הקאמבק של ריט טכנולוגיות: זינוק של 500% תוך חודשיים

בוגרת החממה של משפחת זיסאפל נהנית היום מגב פיננסי רחב של איש עסקים יהודי-רוסי המנכ"ל, ערן אייזיק: "אנו מחפשים טכנולוגיות חדשות"

ב-22 באוקטובר השנה, ללא כל התרעה מוקדמת ומבלי הודעה מצד החברה, החזירה וול-סטריט את חברת ריט טכנולוגיות הישראלית לרדאר של המשקיעים, לאחר שנתיים בהן התנהלה החברה בשקט תעשייתי בצל המשבר.

ריט טכנולוגיות מרמת החייל, לשעבר חלק מקבוצת רד-בינת של הזיסאפלים, מציעה לחברות וארגונים פתרונות וידע ייחודי בתחום הכייבלינג. מנייתה זינקה ביום המדובר ב-164%, כאשר במהלך המסחר החליפו ידיים למעלה מ-3 מיליון מניות, וזאת בשעה שכמות המניות שבידי הציבור מסתכמת ב-1.1 מיליון בלבד.

עלייה זו הייתה רק יריית הפתיחה, ומניית ריט המשיכה לנסוק והגיעה בתחילת דצמבר למחיר של 13 דולר - זינוק של 873% בפרק זמן של חודש וחצי, שהקפיץ את שווי החברה לכ-50 מיליון דולר.

מאז אותו זינוק מטאורי חל מימוש במניה, וכעת נסחרת החברה לפי שווי של כ-30 מיליון דולר (עלייה של 500% בחודשיים האחרונים). "קרתה כאן סיטואציה", מספר בראיון ל"גלובס" ערן אייזיק, מנכ"ל ריט טכנולוגיות בשנה האחרונה. "לי מאוד נוח לעבוד מתחת לרדאר, אבל השוק הקפיץ אותנו מעליו. ואם כבר נחשפתי בגלל המניה, אני רוצה ליצור מומנטום".

ריט טכנולוגיות הוקמה בשנת 1989 על-ידי עופר בנגל, ועד לפני שנתיים הייתה בשליטת האחים יהודה וזהר זיספאל, כשלאחר הנפקתה ב-1997 הפכה לחברה השלישית מקבוצת רד-בינת שהגיעה לוול-סטריט, אחרי לננט וסיליקום.

מה עושים הכבלים בלילות

המסלול של אייזיק לכסא המנכ"ל של ריט טכנולוגיות היה הפוך מזה שאנו רגילים לראות בשוק העסקים המקומי, בו על פי רוב ניתן לפגוש מנהלים בקרנות ההון סיכון שהגיעו מתעשיית ההיי-טק.

את דרכו המקצועית החל אייזיק כסטאז'ר במשרד רואי החשבון האפט את האפט, ותוך חמש שנים הפך לשותף. בתחילת שנות ה-90 עבר לקבוצת הפיננסים דוברת-שרם, שם שימש כסמנכ"ל הכספים כאשר הקבוצה החליטה להיכנס לתחום קרנות ההון סיכון והקימה את קרן פולריס הראשונה. בהמשך הצטרף לקרן ההון סיכון אתגר שייסד יוסף צ'חנובר, ושימש כסגן הנשיא וסמנכ"ל הכספים שלה עד שנת 2004, אז יצא לדרך עצמאית.

בריט נתקל אייזיק בתחילת 2008, כאשר התבקש לבצע לחברה הערכת שווי לקראת רכישתה בידי Stins Coman, חברת אינטגרציה של מערכות תוכנה בארגונים הנמצאת בבעלות איש העסקים היהודי-רוסי סרגיי אניסימוב. החברה הייתה המפיצה של מוצרי ריט טכנולוגיות ברוסיה במשך 14 שנה, ואניסימוב, שמגיע מתחום ה-IT ומחזיק בחברות נוספות ברוסיה, ראה ברכישת ריט הזדמנות להשיג דריסת רגל במערב. בסוף 2009, כשהחברה כבר הייתה בבעלות אניסימוב, קיבל אייזיק הצעה לנהל אותה.

"ראיתי הזדמנות, שלשמחתי הולכת ומתממשת", הוא מספר היום. "יש כאן חברה שבזמנו יצרה והובילה את השוק בו היא נמצאת, עם בעל מניות דומיננטי שמוכן לעמוד מאחוריה. אני, כמנכ"ל, לא נדרש להתעסק בגיוסי הון - אם חסרים לי כמה מאות אלפי דולרים, הוא מזרים הלוואת בעלים הניתנת להמרה למניות החברה". ואכן, אניסימוב העמיד לחברה קו אשראי בהיקף 10 מיליון דולר, שעד עתה נוצלו כ-4 מיליון דולר מתוכם.

