גדעון תדמור: "להחריג את 'תמר' מדוח ששינסקי"

(עדכונים שוטפים) - דיון סוער על עסקת הגז בין החברה לישראל ל-EMG ■ יוסי לוי: "אם לא יחריגו אותנו - אני אמליץ שלא להמשיך בפיתוח 'תמר'; ילדי האוצר לא מבינים כלום!"

"גלובס" העביר היום (ג') בשידור חי את הדיון מוועדת הכלכלה של הכנסת אודות הסכם מכירת הגז הטבעי בין החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר לבין ספקית הגז המצרית EMG, על חשבון "עסקת גז כחול-לבן" עם שותפות תגלית "תמר". מדובר בעסקה בהיקף של כ-4.5 מיליארד דולר.

"כדי למחוק את עצמנו ורואים כותרות שעוד חברות מנהלות משא ומתן, ובסוף לא יהיה לא גז ולא תמלוגים", אמר ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) בתחילת הדיון. "אם אנחנו רוצים להעלות תמלוגים - קודם כל נדאג שיהיה גז. קודם כל נקדם גז כחול לבן, ואנחנו לא עושים את זה. אנחנו עושים הכל כדי לא לעשות את זה. סוף סוף יש לנו יכולת להיות עצמאיים ואנחנו מחפשים רק איך לדפוק את עצמנו, ובזה אנחנו הכי טובים בעולם", אמר בזעם. "אני לא חושב שיש עוד מדינה בעולם שטובה בלדפוק את עצמה כמו מדינת ישראל".

עמאר ועימו ח"כ מירי רגב (ליכוד) טענו כי מסקנות ועדת ששינסקי יצרו חוסר ודאות אשר הוא בלתי נסבל עבור המשקיעים בתחום הגז והנפט. "יכול להיות שיש מתחת לסלע זהב, אבל אם לא חוצבים בסלע לא מוצאים את הזהב", אמר ח"כ רגב. "אם לא המשקיעים בגז ובנפט לא היינו מוצאים את הגז".

"לוקחים לנו מס על הכל- חוץ מהנשימה"

"הדיון כאן הוא גדול יותר: הוא דיון על תחרותיות במשק ועל עידוד כחול לבן", אמרה רגב. "לוקחים לנו מס על הכל, על המים, על תרופות ועל כל דבר חוץ מהנשימה - אבל על המס על הגז המצרי מוותרים ועוד בהסכם סודי כך שאנחנו משלמים יותר למצרים על גז מאשר לישראלים; המצרים מרוויחים יותר מאיתנו - יותר מהספקים הישראלים".

רגב, שזכתה לתשואות המשקיעים הקטנים באולם, טענה: "אני בעד שהמדינה תרוויח אבל לא בעד חזירות - תמלוגים צריך לא רק לדעת לקחת אלא גם לתת. השקיעו אנשים טובים, אנשי צבא ואנשי משטרה בקידוחים כשהמדינה עודדה את זה, לאן נעלמה המחוייבות שלנו אליהם? איך יכול להיות שאנחנו נותנים ערבויות למצרים ולא לחברה כחול לבן". רגב טענה כי פנתה בנושא גם למבקר המדינה בדרישה לחקור את הנושא. אותי מעניינים 300 אלף המשקיעים הקטנים, אלה שתמיד אוכלים אותה בגלל הפופוליזם והאינטרסים של בעלי ההון".

יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה אמר בדיון כי "חוק הנפט הוא עיוות שצריך לתקן והצעת חוק שלי בנושא מונחת וממתינה לסיום המלצות ועדת ששינסקי".

