מה עשתה מניית הכדורגל שלכם היום?

כ-20 קבוצות בעולם נסחרות בבורסות. האם שווה להשקיע בלאציו, דורטמונד או יובנטוס? כן, אם אתם בקטע של מניות ספקולטיביות, שהתנודתיות שלהן מושפעת בעיקר מהתוצאות במגרש

הריצה אחרי מניות גז, אנרגיה, היי-טק או נדל"ן היא הדרך המקובלת עבור משקיעים בבורסה. כשזה מגיע לאוהדי ספורט ולרצון שלהם לתרגם את "ההבנה" לכסף, הרוב מעדיפים לעשות את זה בדרך המקובלת: ניחוש של תוצאות משחקים באתרי ההימורים השונים. אבל אם מסתכלים על 2010, יכול להיות שאוהדי הספורט מפספסים משהו: לא מעט מניות של קבוצות כדורגל בעולם השיגו במהלך השנה האחרונה תשואות לא רעות בכלל, לעיתים אפילו יוצאות דופן.

אז האם שווה להשקיע במניות של מועדוני כדורגל?

נתחיל קודם כל בבעייתיות שיש בעניין: פחות מ-20 מועדוני כדורגל ברחבי העולם מאפשרים לסחור במניות שלהם, ובחלקם מדובר בבורסות לא כל כך נגישות לציבור הרחב (איסטנבול, ליסבון וכו').

העניין השני הוא הניסיון לאתר איזושהי חוקיות בסיסית שמשפיעה על התנודתיות של מניות הכדורגל. אז הנה דוגמה קטנה שיכולה להבהיר מה באמת משפיע על שווי המנייה ועד כמה תלוי המצב ברגליים של השחקנים ולא של המשקיעים: קצת אחרי שהחלה העונה בגרמניה, התברר שדורטמונד היא הלהיט החם של הליגה. הקבוצה זינקה לפסגה כשהיא משאירה הרחק מאחור אפילו את באיירן מינכן. חודשיים מפתיחת העונה אנשים זיהו את פוטנציאל ההצלחה על המגרש, וניצלו את העובדה שדורטמונד נסחרת בבורסה לטובת רכישת מניות של המועדון. התוצאה: הצהובים-שחורים חגגו בליגה, המשקיעים חגגו עם תשואה של 230% תוך חודשיים.

"משקיעים קונים מניות של דורטמונד מתוך הנחה שהקבוצה תשתתף בעונה הבאה בליגת האלופות, מה שיביא הרבה כסף למועדון", הסביר את התופעה ל"בלומברג" קלאוס קנצל, אנליסט מפרקנפורט.

 מניות של קבוצות כדורגל
  מניות של קבוצות כדורגל

שתי דוגמאות נוספות מעונת 2010/11 למניות שמושפעות בעיקר מההצלחה הספורטיבית הן אלו של טראבזונספור הטורקית שנסחרת בבורסה של איסטנבול, ולאציו שנסחרת בבורסה של מילאנו (וגם בבורסה בפרנקפורט). מבין כל המועדונים הגדולים בסרייה A, היתה זו דווקא לאציו הצנועה שהפתיעה את כולם ותפסה את פסגת הסרייה A, לפני שקצת איבדה גובה וירדה למקום השלישי, במרחק נגיעה ממילאן שבפסגה. אבל בחודש וחצי הראשונים, כשלאציו פירקה את הסרייה A, החלה פעילות ערה של משקיעים, שהקפיצו את המנייה תוך חודש וחצי ב-416%.

כנ"ל לגבי טראבזונספור הקטנה, שמובילה את הטבלה הטורקית בפער גדול העונה, וחודשיים מתחילת העונה דאגו השחקנים לתשואה של 200% לאלו שהשקיעו במניות של המועדון.

***

למרות שמדובר בסופו של דבר במסחר בורסאי לכל דבר, המסחר במועדוני כדורגל מאופיין באופן שונה לחלוטין מחברות בורסאיות. קודם כל הרכב המשקיעים שונה: חלק גדול מהם אלו אוהדים של הקבוצה, שמרגישים שהם רוכשים "חלק" מהמועדון בעצם העובדה שהם סוחרים במניות של המועדון; אפשר להניח באופן די ברור מה היה קורה בישראל אם קבוצות כמו מכבי או הפועל ת"א היו נסחרות בבורסה - עד כמה מושכת היתה עבור אוהדי הקבוצות האלו האפשרות לרכוש "חלק" מהמועדון לעצמם.

עניין נוסף שמאפיין את מניות הכדורגל הוא העובדה שהן פחות מושפעות מגורמי שוק "אמיתיים" כמו מאזנים שהמועדון מפרסם או פעילות מסחרית - נתונים שבאמת מעידים על הכוח הכלכלי של המועדון - ובמקום זה התנודתיות נקבעת לפי היכולת על המגרש והמצב בטבלה.

כך שבמובן מסוים, המסחר הבורסאי במועדוני כדורגל הוא סוג של משחק פאנטזי. או בעצם כמו כל הימור על תוצאה של משחק שאוהד ישים על הקבוצה שלו באתר הימורים.

***

תופעה אולי יותר מעניינת בהקשר הזה היא דווקא התרומה שיש לספורט באופן עקיף על הערך של חברות. בשבוע שעבר כתבנו כאן על ניו יורק ניקס מה-NBA, ועד כמה היא מהווה מרכיב קטנטן בחברת MSG (מדיסון סקוור גארדן).

אבל בקיץ האחרון אפשר היה לראות בכל זאת עד כמה הניקס כן משפיעים על MSG: המגזין הכלכלי הניו-יורקי Crain's New York Business בדק ומצא שבכל הימים שבהם עלתה בתקשורת הסבירות שלברון ג'יימס יבחר לבוא ולשחק בניקס על-פני קבוצות אחרות, עלתה המניה של MSG. בתחילת יולי, במהלך יום אחד שבו לברון "נראה בדרך הבטוחה" לניו יורק, נהנתה מניית MSG מפעילות יוצאת דופן ועלייה של 11%. כך שגם אם לא הגיע בסופו של דבר העירה, לברון בכל זאת סידר דיבידנדים לאנשים שמנהלים את הניקס.