האקוויטי בתל-אביב, שרק לפני זמן לא רב התאושש מעוד מפולת בשוק המניות. אבל את האחים ויליגר זה לא ממש עניין. השניים היו נחושים לגייס הון עבור שלד בורסאי שרכשו זמן קצר קודם לכן, ושלתוכו ביקשו לצקת את פעילותם המתחדשת בתחום יבוא השימורים, אותה ריכזו מבניין משרדים בחולון.

שנה אחת קודם לכן נאלצו השניים לוותר על השליטה בחברת ויליגר שהקים אביהם, אלכסנדר, לטובת מי שהפך ליריבם המר, איש הבשר והפיננסים דודי עזרא (נטו). האחים ויליגר לא שכחו ולא סלחו. הכנסת עסקיה של ויליפוד לבורסה נועדה, בין היתר, לאפשר להם להתמודד ראש בראש עם האיש שגזל מידיהם את החברה המשפחתית שכאז כן היום, ממשיכה לשאת את שמם.

אבל כשהתפזר העשן מעל תוצאות ההנפקה, התברר לשניים כי משהו בתוכניות השתבש. אביהו הורוביץ, לוליין פיננסי לא קטן באותם הזמנים ובעל השליטה בחברות הציבוריות קופל וישטק, ניצל את המחיר הנמוך בו הנפיקו האחים (בשל חוסר ההתלהבות שגילה ציבור המשקיעים) כדי לרכוש מעל 20% ממניות ויליפוד.

האחים ויליגר חששו מפני השתלטות עוינת של הורוביץ רב-המעללים, ותקופה לא קלה עברה עליהם, עד שחששותיהם התבדו בסופו של דבר. הורוביץ לא גילה עניין מיוחד בעסקי הפטריות והדגים, אלא ראה ברכישת המניות הזדמנות עסקית, ובסופו של דבר מימש את השקעתו בויליפוד ברווח נאה.

עם השנים צמחה אימפריית היבוא של האחים והפכה לסיפור הצלחה גדול. ויליפוד, שהוערכה בפחות מ-10 מיליון שקל עם הנפקתה הראשונה בבורסה, נסחרת היום לפי שווי של יותר מ-200 מיליון שקל, ובדרך היא הותירה הרחק מאחור את ויליגר של דודי עזרא.

ויליפוד של היום רחוקה שנות אור מהחברה דלת האמצעים שהנפיקה את מניותיה לציבור לפני 16 שנים, ועדיין, כשקופת המזומנים התפוחה שלה משחרת אחר הזדמנויות השקעה, מסתבר כי האחים ויליגר ידעו לרתום את הזיכרון מחורף 1994 כדי לגרוף רווח נאה, של כ-11 מיליון שקל, בהנפקת "כמעט חינם".

רני צים: "הוכחנו שאנו יכולים להציף ערך"

רני ועדי צים יכולים לחייך כל הדרך אל הבנק. צמד האחים היזמים קיבלו לפני כ-3.5 חודשים כתף קרה משוק ההון המקומי, כשניסו להנפיק את כמעט חינם, ולבסוף ביצעו את ההנפקה לפי שווי שהתברר, נכון להיום, כזול.

"החברה הונפקה תחת מעטה של חשדנות", אומר ל"גלובס" רני צים. "לכל אורך תהליך ההנפקה התייחסו אלינו בחשד. אנשים לא ידעו מה זה 'צים שיווק', ואנו בחרנו להוכיח להם כי יש ערך מאחורי החברה, ולכן הנפקנו אותה בדיסקאונט.

"ידענו שהזמן יעשה את שלו, והשוק יבין את הפוטנציאל של החברה, וזה אכן מה שקרה. הוכחנו שיש לנו את היכולת להציף ערך".

צים מציין כי לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי של החברה, הבין שוק ההון כי כמעט חינם זו חברה שצומחת. "המשקיעים הבינו שזו חברה שמבינה בקמעונות ויודעת לאן היא הולכת ולאן היא רוצה להתקדם", אומר צים, ומוסיף: "חשוב לנו שמי שמשקיע בנו ירוויח וירגיש בנוח עם ההשקעה שלו".

לדברי צים, אחד ממנועי הצמיחה של החברה לעתיד לבוא הוא הרחבת פעילותה בשוק החרדי. החברה פועלת במגזר זה בחלק מחנויותיה - דוגמת אלה שבטבריה, בית-שמש ומגדל-העמק - ומתכננת לפתוח בשנה הקרובה חנות נוספת בנתיבות, וכן למקצע את היצע השירותים לאוכלוסייה החרדית.

מנוע נוסף הוא הפעלת חנויות תחת הסכמי זכיינות. נכון לרגע זה מפעילה החברה סניף אחד בזכיינות שממוקם באלקנה, ולפי דוחות הרבעון השלישי הוא פועל בהצלחה. לכן, שואפת החברה להשלים פיילוט זהה ב-2-3 סניפים נוספים. "המטרה שלנו היא להמשיך ולהציף ערך רב למשקיעים", מסכם צים.