תירוש: "גם חברת החשמל תחתום עם EMG"

ח"כ רונית תירוש (קדימה) רמזה כי מהדיון נעדרים חברי כנסת שחיוניים לדיון ונוכחותם מחייבת בנושא - אך הם נמנעים לעשות כן "בשל אינטרסים - כי יש אידיאולוגיה ויש עסקים". תירוש גם היא הגנה על אינטרס המשקיעים במניות הגז והנפט ואמרה: "מדובר בחברות שהשקיעו במאות קידוחים ורק שלושה מתוכם באמת מוכיחים עצמם - האם מישהו יפצה את החברות והמשקיעים על ההשקעות שלהם שלא צלחו? פתאום רואים שיש עוגה אז כולם מתנפלים עליה - מדינת ישראל לא יכולה להתנהג כמו מדינת עולם שלישי, כשעושים עסקים עושים עסקים".

"אנחנו נפסיד את העולם עם המדיניות הקלוקלת הזו שלנו", הזהירה תירוש. "מדינת ישראל צריכה לתת לתמר לא רק ערבויות אלא גם לתת מימון ביניים אם צריך כדי להקים צינור גז ראשון מישראל ליוון - כי מי שעושה את זה ראשון ירוויח את כל האיחוד האירופי, אבל אנחנו מטומטמים כי אנחנו מתעסקים בשטויות האלה וזה לא הטייקונים שמפסידים זה אתם ואני. גם חברת החשמל בסוף תחתום בקרוב חוזה עם EMG המצרית וככל שוועדת ששינסקי תטיל את את הגזירות שלה על תמר - מחירי החשמל לצרכן גם יעלו וכולנו נשלם את המחיר".

לסיום ביקשה תירוש להזהיר גם מפני תרחישי חירום העלולים לקרות הן בשל מתיחות בין המדינות במזרח התיכון והן בשל צרכים מצריים: "המצרים הם אי של חוסר יציבות - יהיה מצב חירום ופתאום מצרים תסגור את הברז ותגיד שהיא לא מעבירה גז לישראל, והלוואי וזה לא יקרה וזה רק תסריט אימים אבל זה אפשרי. למצרים יש חוסר פנימי באספקה פנימית שלהם".

ח"כ אלדד: "בעד מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי"

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), מאידך, טען כי הוא בעד מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי ותקף באופן חריף את קמפיין המשקיעים: "יש כאן ספין מאוד אכזרי ומאוד מכוון שלפיו מי שבעד העלאת המיסים ויצירת מצב שבו כולם נהנים מהגז שמופק כאן אצלנו - הוא בעד הגז המצרי או הגז הפלסטיני ותומך בחמאס. הספין הזה לא עובד. אפשר להרוויח גם במתח תמלוגים כמו זה שמוצע כי עובדה שיש מי שעושה את זה ברחבי העולם; בסוף מרוויחים כסף גם כשמשלמים 75% תמלוגים לממשלת מצרים - כלומר מרוויחים אולי פחות ממה שרוצים אבל עדיין משתלם בהם להשקיע ולהרוויח".

חברת מרחב, השותפה הישראלית ב-EMG, הגיבה לטענות. ד"ר נמרוד נוביק, סגן נשיא בכיר במרחב, אמר כי "אין שום הסכם סודי - הוא מופיע משנת 2005 באתר משרד החוץ והכל היה חשוף עוד קודם בפני הציבור והכל גלוי לכל". הוא טען כי אין כל קשר בין הפטור שניתן ל-EMG המצרית בזמנו לבין המס בו מחויב כחוק יוסי מימן, בהיותו השותף הישראלי ב-EMG. נוביק הקים עליו את זעקת המשקיעים באולם כשטען ש"המדינה היחידה שלא מאפשרת תחרות ומעגנת תלות במשאביה שלה בלבד היא צפון קוריאה - זה מה שאנחנו רוצים להידמות אליו?".

"אין לקוח אחד שנטש את 'תמר' לטובת גז מצרי"

נוביק טען כי הפטור שניתן ל-EMG הוא לא מדיני, פוליטי או אסטרטגי אלא נובע משיקול ענייני בלבד של מס: "אני יצואן ולא יבואן. אני שותף בחברה רשומה במצרים שתפקידה לייצא נפט ממצרים למדינת ישראל - תחנות המסירה הן לצורך העניין בדיוק כמו מטוס או אנייה".

