כספי קרן ההשתלמות עוכבו - והלקוח יפוצה ב-25 אלף שקל

בית המשפט: סוכן הפנסיה גרם ללקוח נזקים כספיים בשל העיכוב - ועליו לפצותו • לדירוג קרנות השתלמות

לא פעם סופגים הצרכנים נזקים כספיים, בריאותיים או אחרים בגלל ביורוקרטיה, אך מעטים מטריחים עצמם לבית המשפט כדי לדרוש פיצוי. מסתבר שכדאי להתעקש - סוכן פנסיוני שהתעכב בהעברת כספי קרן ההשתלמות ישלם ללקוח פיצויים של 25,000 שקל - כך קבע בית המשפט לתביעות קטנות בכפר-סבא.

מדובר בלקוח אשר סיכם עם סוכן של חברת פלטינום פתרונות פיננסיים להעביר את הכספים שברשותו לקרן אחרת. ביולי 2008 החתים הסוכן את הלקוח על טפסים להעברת כ-250 אלף שקל מקרן "מילניום" לקרן "אינפינטי גמל". העברה זו היתה אמורה להתבצע תוך 7 ימים. בפועל הועברו הכספים כ-6 שבועות מאוחר יותר. את ההפסדים (לאחר קיזוז הירידות בשתי הקרנות באותה תקופה) העריך התובע ב-25,000 שקל.

הסוכן נימק את העיכוב בין היתר בשל צילומי תעודת זהות בלתי קריאים ששלח לו התובע - אולם השופט אהרן ד. גולדס דחה טענה זו. גם את טענתו כי על "אינפינטי גמל" לשאת בתוצאות דחה השופט ובדיון נוסף, קבע כי בנוסף לפיצוי ללקוח, על הסוכן לשלם החזר הוצאות ושכר טרחה בגובה 5,000 שקל לאינפינטי גמל.

השופט דחה את הטענה לפיה על הסוכן הפנסיוני רק לקשר בין הלקוח הפוטנציאלי לבין החברה המנהלת, כאשר הוא משמש כמעין מתווך: "סוכן המקבל לידיו את הטיפול בבבת-עינו של לקוחו, בל לו מלהירדם על המשמר, עליו לפעול ככל יכולתו עד אשר יבצע את מלוא תפקידו. עבודתו אינה מסתיימת ברגע שלקוח פוטנציאלי חותם על מסמכי העברה של קופת גמל... במובנים מסוימים היא רק מתחילה לאחר שהמסמכים נשלחו".

השופט קבע כי על הסוכן היה לוודא בכל יום ויום כי דרישת לקוחו מתבצעת, וכך למרות שחלפו 6 שבועות, הוא "לא התאמץ ולא נשא באחריות להפסדים שיכול היה למנוע". (ת"ק 17017-03-09).