מגבלת נתח השוק בחיסכון לטווח ארוך: 77.5 מיליארד שקל

אגף שוק ההון באוצר, בראשותו של פרופ' עודד שריג, עדכן את מגבלת ה-15% ברכישת נכסים בשוק החיסכון ארוך הטווח

אגף שוק ההון באוצר, בראשותו של פרופ' עודד שריג, עדכן את מגבלת ה-15% ברכישת נכסים בשוק החיסכון ארוך הטווח. לאור הצמיחה בנכסים המנוהלים בענף, הועלתה המגבלה מ-67.6 מיליארד שקל ל-77.5 מיליארד שקל.

מדובר במגבלה שנקבעה לאחר רפורמת בכר, על פיה לא יוכל גוף המחזיק בנכסים פנסיוניים לרכוש נכסים נוספים כאלו, במידה שלאחר הרכישה יעלה נתח השוק שלו מעל 15%. זאת, במטרה להקטין את הריכוזיות בשוק ולהבטיח מספר שחקנים מינימלי בו.

במרבית העסקאות המתבצעות בשוק המגבלה אינה רלוונטית, אך לגבי גופים גדולים כמו מגדל או כלל ביטוח מדובר במגבלה אפקטיבית. מגבלת 15% מונעת למעשה מגופים כמו פסגות או דש איפקס לרכוש את כלל ביטוח למשל, אלא אם ימכרו לפני כן נכסים פנסיוניים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים.

שוק של 516 מיליארד שקל

האוצר מפרט את הנכסים המוגדרים בשוק החיסכון ארוך הטווח, שהיקפו הגיע בסוף ספטמבר ל-516 מיליארד שקל: קופות גמל בסך 167 מיליארד שקל; פוליסות משתתפות ברווחים בסך 131 מיליארד שקל; קרנות השתלמות בסך 107 מיליארד שקל; קרנות פנסיה חדשות בסך 83 מיליארד שקל; קופות מרכזיות לפיצויים בסך 22 מיליארד שקל; והיתרה - פוליסות מבטיחות תשואה וקרנות פנסיה כלליות.