ריט טכנולוגיות מציעה כיום שני קווי מוצרים: הראשון הוא מערכת בקרה לתשתית תקשורת - פיתוח המאפשר לסרוק ולמפות בזמן אמת את הקישורים ברשת, ועל-ידי כך לדעת מי מחובר ומהיכן בכל רגע נתון. יישום זה חשוב לנושא של אבטחה, והלקוחות בתחום מגיעים מחברות וארגונים גדולים כגון בנקים להשקעות, שדות תעופה, בתי חולים, אוניברסיטאות ועוד.

קו המוצרים השני הוא מערכות בדיקה לחברות הטלפוניה. אלו השקיעו מאות מיליוני דולרים בתשתית כבלי נחושת בתוך האדמה, אשר מרגע הכנסתם לקרקע לא ניתן לעקוב אחריהם ואחר תקינותם. ריט פיתחה מערכת המורכבת מחומרה ותוכנה המותקנת בארונות סעף שכונתיים, אשר יודעת לבדוק מאות קווי נחושת בעת ובעונה אחת מבלי להפריע לתפקודם, ולאמוד את איכות הקו ומה נפח הנתונים שעוד אפשר להעביר עליו. המוצר ללקוח הוא דוח מפורט על קיבולת הקווים ברשת, וזה מאפשר לחברות הטלפוניה לדעת כמה כסף עוד ביכולתן להוציא מהרשת הקיימת.

נקודת האיזון - הכנסות של 17 מ' ד'

המשבר הכלכלי לא פסח על החברה, וב-2009 צנחו הכנסותיה ל-8.7 מיליון דולר, מ-22.6 מיליון דולר ב-2008. ההפסד זינק ביותר מפי 5, והגיע ל-6.5 מיליון דולר. "החברה חטפה מכה קשה מאוד ב-2009", מספר אייזיק. "קו המוצרים העיקרי בתחום הכבילה קשור לתחום הנדל"ן - ברגע שלא בונים בניינים, בתי חולים ושדות תעופה, או מתפתחים ועוברים למשרדים חדשים או משופצים בשל המשבר, לא מתקינים תשתיות".

בעקבות המשבר נכנסה החברה לתוכנית הבראה, שכללה קיצוץ בהוצאות והתמקדות בשיווק המוצרים. עד עתה נרשמה התאוששות איטית בפעילות, והכנסותיה של ריט בתשעת החודשים הראשונים של 2010 עמדו על 8.6 מיליון דולר, גידול של 34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הצטמק בחצי, ל-2.4 מיליון דולר. לדברי אייזיק, נקודת האיזון של החברה נמצאת ברמת הכנסות שנתית של 17 מיליון דולר.

ב-2009 הגיעו כלל הכנסות החברה מקו המוצרים הראשון, אך ב-2010 צפוי הקו השני להוות 10% מהמכירות. אייזיק מסביר כי "בסוף שנות ה-90 נעשו עסקאות מאוד גדולות, כי את כולם עניין רוחב הפס, ובכל ארצות המערב עשו את המיפוי. עכשיו אנחנו מוכרים את הטכנולוגיה למדינות שמגיעות בשלב השני, לדוגמה ארצות מזרח אירופה. חברת טלקום יודעת כמה עולה לה לחפור באדמה קילומטר ולמתוח סיב אופטי. אנחנו בעצם אומרים לה 'בואי תבדקי מה יש לך באדמה, אולי בכלל אין צורך לבזבז כעת כסף על סיב אופטי'".

שני קווי המוצרים של החברה עברו שדרוגים ופיתוחים במרוצת השנים, אולם בסיס הפעילות נותר דומה מאז הונפקה, וכעת מחפש אייזיק להכניס לה פעילות חדשה. "יש כאן נושאת מטוסים קטנה שמצוידת בהכול", הוא אומר. "על אותה פלטפורמה קיימת של שיווק ופיתוח, אפשר להעמיס עוד דברים ולהגדיל את ההכנסות. זה צועק לשמיים. לכן, התחלתי לחפש טכנולוגיות חדשות שמתאימות לפרופיל העסקי של ריט, מתוך כוונה לייצר עוד מנועי צמיחה, כאשר התקציב לרכישה יבוא שלא מתוך המשאבים של החברה".

על-אף שהצוות שהקים בחן כבר למעלה מ-25 חברות, טרם בוצעה עסקת רכישה, ואייזיק מסביר זאת בעזרת מטאפורה מתחום העיסוק הקודם שלו: "בקרנות ההון סיכון אתה עובד בצורה סטטיסטית - אתה לא יודע מה יהיה בעתיד, אז אתה משקיע בשלוש חברות, כדי לפזר את הסיכון. כאן אני לא יכול לעשות את זה. כשאני עושה את העסקה, אני חייב לוודא שזה מתאים. לכן אנחנו צריכים לראות עשרות חברות".