מי בכלל צריך סוכן שחקנים?

"מלבד החוזה שאנחנו סוגרים עבור השחקן, הוא יקבל כאן ייעוץ מס, ובחדר הסמוך יוכלו לבחון עבורו השקעות בנדל"ן או היי-טק", מסביר סולי לניאדו, ממשרד עו"ד זיסמן, אהרוני, גייר

לא שמישהו יצטרך את חלון ההעברות שייפתח בעוד שבוע כדי להבין שהשחקן הישראלי הוא לא סחורה חמה במיוחד. אבל בכל הקשר לפעילות של סוכנים, אין הרבה מקומות בעולם כמו בישראל: 63 סוכני כדורגל רשומים יש בג'ונגל הישראלי, יותר אפילו ממדינות כדורגל כרומניה (46 סוכנים), פולין (60) ואפילו פורטוגל (60).

אבל בעוד מספר הסוכנים הולך ועולה, ניכר כי השחקן הישראלי מתחיל לפזול הצדה ולוותר על "חתולי הרחוב" לטובת ייצוג באמצעות משרדי עו"ד. מי שמובילה את תחום הספורט בארץ מחוץ למגרש המשחקים של הסוכנים היא פירמת עו"ד זיסמן, אהרוני, גייר, שבשנים האחרונות מצליחה לשים יד על יותר ויותר שחקנים. רשימה חלקית של כמה מהלקוחות המעניינים יותר: גילי ורמוט וערן זהבי מהכדורגל; ליאור אליהו ויניב גרין בכדורסל.

ההשקה בתחום הספורט לא נגמרת רק בייצוג שחקנים. אלא שמירה על זכויות מסחריות של שחקנים, כמו בתביעה שהגיש לאחרונה עמרי כספי באמצעות זיסמן, אהרוני, גייר נגד אופטיקה הלפרין על שימוש בתמונותיו ללא רשות; או ייצוג של ספורטאים מול התאחדות הסמים הבינלאומיות (WADA), כמו במקרה של כדורסלנית הנבחרת קטיה לויצקי שנתפסה על שימוש בחומרים אסורים; ועד סגירת חוזי פרסום לאנדי רם ויוני ארליך.

"הספורט היום כל כך מורכב מבחינה מסחרית. אלו כבר מזמן לא רק החוזים של השחקן אלא הרבה היבטים אחרים", מסביר בראיון ל"גלובס" עו"ד סולי לניאדו, שמוביל את תחום הספורט ב-זיסמן, אהרוני, גייר. "שחקן צריך שיהיה מישהו שיכיר עבורו את החוק הבינלאומי, ואת זה הסוכן הרגיל בדרך כלל אינו מכיר ומתקשה למלא עבורו. אני אתן לך דוגמה: לפני שנתיים ייצגנו את ג'רון רוברטס ששיחק בליגה הישראלית ובנבחרת, ואחרי שעזב תפסו אותו על עישון חשיש בהולנד. על מקרים כאלו הפסיקה היא השעיה אוטומטית של שנתיים מפעילות. השחקן פנה אלינו כדי שנטפל בתיק הזה. מתוך ההיכרות עם החוק הבינלאומי, ערערנו על ההחלטה בהתבסס על החוק והפסיקה האירופית תוך התייחסות ספציפית לחקיקה בהולנד, מאחר שהעישון בהולנד הוא חוקי לחלוטין. הערעור התקבל והעונש קוצר לשלושה חודשים".

ערן זהבי, הפועל ת
 ערן זהבי, הפועל ת

ערן זהבי. "היתרון שלנו הוא במטרייה הרחבה שאנחנו נותנים" (צילום: שלומי יוסף)

בתחום החוזים, לניאדו מסביר כי גם כאן יש שיטות עבודה שונות לחלוטין בין סוכנים לבין המשרד. "בחור בגיל 21 לא תמיד יודע איך לנהל את החוזים שלו. כשבא אליו סוכן ואומר לו שהוא סוגר לו חוזה של מיליון שקל, הבחור כבר מוכן מיד לחתום. הוא לעתים קרובות כל כך מתלהב, שלא משנה לו בכלל שאותו חוזה מחולק ל-300 אלף שקל שכר בסיס ועוד 700 אלף שקל בונוסים על נקודות, שבחלק גדול מהמקרים הוא לא יצליח להשיג אותן. וזה למרות שהוא והסוכן ידעו במרבית המקרים כי ישנה חשיבות רבה כיצד מחלקים את החוזה בין שכר בסיס לנקודות, שבחלק מהמקרים הוא לא יצליח להשיג אותן".

