רשות ני"ע בארה"ב תחקור המסחר במניות פייסבוק וטוויטר

ה-SEC תחקור את המסחר המשגשג במניות של חברות טכנולוגיה פרטיות בשוק המשני ■ הגורמים לא ציינו את שמם של המעורבים ואילו הרשות סירבה למסור תגובה על העניין

רשות ני"ע האמריקנית (SEC) תחקור את המסחר המשגשג במניות של חברות טכנולוגיה פרטיות בשוק המשני, במיוחד באלו של חברות בתחום הרשתות החברתית המובילות פייסבוק, טוויטר, זינגה ולינקדין, כך על פי דיווח בעיתון "ניו יורק טיימס" ובמקורות אחרים.

בצטטו גורמים המעורים בנושא, מדווח ה"ניו יורק טיימס" כי ה-SEC שלחה בקשות לקבלת מידע לכמה מהמעורבים במסחר במניות של ארבע החברות הללו. הגורמים לא ציינו את שמם של המעורבים ואילו ה-SEC סירבה למסור תגובה על העניין.

מניותיהן של חברות פרטיות נסחרות בשוק המשני באמצעות חברות דוגמת SecondMarket הניו יורקית ו-SharePost הקליפורנית. המניות נמכרות בדרך כלל על ידי עובדים לשעבר של החברות או על ידי אנשים שהשקיעו בהן בשלב מוקדם של קיומן. המניות מוצעות למכירה אך ורק למשקיעים מוסדיים או לחילופין, למשקיעים פרטיים המתכוונים להוציא עליהן מיליון דולר לפחות.

מייק מרפי, דובר מטעם חברת SecondMarket, אמר כי החברה לא קיבלה פנייה מה-SEC הנוגעת לחקירה בעניין. עוד ציין מרפי כי זו חברה רשומה של מסחר במניות והיא נתונה לפיקוח של ה-SEC.

SharedPost מסרה כי החברה אינה דנה עם גורמי צד שלישי בעסקאות שבהן היא מתווכת, כולל רגולטורים. עוד ציינה החברה כי מאז הקמתה היא "עשתה מאמצים לעדכן את ה-SEC בהתפתחות שוק המניות הרשמי. בניגוד ל-SecondMarket, SharePost אינה סוחרת מניות רשומה ואינה נתונה לפיקוח של ה-SEC.

שוק אטרקטיבי

אחת מהסיבות העיקריות בגינן מתעניינת ה-SEC בנעשה במסחר של חברות טכנולוגיה בשוק המשני, היא חוק הקובע כי חברה שיש לה יותר מ-500 בעלי מניות מחוייבת לפרסם נתונים פיננסיים מסוימים לציבור, גם אם היא לא נמצאת בהליכים לקראת הנפקה ציבורית. פייסבוק למשל, ניסתה למנוע מעצמה לחצות את הסף הזה על ידי איסור על עובדיה למכור את מניותיהם.

אבל, עבור אלו היכולים למכור את המניות שברשותם, מדובר בשוק אטרקטיבי במיוחד. כך למשל, השלימה לאחרונה SharePost עסקה שבמסגרתה נמכרו מניות פייסבוק במחיר של 25 דולר האחת, שמעריכה את שווי השוק שלה ב-57 מיליארד דולר. שווי השוק של טוויטר על פי מחיר מנייתה בשוק המשני מגיע ל-4.9 מיליארד דולר.