הכרעת הדין היתה ידועה מראש

משה קצב יישא את קלונו עד יומו האחרון, והפרקליטות תידרש לחשבון נפש נוקב

לא היה צורך בהכרעת הדין של משפט משה קצב כדי לקבוע חד-משמעית כי בנשיא לשעבר דבק קלון. קלון הוא מושג חמקמק, שאינו שאוב מתחום המשפט אלא מתחום המוסר, כתם שלא יורד בכביסה.

מתי יש בעבירה קלון? אהרון ברק קבע כי ההחלטה טמונה בנסיבות שבהן נעברה. וכשעבירה כלשהי, קלה כחמורה, מתבצעת על-ידי נושא תפקיד ציבורי בכיר תוך מילוי תפקידו וניצול הסמכות שניתנה לו - הקלון שדבק בה צועק למרחוק.

קלונו של קצב מרוח גם על דרך התנהלותו בפרשה, מהרגע שבו התלונן על סחיטה ואיומים מצידה של א' מבית הנשיא ב-2006. הניסיונות שעשה לשיבוש ראיות, להדחת עדים, הנאומים המטורפים שנשא בבית הנשיא ובביתו בקריית-מלאכי, בהם תקף כל מי שנקרה בדרכו, הבושות למוסד שבראשו עמד ולעם ישראל, הדרך בה חזר מעסקת הטיעון ברגע האחרון באופן מתריס, שפגע עוד יותר במתלוננות והיצמדותו האובססיבית לכיסא הרם בסירובו להתפטר, למרות שהוחלט כי "נבצרותו הזמנית" תמישך עד שיפרוש מתפקידו.

אם ככה מתנהג האזרח מספר אחת, איך אמורים לנהוג 7 מיליון אזרחים אחרים?

אבל הקלון הוא לא רק של קצב. גם הפרקליטות נושאת עמה קלון. מזוז המליץ על הגשת כתב אישום בעבירת אינוס, בעילה אסורה, שתי עבירות של מעשה מגונה, הטרדת עד ושיבוש הליכי משפט.

אחרי מספר שבועות נוספו לטיוטת כתב האישום עוד עבירה של הטרדה מינית ועוד סעיף אונס. היה נראה כי מדובר בתיק של 200 טון בטון יצוק, עד שפתאום, ברגע, הוא נסדק, והתחילו דיבורים על עסקת טיעון. זו שגובשה היתה מעליבה וכללה ויתור על מעשי האינוס, הודאה במעשים מגונים ועונש של מאסר על-תנאי בלבד.

עורכת הדין אירית באומהורן התפטרה מתפקידה כתובעת בתיק בתחושה קשה, ולא בכדי. אם החשדות על אונס לא מבוססים, למה להגיש מראש כתב אישום בגינם? ואם הם כן מבוססים, למה לבטל אותם?

סימני הקלון המוסרי של הפרקליטות הפכו לכתמים שחורים גדולים, כשחזר בו מעסקת הטיעון. בג"ץ נדרש לדון בעסקה ודחה את העתירות נגדה - ובאורח פלא חזרו האישומים על האינוס לכתב האישום.

הזיגזג המשפטי הזה לא רק שאינו תקין, הוא מעמיד בסימן שאלה את מכלול השיקולים של מזוז ושל פרקליט המדינה ערן שנדר ופרקליט המחוז אלי אברבנאל. מה עמד לנגד עיניהם כשהחליטו להגיש את כתב האישום ואחר-כך כשעשו את עסקת הטיעון?

עו"ד באומהורן דרשה למנות ועדת חקירה לבדיקת התנהלות פרקליטות המדינה במשפט קצב, אבל את אף אחד זה לא עניין. אולי עכשיו, אחרי שהשופטים אמרו את דברם, מישהו יבדוק סוף-סוף מה קרה שם ולא ערן שנדר. הוא נגוע באינרסים.

משה קצב יישא את קלונו עד יומו האחרון, הפרקליטות תידרש לחשבון נפש נוקב ולטיהור שמה בעזרתו האדיבה של מבקר המדינה, מוסד הנשיאות עדיין מלקק פצעים ומתאושש בזכות אישיותו ופועלו של שמעון פרס, ועם ישראל?

עם ישראל, שבחר בקצב לנשיאות דרך נציגיו בכנסת, מתמודד עם כל-כך הרבה קלון, בכל-כך הרבה קטסטרופות, שכבר אזלו ממנו אמות-המידה המוסריות. אבל הקלון שהמיט עליו קצב ייזכר לדורות, כי הקלון שלו הפך הקלון של כולנו.