שביתת הפרקליטים הסתיימה; יקבלו תוספת של 12% לשכר

(עדכון) - זאת בעקבות חתימת הסכם הבוררות בין ארגון הפרקליטים לבין משרד האוצר, בתום יום דיונים מתיש בבג"ץ, ‎בהתערבות ביניש ■ הפרקליטים יחזרו לעבודה מלאה החל ממחר בבוקר

אחרי 43 ימי שביתה, הסתיימה הלילה (ד') שביתת הפרקליטים בשירות המדינה. בעקבות חתימת הסכם הבוררות בין ארגון הפרקליטים לבין משרד האוצר, בתום יום דיונים מתיש בבג"ץ ששימש מתווך בדרך להשגת ההסכם, הודיעו הפרקליטים על חזרתם לעבודה מלאה החל מממחר (ה') בבוקר.

במשרד ראש הממשלה אומרים כי ההסכם משקף את המתווה שהציע מנכ"ל המשרד, אייל גבאי, לצדדים בימים האחרונים, בתוספת שינוי אחד שהציעה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ושקיבל במהלך הערב את אישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ארגון הפרקליטים הודיע כי על-פי ההסכם עם האוצר, הפרקליטים יקבלו מיידית תוספת שכר של 12% כתנאי כניסה למשא-ומתן. מתוך התוספת, 8% משקפים את ההסכם הכללי שנחתם במשק בין האוצר להסתדרות הכללית, ו-4% יהוו תוספת שכר ייחודית לפרקליטים.

בנוסף יקבלו הפרקליטים, כפי שקיבל כל המגזר הציבורי בהסכם הכללי שנחתם עם ההסתדרות, מענק חד-פעמי של 2,000 שקל, וכן יוגדלו ההפרשות לקרן הפנסיה.

על-פי הצעתו של גבאי היו אמורים הפרקליטים לקבל תוספת של 8%, הזהה להסכם הכללי במגזר הציבורי, וכן תוספת של 4% כהחזרי הוצאות בעבור נסיעות וטלפונים ניידים. אלא שביניש הציעה לגבאי להמיר את 4 האחוזים הללו ולהפוך אותם לתוספת לבסיס השכר של הפרקליטים, ואילו סעיף מילוי תקני הרכב ושדרוג הטלפונים הניידים, לצד שאלת התשלום לפרקליטים בעבור ימי השביתה, יועברו לבוררות שתתקיים על-ידי נשיא בית הדין הארצי לעבודה הפורש, סטיב אדלר, והכרעתו תינתן בתוך 30 יום.

גבאי עזב את ישיבת בית המשפט, חזר למשרד ראש הממשלה, קיבל את אישורו של נתניהו לשינוי, ונתן אור ירוק לפריצת הדרך. החתימה על המתווה צפויה בשעות הקרובות.

"אנו רואים בכך רק צעד ראשוני לשיפור מעמדנו במגזר הציבורי", הודיע ארגון הפרקליטים, "הסכמנו להסדר זה מתוך אמונה וציפייה שהבורר יקבל את רוב טענותינו הצודקות ובתקווה שהמהלך יוביל לתוצאות הרצויות עבור ציבור הפרקליטים".

הפרקליטים הודיעו על חזרה מלאה לעבודתם, והם יתייצבו מחר הבוקר גם לדיונים הקבועים להם בבתי המשפט.

במהלך הדיון בבג"ץ הערב מתחה ביניש ביקורת חריפה על התנהלות האוצר מול הפרקליטים השובתים במהלך 6 השבועות שבהן נמשכת השביתה. "ככה לא מתקדמים", הטיחה ביניש בנציג האוצר, עו"ד משה דיין ממשרד המשפטים, "אנו זוכרים משאות-ומתנים עד שיוצא עשן לבן. למה האוצר לא נהג כפי שנהג בכל הסכסוכים הקודמים, לא פנה לבית הדין לעבודה, לא ביקש צווי ריתוק. מתקבל הרושם שהאוצר חושש למשא-ומתן בחסות בית הדין. לא ייתכן מבחינה משפטית ציבור שובתים שלא מדברים איתו, לא נשמע כדבר הזה, זה לא ייתכן".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, פנה לבית המשפט ואמר כי "במישור האישי, המעמד מאוד קשה לי. בימים האחרונים אני עובר מתקפה אישית ובני ביתי חרדים".

שופטי ההרכב, ביניש, אשר גרוניס ואסתר חיות, ניסו לשכנעו לנטוש את דרישת האוצר להעביר את הסכסוך למוסד לבוררות מוסכמת. ביניש הוסיפה: "זו שביתה חוקית, הטלפונים והרכב זה לא בכסף, זה החזר ופלא שהם לא קיבלו את זה עד עכשיו".

פרקליט המדינה, משה לדור, אמר לשופטים: "אינני צריך לומר כמה חשובה עבודת הפרקליטות במדינה. המדינה זקוקה לייצוג מיטבי בכל התחומים במשפט הפלילי, האזרחי בארץ ובעולם. החשיבות הזו לא פחתה במהלך השנים, וזה לא נשחק אלא להפך - היום צריך להכיר בעבודת הפרקליט כשוחקת עוד יותר. זה לא דומה לשום עבודה שאני מכיר".

השופטים ביקשו להזעיק לדיון את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, והפעילו עליו לחץ לשנות את המתווה שהגיש לצדדים. גבאי יצר קשר עם נתניהו, קיבל את אישורו, והצדדים ניגשו לניסוח כתב הבוררות.

‎מה יקבלו הפרקליטים באופן מיידי

*‏ ‏8% תוספת זהה לכלל עובדי המגזר הציבורי

*‏ ‏4% תוספת ייחודית לפרקליטים

*‏ ‏2,000 שקל מענק חד-פעמי

* הגדלת ההפרשות לפנסיה

הסעיפים שעברו לבוררות על-ידי השופט סטיב אדלר

* החזרי הוצאות על נסיעות

* החזרי הוצאות על טלפונים סלולריים

‏* תשלום לפרקליטים עבור ימי השביתה