דרום גלילות: מי מוכר קרקעות ללא תכנון?

הרושם הוא שמי שעומד מאחורי הפרסומים, מעניין את הרוכשים בקרקעות שאין עליהן תכנון ולא ידוע בשלב זה מה יהיה ייעודן הסופי

מי עומד מאחורי הפרסומים למכירת קרקעות במתחם רובע דרום גלילות שבין תל אביב ורמת השרון? בתקופה האחרונה מסתובבים באינטרנט פרסומים שפונים למתעניינים בדבר רכישת יחידות קרקע במתחם, בעלות של 500 אלף שקל ליחידה, וזאת מבלי שהתוכנית, ביוזמתו של מינהל מקרקעי ישראל, הגיעה לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה לצורך אישור תכנון מפורט.

תוכנית רובע דרום גלילות משתרעת על תחומן המוניציפלי של ת"א ורמה"ש. התוכנית קיימת זמן רב במסדרונות התכנון וחולשת על אחת מעתודות הקרקע המרכזיות והמשמעותיות ביותר בישראל, בשטח של 1,500 דונם, ששוויים מוערך ביותר מ-10 מיליארד שקל. לפי התוכנית שמקדם המינהל, במתחם ייבנו 9,000 עד 12 אלף יחידות דיור וכן 500-700 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר.

שטח התוכנית תחום בשכונת רמת אביב ג' מדרום, כביש החוף ממערב, כביש 5 מצפון ונתיבי איילון ממזרח. הבעלות על הקרקעות מתחלקת: 60% למדינה, 3% לקק"ל, 20% לחברה קדישא, 4% לחברות הגז ו-13% לבעלים פרטיים.

הפרסומים באינטרנט שמעניינים רוכשים פוטנציאליים תואמים לתיאור התוכנית, הן בפירוט על תיחום השטח והן בפירוט השטחים שמוצעים לבנייה בתוכנית. אמנם הפרסום מציין באופטימיות ש"צפי אישור התוכנית בטרם תחילת הבנייה הוא 3-5 שנים", אבל הוועדות המקומיות של ת"א ורמה"ש טרם החלו לדון בתוכנית, והצפי שננקב באתר המינהל הוא ל-20 שנה. למרות זאת מזרז הפרסום את הרוכשים הפוטנציאליים ומציין ש"בשלב זה כמות היחידות מוגבלת".

תוכנית המתאר הכוללת לרובע אושרה בוועדה המחוזית ב-2005, וכרגע מצויה התוכנית בשלב תכנון תוכנית מתאר מפורטת לכלל הרובע, מה שאמור להתבצע בוועדות המקומיות. מכוחו של התכנון המתארי המפורט שאמור להיערך בשלב זה, לא ניתן להוציא היתרי בנייה. רק לאחר סיום התכנון המפורט לשלב א', שייעשה בהמשך ושיכלול את החלקים של כל בעלי הקרקע במתחם, ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה.

על כן, הרושם הוא שמי שעומד מאחורי הפרסומים, מעניין את הרוכשים בקרקעות שאין עליהן תכנון ולא ידוע בשלב זה מה יהיה ייעודן הסופי. לא ברור כרגע גם היכן עומד טיהור הקרקע שצפוי במתחם.

לדברי אדריכל גיא נרדי, מנהל החברה להגנת הטבע באזור ת"א, "כל האזור שבין רמה"ש ות"א הוגדר בתוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 5 כרצועה ירוקה מטרופולינית. החברה להגנת הטבע מאמינה שמדובר באזור שיש לו חשיבות לא רק לת"א ולרמה"ש, אלא לכל המטרופולין ואפילו מעבר לכך. התוכנית המתארית וגם מה שמוצג בפרסומים של הגורם שמוכר את המגרשים, לא נותנות מספיק התייחסות לערכי הטבע הקיימים במקום".

לשאלת "גלובס" בדבר הפרסומים השיבו במינהל ש"יתכן שמדובר כאן בשיווק של קרקע פרטית. למינהל אין קשר לעניין. המינהל משווק רק לאחר שיש תוכניות מפורטות מאושרות".