הפועלים סוגר את הפער

כבר 3 שנים בנק לאומי הוא הרווחי ביותר, אבל מי הבנק הרווחי ביותר בפעילות בנקאית?

מי הבנק הרווחי ביותר בישראל? שאלה פשוטה. כבר שלוש שנים זהו לאומי, וכך גם ב-2010. מתחילת השנה רווחי בנק לאומי (פעולות רגילות) הסתכמו ב-1.67 מיליארד שקל, בעוד רווחי בנק הפועלים עמדו על 1.51 מיליארד שקל.

אבל מי הבנק הרווחי ביותר בישראל בפעילות בנקאית טהורה? כאן התמונה מתהפכת, והבנק הרווחי יותר הוא דווקא הפועלים - עם רווח של 1.52 מיליארד שקל, כשלאומי מציג רווח של 1.44 מיליארד שקל. הנתון לא מפתיע אם מביטים על שורת ההכנסות בדוח רווח והפסד, ורואים שלהפועלים הכנסות מפעילות בנקאית הגבוהות ב-1.2 מיליארד שקל מאלו של לאומי.

איך בכל זאת לאומי רווחי יותר? בזכות האחזקות הריאליות שלו. פורטפוליו לאומי כולל את החברה לישראל, המחזיקה בכיל ובבזן, את סופר פארם, מגדל, אלקטרה ובקרוב את תנובה. בעבר הלא רחוק החזיק לאומי גם בפז ובאפריקה ישראל, שאז עוד הייתה שווה מיליארדים. האחזקות הריאליות תרמו לרווח של לאומי מתחילת השנה 259 מיליון שקל, ויצרו את הפער בינו לבין הפועלים.

ראשי בנק הפועלים זיהו את הבעיה, וכעת הבנק מחזק את השקעותיו בפעילות הלא-בנקאית. בניגוד ללאומי, בנק הפועלים לא רוצה להיות מעורב בניהול החברות שהוא קונה. הבנק אינו רוכש נתח גדול מהמניות, אלא מסתפק בשיעורים קטנים, פה 2% בעזריאלי, שם 5% בשטראוס. לא נופתע אם הבאה בתור תהיה חברת תקשורת - בזק או סלקום.

זו אינה אסטרטגיה לטווח קצר אלא לאורך זמן, השקעה בחברות יציבות שיניבו דיבידנד קבוע להכנסות השוטפות של הבנק, ובבוא העת ניתן לממשן במהירות. האם זה ישתלם והפועלים יעקוף את לאומי ויחזור להיות הבנק המוביל? את זה נראה רק עוד כמה שנים, אך בינתיים הפועלים סוגר את הפער.