מחלוקת: האם נהג שנפגע בדרכו אל הרכב ייחשב הולך רגל?

סוגיה זו נדונה בבית המשפט המחוזי ירושלים, שקבע כי שומרה, חברת הביטוח של הנהגת הפוגעת, היא שתפצה את הנפגעת - ולא חברת כלל שביטחה את רכבה של הנפגעת

האם אדם שנפגע בתאונת דרכים בדרכו להיכנס למכוניתו, ולאחר שהפעיל את השלט-רחוק הפותח את הדלתות, ייחשב כ"משתמש ברכב" או כהולך רגל? סוגיה זו עמדה לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים. בסופו של דבר קיבלה השופטת את טענת עו"ד אורי ירון, שייצג את כלל ביטוח, כי יש לראות בנפגעת הולכת רגל ולא משתמשת ברכב.

בשנת 2007 נפגעה התובעת (בתו של אריאל קפון, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל מלונות ומנכ"ל עיריית תל-אביב) בתאונת דרכים קשה בשעה שצעדה לכיוון הרכב שלה שחנה במפרץ חניה סמוך לכביש. המחלוקת נסובה בשאלה איזו חברה חבה בנזק - שומרה, שביטחה את הרכב של הנהגת הפוגעת - או כלל ביטוח, שביטחה את הרכב של התובעת.

שומרה טענה כי בעת הפגיעה בה היתה התובעת קרובה לרכב, כבר לחצה על השלט-רחוק בכדי להיכנס אליו - פעולות המעידות על כניסה לרכב, ולכן יש לראות בה "משתמשת ברכב".

כלל ביטוח, באמצעות עו"ד אורי ירון, טענה כי התובעת נפגעה מחוץ לרכב, טרם נוצר מגע כלשהו בינה לבין הרכב, וכי אין לראות בשימוש שנעשה בשלט-רחוק משום תחילת כניסה לרכב.

השופטת גילה כנפי-שטייניץ מבית המשפט המחוזי בירושלים ציינה בפסק הדין החלקי כי החוק אינו מגדיר באיזה שלב מתחילה "הכניסה" לרכב. "ענייננו בתחימת קו גבול בין פעולות ההכנה לשימוש לבין השימוש עצמו", אמרה השופטת. "אין מחלוקת כי הליכה לכיוון הרכב אינה מהווה שימוש ברכב, וכי פעולה זו היא היא בגדר פעולת הכנה בלבד. די לי בקביעה כי אין בעמידה בסמוך לרכב, גם אם לצורך הכניסה אליו, כדי להוות כניסה לרכב".

השופטת קבעה כי החבות לתאונה תוטל על שומרה, שביטחה את הנהגת הפוגעת, וקבעה כי החברה תשלם לכלל ביטוח הוצאות בסך 30 אלף שקל.