האם איליק רוז'נסקי איננו בעל עניין בדלק נדל"ן?

מנכ"ל דלק נדל"ן לשעבר יצביע על תנאיו של חתנו של תשובה רמי נאור באסיפה הכללית

מחר אמורה דלק נדל"ן לקיים אסיפה כללית שמטרתה לאשר את תנאי העסקתו של רמי נאור, חתנו של בעל השליטה יצחק תשובה. עיקר הדיון יתקיים בתגמול הכספי לנאור, שאמור לסייע לחברה בניהול עסקיה בצפון אמריקה.

כדי לאשר את התנאים הכספיים של בן זוגה של גל, בתו השנייה של תשובה, יש צורך באישור של לפחות שליש מבעלי המניות שאינם מוגדרים כבעלי עניין אישי בעסקה, מה שמכונה "השליש הבלתי נגוע".

כבר בתחילת החודש העבירה דלק נדל"ן הודעה לבורסה, שלפיה "בהמשך לפניית רשות ניירות ערך" הודיע לה בנק הפועלים "שאינו מתכוון להשתתף באסיפות הכלליות של החברה שתתקיימנה בדצמבר 2010 ובינואר 2011".

החלטת בנק הפועלים, והפנייה המקדמית של רשות ניירות ערך, נבעה מכך שהבנק מחזיק בכ-10% ממניות החברה, ולכן הוא "בעל עניין", מה גם שתשובה וחברות שבשליטתו הם לקוחות נאמנים של בנק הפועלים.

גם תשובה עצמו, המחזיק יותר ממחצית ממניות החברה, מוגדר כבעל עניין, מהיותו החותן של נאור, וכך גם מניות שמוחזקות על-ידי חברות קבוצת דלק, כולל אקסלנס שבבעלותה (באמצעות הפניקס).

כל היתר, כ-33.78%, מוחזקים על-ידי מה שמוגדר "הציבור הרחב", וכדי לאשר את התנאים לנאור יש צורך באישור של לפחות 11.3% מהם. כמה מהם יבואו לאסיפה הכללית? אפשר להניח שמעטים.

מי יבוא לאסיפה

מי שכן עשוי להשתתף הוא איליק רוז'נסקי, שככל הידוע מחזיק בנתח ממניות החברה שעומד לפי הערכות על כ-1.4%, שאותו רכש בשמונה השנים, עד סוף 2009, שבהן שימש כמנכ"ל דלק נדל"ן.

האם רוז'נסקי הוא בעל עניין שאין לו עניין אישי בהצבעה או שמא הוא "נגוע"? לא נתייחס לקרבה האישית ארוכת השנים בין רוז'נסקי לרמי נאור, וגם לא לקשר האישי המצטבר בין תשובה לרוז'נסקי. שכן אחרי הכול, "כל ישראל חברים".

נתייחס לעובדות. 12 שנים הועסק רוז'נסקי בקבוצת דלק. שמונה מהן, כאמור, כמנכ"ל המצליח והכריזמטי של דלק נדל"ן. נדיבותו של תשובה, והצלחתו של רוז'נסקי לפחות בחלק ניכר מהשנים, הביאו לכך ששכרו התנוסס בצמרת שיאני השכר. באוקטובר 2009 פרש רוז'נסקי מהתפקיד. תנאי הפרישה שלו כללו ייעוץ בחצי משרה בשכר של 150 אלף שקל לחודש וכן 19 משכורות חודשיות, שהוערכו בזמנו בקרוב ל-3 מיליון שקל.

תפקידו כיועץ מיוחד הסתיים ממש באחרונה. התשלום עבור 19 החודשים - גם אם ניתן בזמנו במזומן - הרי במשמעותו ובמהותו טרם הסתיים, שכן טרם עברו 19 חודשים מהפרישה. יותר מזה, החיבור בין החברה, בעלי השליטה בה והמנכ"ל לשעבר חזק הרבה יותר, שכן בשנה האחרונה התבצעה חקירה של רשות ניירות ערך נגד החברה ונגד רוז'נסקי עצמו. חומר החקירה נמצא כעת בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

על פי החשד הגישה החברה בחתימת רוז'נסקי דוחות כספיים ותשקיף מטעים. עוד עלה מהחקירה כי דלק נדל"ן ורוז'נסקי הטעו את רואי החשבון ויצרו מצגי שווא.

יש לציין כי עורכת הדין של רוז'נסקי, נווית נגב, מסרה בתגובה: "אנחנו חולקים לחלוטין על המסקנות שהציגה הרשות, שכן איליק פעל בתום לב, באופן תקין, נהוג ומקובל...". רוז'נסקי עצמו מסר בתגובה, כי "... לצערי ממצאי החקירה והעובדות שעולות מטענות הרשות ומהודעתה אינם מקובלים עלי ואינם נכונים..".

נכון או לא נכון, בכל מקרה, לפחות נכון לימים אלה, דלק נדל"ן ורוז'נסקי קשורים זה לזה בעבותות גורל. גם אם הם קשורים רק בעבותות חקירה, ואפשרות לכתב אישום עתידי משותף, האם זה לא הופך את רוז'נסקי ל"נגוע"? מהרשות נמסר בתגובה: "רשות ניירות ערך בודקת את הנושא".