נציג מרחב אמר עוד: "נכון לרגע זה, אין לנו אפילו לקוח אחד שנטש את 'תמר' לטובת גז מצרי - כל הלקוחות הגדולים ובהם IDB והחברה לישראל ניהלו מו"מ מקביל עם שני הספקים עוד קודם לכן - כולם בחרו לחלק את הכמות הדרושה להם בין שני הספקים כדי למצות את יתרונות התחרות וכדי להבטיח שבעת תקלה אצל אחד הספקים יימצא גיבוי מהספק השני".

נוביק ביקש להרגיע את המשקיעים באולם ואמר: "הצורך של מדינת ישראל הוא גדול ממה שאנחנו מתחייבים ויכולים לספק. "בשנת 2014 למשל סך הביקוש הוא 8.1 מיליארד מ"ק, ואנחנו מחוייבים לספק רק 4.5 מיליארד מ"ק - זה משאיר יתרה של 3.6 מיליארד מ"ק".

גדעון תדמור: "זה לא מס - זו הלאמה"

בשם שותפויות הגז-נפט הגיב בנושא בין היתר גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, שאמר: "הכסף הזה שהולך למצרים נעלם מהכיס שלנו, הוא נעלם - מי יחזיר לנו את זה? חבר שעל תוצרת הארץ לא מגנים כמו על הייבוא".

בתגובה לדבריו, אמר ח"כ אלדד: "אם אתם כל כך מסכנים ומפסידים - אתם מוכנים להחזיר את הזיכיון? יש במדינה מס". בתגובה אמר תדמור: "אנחנו לא מדברים על מס, זו הלאמה. יש כאן פשוט הלאמה של הקידוחים בדיעבד".

תדמור קרא באופן מפורש "להחריג את 'תמר' מהמלצות ועדת ששינסקי". יוסי לוי, המנכ"ל היוצא של ישראמקו, זעק: "אם 'תמר' לא תוחרג - לא יהיה 'תמר'! חד וחלק!". תדמור הוסיף ואמר: "אנחנו במדרון חלקלק, נאבד חוזים נוספים וכל חוזה יטיל צל כבד עוד יותר על הפרוייקט ובסוף גם אם מאוד נרצה לא נוכל. המודל העסקי יקרוס והכתובת רשומה על הקיר. "אנחנו לא רוצים סיוע, רוצים שלא יפריעו. גם לא רוצים עידוד - אנחנו מסוגלים לפתח את תמר במועד אם המתכונת תהיה זו שהובטחה לנו במקור והובטחה לנו פעמים רבות לאחר מכן".

מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר נכח גם הוא בדיון ואמר: "מטרתי היא להביא חשמל לאזרחי מדינת ישראל ואני צריך אספקה של כמה שיותר מקורות כדי שיהיו לי כמה שיותר אלטרנטיבות לצורך עמידה ביעדים שלי. אם היו זמינים, הייתי לוקח גם ספקים נוספים מסוריה ומכל מדינה אחרת - אני אשמח לקחת ולרכוש גז ישראלי, אבל אנחנו זקוקים לאלטרנטיבות".

בהמשך איים לוי להפסיק את פיתוח "תמר": "אם לא יחריגו אותנו - אני אמליץ שלא להמשיך בפרויקט".

"זה אומר שתחזירו את הזיכיון?", שאל יו"ר הוועדה ח"כ שאמה, ולוי ענה לו: "לא - זה אומר שנלך לבתי משפט ונאבק על זה. ילדי האוצר היו צריכים לבוא אלינו לקורס לפני שהם מקבלים מסקנות - אתם לא יודעים כלום! לא באתם אלינו, אתם לא מבינים שום דבר בקידוחים ובשוק האנרגיה. המדינה צריכה לשחרר אותנו מכל הכבלים ולהחזיר אותנו לתשואה הראשונית".