ההסתדרות תחזיר לעובדים עשרות מיליוני שקלים שנגבו לא כדין

פשרה בייצוגית: חצי מיליון עובדים שמהם נגבו דמי חבר מבלי שהצטרפו להסתדרות ו-43 אלף עובדים מהם נגבו דמי חבר כפולים יקבלו החזרים של מאות עד אלפי שקלים

הישג חשוב למאות אלפי עובדים: שופטת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, אסתר שטמר, אישרה היום (ד') הסכם פשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד ההסתדרות בטענה לגבייה כפולה של דמי חבר וגבייה ממי שכבר אינם חברים, וקבע כי ההסתדרות תחזיר לעובדים עשרות מיליוני שקלים.

ההחזר לעובד בודד עומד על מאות עד אלפי שקלים, ולכלל העובדים - מוערך ביותר מ-60 מיליון שקל.

הפשרה שאושרה הבדילה בין שני סוגי עובדים עיקריים שיפוצו:

* קבוצה ראשונה של 43 אלף עובדים, שנגבו מהם דמי חבר כפולים או גבוהים מהקבוע ב-7 השנים שקדמו למועד הפשרה - תזכה לקבל צ'ק מההסתדרות שיישלח בדואר. מדובר בעובדים ששילמו באופן עצמאי דמי חבר להסתדרות, ובהמשך עברו לעבוד במקום עבודה שבו גבו דמי חבר בגבייה מרוכזת, בעוד שההסתדרות המשיכה בגבייה האישית בנוסף לגבייה המרוכזת.

* קבוצה שנייה של כחצי מיליון עובדים, שנגבו מהם דמי חבר להסתדרות, למרות שלא חתמו על מסמך הצטרפות להסתדרות.

לפי הסדר הפשרה, ההסתדרות תשיב לכל עובד בקבוצה השנייה 75% מההפרש בין הסכומים שנגבו כדמי חבר לבין הסכומים שהיו אמורים להיגבות כדמי טיפול, לתקופה שקדמה 7 שנים לפשרה.

מנגנון משומן

בהחלטתה לאשר את ההסדר ציינה השופטת כי אלמלא היתה מוגשת התביעה, ספק אם היתה נמצאת דרך יעילה להחזרת הכספים. "נקודת המוצא היא שהתובענה הייצוגית היא שהביאה לשינוי בהתנהגות ההסתדרות כלפי העבר", כתבה שטמר.

התביעה בסך כ-100 מיליון שקל הוגשה ביולי 2008 על-ידי העובדים, ענבל סוסתיאל, ניר קריים ומיכל בן-חור. באמצעות עורכי הדין דוד סלמא ועוה"ד עפר פירט ובועז וילנסקי ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני, טענו התובעים כי ההסתדרות גבתה במשך שנים שלא כדין ובהיחבא דמי חבר מעשרות אלפי עובדים בסך עשרות מיליוני שקלים. את ההסתדרות ייצגו עורכי הדין ד"ר גיל אוריון ואורית מלכה ממשרד פישר, בכר, חן וול, אוריון ושות'.

לדברי התובעים, להסתדרות מותר היה לגבות מעובדים במקום מאוגד שאינם חברים בהסתדרות דמי טיפול ארגוני בלבד, אך היא גבתה דמי חבר הגבוהים ב-20% מדמי הטיפול.

עוד נטען כי ההסתדרות גבתה דמי חבר מעובדים שאינם חברי הסתדרות, אך מועסקים במקומות עבודה מאוגדים.

בנוסף נטען כי ההסתדרות התעלמה ביודעין מכך שחלק מחבריה הרשומים משלמים דמי חבר כפולים לאורך שנים, כאשר הכספים הושבו רק לעובדים שגילו זאת.

עוד נטען כי כדי לאפשר את המשך הגבייה הפסולה, הקימה ההסתדרות מנגנון שמחזיר בשקט ובמהירות את הכסף לכל אדם שמגלה את דבר הגבייה.

בתגובה להגשת התביעה הייצוגית מינה יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, את שופט בית המשפט העליון בדימוס, תיאודור אור, כדי לבדוק את מנגנון הגבייה של ההסתדרות. השופט אור הגיש להסתדרות דו"ח, בו הצביע על ליקויים רבים במערך הגבייה שלה. ההסתדרות הודיעה כי תאמץ את הדו"ח, ולאחר קבלתו החלו המגעים לפשרה בתביעה.

באי-כוחם של התובעים מסרו: "אנחנו שמחים להיות שותפים להישג היסטורי. אנו שמחים שבסופו של דבר ההסתדרות הכירה בכשלים שמצאנו".

באי-כוח ההסתדרות, עורכי הדין אוריון ומלכה, מסרו כי "מדובר בהסדר המיטיב עם חברי ההסתדרות. ההסתדרות גילתה הגינות ציבורית וסיימה את הדברים בפיצוי הוגן וסביר".

החזר מוערך
 החזר מוערך