בית המשפט: לא ניתן להתנות אישור לטאבו בתשלום של חובות שהתיישנו

מקום בו העירייה לא עשתה מאום שנים רבות כדי לגבות את החוב, לא העמידה את האזרח על חובו ואפשרה לו לסמוך על התנהגותה ולהניח כי זנחה את תביעתה, היא לא תוכל להימנע ממתן התעודה‏

‎‎בית המשפט המחוזי קבע שעירייה לא יכולה להתנות אישור לטאבו בתשלום חובות שהתיישנו.

‏לפני מספר חודשים ניתן פסק הדין התקדימי של בית המשפט העליון בתיק רע"א 187/05 נסייר נ' עיריית נצרת עילית לעניין חובות לרשויות שלכאורה התיישנו. בית המשפט העליון קבע שדיני ההתיישנות הכלליים חלים גם על חובות לרשויות ולכן לא ניתן לגבות חובות אלו לאחר 7 שנים ממועד היווצרם.

‏עוד קבע בית המשפט העליון כי נישום המבקש להתמודד עם דרישה לתשלום חובות שהתיישנו רשאי להגיש הליך לבית המשפט בכדי שהאחרון יצהיר על היות החוב בלתי ניתן לגביה.

‏היבט נוסף של העניין התעורר בפסק הדין שניתן לאחרונה בעת"מ (חי') 476-07-10 יצחק סולומון בע"מ - חברה לבנייה ועבודות ציבוריות נ' עיריית חיפה. בית המשפט המינהלי, מפי השופט רון סוקול, עסק בניסיון של עיריית חיפה שלא להפיק תעודה המעידה על העדר חובות עבור הטאבו בשנת 2010 בטענה שקיימים חובות ארנונה משנת 1990.

‏בית המשפט קבע שקביעת בית המשפט העליון בעניין נסייר חלה לא רק במקרים בהם מפעילה העירייה הליכי גביה אקטיביים, כדוגמת: עיקול ברישום, עיקול בנק, עיקול צד שלישי וכיו"ב, אלא גם במקרים של גביה פאסיבית, בהם העירייה אינה פעילה וממתינה לפנייתו של האזרח לטובת קבלת תעודת העדר חובות או כל אישור אחר.

‏בית המשפט קבע שעירייה הדנה בבקשת אזרח לקבל תעודה על פי סעיף 324(א) כפופה גם במקרה זה לכללי המשפט הציבורי. עליה לנהוג בסבירות, בתום לב, במידתיות ולהפעיל רק שיקולים ענייניים. מקום בו העירייה לא עשתה מאום שנים רבות כדי לגבות את החוב, לא העמידה את האזרח על חובו ואפשרה לו לסמוך על התנהגותה ולהניח כי זנחה את תביעתה, היא לא תוכל להימנע ממתן התעודה. שימוש באמצעי הפסיבי העומד לרשותה והימנעות ממתן תעודה מהווה הפרת חובת תום הלב של הרשות והתנהגות בלתי סבירה ובלתי מידתית.

‏להבנתנו המדובר בפסק דין חשוב ביותר מאחר והרבה רשויות שאיחרו את הרכבת בכל הנוגע להליכי גביה אקטיביים של חובות שהתיישנו המתינו לשעת הכושר עת הנישום מבקש לקבל היתר או אישור. פסק הדין יקשה על הרשויות המקומיות לגבות חובות אלו.

  • ‏האמור מהווה סקירה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. הכותב הוא ממשרד עו"ד כץ, גבע, איצקוביץ (‏KGI‏), העוסק בטיפול וחיסכון במיסוי מוניציפאלי ונדל"ן.