"אצלנו במשרד", אומר לניאדו, "התכנון שאנחנו נציע הוא אחר לגמרי - אנחנו נסביר לשחקנים שלהשקיע בבונוסים זה כמו להשקיע באופציות, ותמיד נשאף לצמצם כמה שיותר את מרכיב הבונוסים שלא יגיע למעל 30%. בנוסף, יש המון היבטים של מיסוי, שרק מהם שחקנים יכולים להרוויח הרבה כסף".

לגבי ניסוח של סעיפים בחוזה שנעשים כלאחר יד, מסביר לניאדו כי "החשיבות של עורך הדין תבוא עוד לידי ביטוי כאשר הקבוצה מנסה לפתות את השחקן וסוכניו בתשלומים נוספים, כמו למשל שיאמרו לשחקן שיקבל במקרה של מכירה מחצית מהסכום שהקבוצה תקבל עבורו. אבל השחקן לא יודע שברגע האמת אם לא דאג לנסח את החוזה כהלכה, תתנה הקבוצה את הסכמתה למעבר בכך שיפחית או לגמרי יוותר על דמי ההעברה. קח לדוגמה את סלים טועמה שרצה בזמנו לעבור לבלגיה, ונדרש לוותר על סכומים שהיו מגיעים לו על מנת לאפשר את המעבר, מה שהוביל את השחקן לפנות אלינו ולהליכים משפטיים בעניין".

* איזה שחקנים נוטים לוותר על סוכנים לטובת ייצוג באמצעות עו"ד?

"זה תלוי בשחקן. ככל ששחקן מוצלח יותר על המגרש, הדרישה אליו יותר גבוהה והרבה יותר קל לו לחיות את החיים המקצועיים כי כולם רוצים אותו. שחקנים כאלו יכולים לוותר על הסוכן. אבל כשאתה עדיין שחקן 'מרכז טבלה' או שהפוטנציאל שלך מתנדנד והחיים יותר קשים - אז כן, במקרה הזה לסוכן יש יתרון על פני עו"ד כי הסוכנים נמצאים במגרש, חיים את השטח, לעיתים יותר מעורכי הדין".

* איפה היתרון שלך על הסוכן?

"אני חושב שהיתרון שלנו במשרד הוא המטרייה הרחבה שאנחנו נותנים. מלבד החוזה שאנחנו סוגרים לו, זה גם העובדה שכאן בדלת שלידי הוא יקבל ייעוץ מס שיחסוך לו לפעמים סכומים מאוד גבוהים, ובחדר הסמוך יוכלו לבחון עבורו השקעות בנדל"ן או הייטק, או שיוכלו להמליץ לו איפה להשקיע ואם להיכנס לקבוצת רכישה כמו כולם או שלא ללכת על זה. ואני עוד לא מדבר על מצב שבו מתחילות הצרות המשפטיות. סוכן יכול לסדר לך יופי של חוזה, אבל מה קורה כשהקבוצה לא משלמת? או במקרה של פציעה חס וחלילה, המלחמה עוברת למעשה למגרש המשפטי. חשוב להבין, מהיתרון נהנים גם השחקנים וגם הסוכנים. הרי גם הסוכן מבקש להגן על זכויותיו ובוודאי שמעוניין להציע לשחקן שירותים רחבים יותר. אנחנו פעמים רבות מייצגים גם סוכנים.

"מעבר לזה, אנחנו תמיד ננסה להנחות את השחקן איך להתנהל עם הכסף שלו ולהסביר לו את המשמעויות. גם כשמדובר בכסף גדול, נאמר על העפלה לצ'מפיונס ליג, אנחנו נמליץ לשחקן שיידע לתכנן את עצמו מבחינה כלכלית, כי גם אם יעפיל לצ'מפיונס בספטמבר, שיבנה על זה שאת הבונוס על ההעפלה הוא לא יראה מהקבוצה עד אוגוסט שנה לאחר מכן, כי ככה זה עובד".

