חב' החשמל נעזרת באוצר במאמץ למנוע הורדת דירוג

לאור החשש מהורדת הדירוג פנתה חברת החשמל לאוצר ולרשות החשמל וביקשה לקבל מכתבי כוונות, המעידים על מחויבותה של המדינה לאיתנותה הפיננסית של חברת החשמל

חברת דירוג האשראי הבינלאומי S&P תחליט בימים הקרובים האם להוריד את דירוג האשראי הבינל' של חברת החשמל פעם נוספת. מאז הודעת S&P בסוף השבוע, מנהלים האוצר וחברת החשמל מאמץ של הרגע האחרון בניסיון למנוע את שינוי הדירוג של החברה. בין היתר התנהלו בימים האחרונים מגעים בין סוכנות הדירוג לצמרת האוצר בראשות המנכ"ל חיים שני, אלא שחופשת חג המולד מעכבת בינתיים את ההחלטה.

לאור החשש מהורדת הדירוג פנתה חברת החשמל לאוצר ולרשות החשמל וביקשה לקבל מכתבי כוונות, המעידים על מחויבותה של המדינה לאיתנותה הפיננסית של חברת החשמל, ולכך שהחברה תעמוד בהתחייבויותיה הכספיות. האוצר והרשות טרם השיבו לפנייה. כמו כן, הוחלט בדירקטוריון אתמול להקדים ולגייס כעת בשוק המקומי את מלוא הסכום שאושר למיחזור חובות בסך 4 מיליארד שקל. ההחלטה על הגדלת הגיוס מותנית עדיין באישור הממשלה, כשהכוונה היא לגייס את מלוא הסכום בדרך של הנפקות פרטיות לבנקים ולגופים מוסדיים. מדובר בשינוי של התוכנית המקורית, שלפיה התכוונה החברה לגייס מיליארד שקל עד סוף 2010 ועוד 3 מיליארד עד סוף 2011.

ב-6 באוקטובר הודיעה S&P כי היא מורידה את דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל ל-BBB- (טריפל B מינוס). חברת מעלות S&P, המדרגת את החוב המקומי של החברה, הותירה את הדירוג ללא שינוי אך הכניסה אותה לרשימת מעקב. בעקבות ההורדה הקודמת הודיעה חברת החשמל כי "הכתובת רשומה על הקיר מזה זמן רב. נדרשת פעולה מיידית ונחושה של הממשלה והגורמים הרגולטוריים לשיפור מצבה של החברה".

בשלושה הגיוסים האחרונים שלה בחו"ל, הנפיקה חברת החשמל אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד דולר, בריביות חריגות של 7.25% עד 9.5%. הנפקות אלה נמצאות כיום בבדיקת מבקר המדינה. הפחתת הדירוג הבינלאומי צפויה להקשות עוד יותר על חברת החשמל לגייס בעתיד סכומים ניכרים בחו"ל. החברה מדורגת בחו"ל על-ידי מודי'ס ו- S&P חברת מדרוג, המספקת את דירוגי האשראי של החברה לגיוסים בישראל מאז ה-1 ביולי, מדרגת את האג"ח שלה בדירוג Aa2 עם אופק שלילי. החברה הותירה את הדירוג בעינו לאחר הורדת הדירוג האחרונה של S&P באוקטובר.

מהאוצר נמסר כי "חברת החשמל הינה חברה בבעלות ממשלתית מלאה. אין אנו נוהגים לעדכן על תוכן הדיונים הפנימיים עמה". מחברת החשמל נמסר: "החברה נמצאת בקשר רציף עם חברות הדרוג. לפני כשלושה חודשים הוכנסה החברה לרשימת מעקב ע"י חברות הדירוג. בהתאם לכך, החברה אמורה לקבל דירוג בזמן הקרוב. חברת החשמל היא תאגיד מדווח ונוהגת בשקיפות מלאה כלפי השוק. לפיכך, כל הודעה שהיא מקבלת היא נוהגת לפרסם. כשתתקבל הודעה לגבי הדרוג, תדאג החברה לפרסמה כנדרש".