כחודש לאחר השריפה בכרמל: הכבאים מאיימים בשביתה

במחאה על כוונת האוצר למנוע מהם את הזכות להתארגנות ושביתה ■ נציג הכבאות בהסתדרות: במידה וההצעה תובא לממשלה או לכנסת, ננטוש את כל התחנות"

איגוד הכבאים כינס בצהריים (ב') מפגש חירום, במחאה על כוונת האוצר למנוע מהם את זכות ההתארגנות והאפשרות לשבות.

מאות כבאים מכל רחבי הארץ הגיעו לכנס שנערך בבית ההסתדרות בתל אביב על מנת לדון בצעדיהם על רקע הרפורמה שמתכנן האוצר בשירותי הכבאות. בין השאר בוחנים הכבאים אפשרות להכריז על סכסוך עבודה ולפתוח בעיצומים כבר בזמן הקרוב.

ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף ונציג הכבאות בהסתדרות העובדים הלאומית פתח את כנס החירום ואמר כי "אני וחברי הכבאים מתקרבים לקבל החלטה. במידה וההצעה הזו תובא לממשלה או לדיון בכנסת, אנחנו מתקרבים לקבל החלטה לנטוש את כל התחנות". הוא הדגיש: "אנו מעדיפים להתנהל במשא ומתן. אנחנו בעד הקמת רשות, אבל אנחנו קודם כל בעד הזרמת כספים".

"מדינת ישראל רצתה להפוך אתכם לפקידים", המשיך. "רצו 8 שעות משמרת, בניגוד גמור למה שקורה בעולם. אנחנו קוראים לוועדת חקירה ממלכתית בנושא מצב הכבאות במדינת ישראל. עד עכשיו שתקנו. עד עכשיו התעסקנו בתוצאות המרות של השריפה הזו. לא עוד. אם הם רוצים מלחמה הם יקבלו מלחמה".

הוא המשיך לתקוף את חוק מערך הכיבוי, במסגרתו הוצע כי הכבאים לא יוכלו לשבות - בדומה לשוטרים. "תקציר החוק הוא אחד הדרקוניים שראיתי. העיקר לרצות את התקשורת. והכבאים בפנים. מישהו הרים איתנו את הכפפה כשזעקנו בשנים האחרונות? אז מה נעשה, ניקח את כל העסק הזה נשפוך אותו לתוך הרשות החדשה ומה נקבל? רשות בינונית ומטה? הרי כל מה שהמדינה מנהלת נראה על הפנים".

עיני: רוצים שהכבאים ישלמו את המחיר

יו"ר ההסתדרות עופר עיני נכח אף הוא בכנס, ואמר: "אתם התרעתם כמעט בכל משא ומתן אפשרי, אפילו בישיבה האחרונה שהתקיימה אצלי. אבל אף אחד לא הקשיב".

"אחרי השריפה שוחחתי עם בכיר אוצר ואמרתי לו 'למה התעקשתם על זכות השביתה? הרי אתה יודע שמעולם הכבאים לא שבתו ואתה יודע שלא ישבתו'", הוסיף. "'גם כשהם לא קיבלו שכר, איפה קיים מצב שאנשים לא מקבלים משכורת והולכים לעבוד?' הגיבורים האמיתיים אלו אתם. רוצים שמי שישלם את המחיר זה הכבאים ואסור לנו לתת לזה לקרות".

יו"ר האיגוד, יואב גדסי, שלח בסוף השבוע האחרון מכתבים למפקדי התחנות והורה להם לנתק מגע עם נציבות הכיבוי, כל עוד תמשיך לתמוך בהצעת החוק שמשנה, לטענתם, את מעמד ההסכמים הקיבוציים עליהם חתמו.