ליאור אליהו, מכבי ת
 ליאור אליהו, מכבי ת

ליאור אליהו. אפשר למצוא פיתרונות חוקיים לצמצום מיסוי" (צילום: מינהלת הליגה)

***

אחת ההתמחויות של לניאדו והמשרד הם ענייני מיסוי, תחום שבו מתגלות בכל יום פרצות חדשות שיכולות לשנות את השורה התחתונה של שחקנים מקצה אל קצה. "למשרד יש מחלקת מיסוי, ואחד הדברים שחקרנו ובדקנו הוא למשל שימוש בזכויות על שימוש בכרטיס שחקן. אם שחקן מקבל באופן רגיל עבור המעבר שלו מענק חתימה שהוא ישלם עליו 50% מס, אז החוק אומר שבשל ההגדרה של כרטיס שחקן - שהוא זכות כלכלית - אפשר לקבל עליו הקלת מס ולשלם תמורת הכרטיס מס בשיעור נמוך יותר משמעותית. ההפרש הזה הולך לשחקן, ובעסקאות גדולות שהכרטיס 'שווה' הרבה כסף, מדובר בסכומים גדולים מאוד ששחקן יכול ליהנות מהם".

* כלומר, אם שחקן בא אליכם ואומר שהוא רוצה חצי מיליון דולר נטו אבל יודע שהעלות תהיה בעייתית?

"אנחנו נמצא פיתרון חוקי שיצמצם את גובה המס. ברוב המקרים נמצא את הפיתרון החוקי שיפתור את העניין".

באירופה המשרד מכיר את הפרצות החוקיות הרלוונטיות, ומתאים אותן עבור השחקנים שהוא מייצג מעבר לים או שעוברים לשחק שם. "באירופה מאוד מקובל שהשחקנים, בעיקר בעלי אזרחות אירופאית או אמריקנית, מתקשרים בהסכמים עם מה שנקרא 'אימג' קומפאניז' לשלם חלק מהכסף דרך החברות האלו ולא דרך השכר, מה שמקל מאוד על עניין המיסוי. ובאירופה אנחנו עושים את הדברים האלו דרך קבע גם ביחס לישראלים שיוצאים לחו"ל אנחנו מייעצים ומסייעים. לדוגמא שחקנים או מאמנים ישראלים שמועסקים בחו"ל, הקבוצות הזרות משלמות עבורם את נטל המס במדינה בה מועסקים. אבל חשוב לדעת כי הם עשויים להיות מחויבים במס גם בישראל, דבר שלא עולה בעת המו"מ".

***

ישיבה במשרד של לניאדו ממרומי הקומה השביעית בשדרות רוטשילד בת"א, מבהירה עוד דבר, אולי דווקא בעייתי: האנשים האלו לכאורה רחוקים שנות אור מאותם סוכנים שמכירים את השטח, מה שכביכול משאיר אותם באיזשהו מקום לטפל בפלח אוכלוסייה מ"המעמד העליון" יותר שיש בשוק.

* הניתוק מהשטח הוא חיסרון עצום שלכם. שחקן בכל זאת צריך סוכן קרוב שידאג לו.

"שחקנים בלבל הגבוה לדעתי לא צריכים תמיד שימוש קבוע בסוכן. אם אתה שחקן ברמות הגבוהות, ההצעות יזרמו מעצמן, אם בישראל או מחוץ לישראל, שם מערך הסקאוטינג מפותח ביותר. יש לי את תגלית העונה או את מצטיין הליגה, מי מעוניין? כולם. ומה שחשוב לחבר'ה האלו הוא מי שינהל עבורם את הכסף, יראה שהחוזים סגורים טוב".

סוכן השחקנים רונן קצב / צלם תמר מצפי
 סוכן השחקנים רונן קצב / צלם תמר מצפי

הסוכן רונן קצב. "יש להם יתרון כי הם מכירים יותר טוב את השטח" (צילום: תמר מצפי)

* תן לי דוגמה שטעיתם, שהניתוק מהשטח היה בעוכריכם?

"קרו מקרים עם שחקנים שהיו לקוחות שלנו ועזבו לפתע לטובת סוכן או הצעה אחרת, מה שגרר באופן טבעי הפסד כספי. קרה ועוד עשוי לקרות שלקוח שלנו, מקבל הצעה לחוזה מאוד גדול ואנו מתחילים מיד לעבוד ולפתע שינוי כיוון של הסוכן או הלקוח ואנחנו נשארנו לבד מאחור. פה אתה מבין שלסוכנים יש יותר נגישות שטח. פתאום אתה רואה שיש אנשים שאתה מסדר להם חוזים גדולים אחד אחרי השני, אבל הם בעצם יכולים לעזוב אותך מתי שבא להם לטובת מישהו אחר כמו הסוכנים. בעזיבה הזאת יצאנו טיפשים. אבל אז אתה מבין שיש לך חבר'ה כאלו אטרקטיביים ביד, תמיד תיקח בחשבון שמישהו ירצה לקחת לך אותם".