מחפשים רשת ביטחון: איך תיראה השנה הבאה באינטרנט?

2010 היתה שנת הרשתות החברתיות ■ הנושא המרכזי של 2011 יהיה הפרטיות - כולל דליפת מידע אישי כמו בהשקת גוגל באזז, בתביעה נגד האפליקציות של אפל ובתיק ויקיליקס

רגע לפני סוף השנה, אפשר לומר בפה מלא ששנת 2010 הייתה שנה טובה עבור הסטארט-אפים בתחום האינטרנט. לאחר מכה קשה שספגה התעשייה בצל המשבר הכלכלי העולמי, החברות החלו שוב לגייס, ואילו ענקיות האינטרנט - גוגל, פייסבוק והמצטרפות למועדון זינגה וטוויטר - המשיכו להתחזק. במקביל, שחקנים חדשים, כדוגמת פורסקוור וגרופון, הפכו לכוכבות השעה, שערכן וקרנן במגמת עלייה מתמדת.

אחת ההבטחות הגדולות ביותר שהחלה כבר ב-2009 וצברה תאוצה בשנה החולפת, היא הגלישה הסלולרית. זה שנים מבטיחים בתעשיית האינטרנט כי הסלולר הוא הדבר הבא, אבל רק עכשיו ניתן לומר שהחל להיווצר שוק של ממש - הן בתחום האפליקציות והן בתחום הפרסום והשיווק הסלולרי.

טרנד השירותים מבוססי המיקום הוא רק דוגמה אחת לכך שהגלישה הסלולרית הפכה ב-2010 לחלק בלתי נפרד מהשגרה היומיומית של המשתמשים, לצד פריחתם של הטאבלטים (מחשבי הלוח).

אולם, לא כל הבאזז שהופרח לאוויר בשנתיים האחרונות התממש בשנה האחרונה. טכנולוגיות פרסום סמנטיות לא הפכו לפרקטיקה יומיומית, ואילו החיפוש החברתי, זה שהמליך את פייסבוק כאלטרנטיבת חיפוש לגוגל, נותר עדיין כפיצ'ר שבשוליים ולא יצר מהפכה של ממש.

דומה כי יותר מכל ב-2010 השתקפה תעשיית אינטרנט בוגרת יותר, כזו שלא ממהרת להדביק שוויים של מיליארדי דולרים לכל סטארט-אפ צעיר, אבל יודעת גם לזהות מתי מדובר בחברה עם ערך של ממש - כגון גרופון שיוצאת כעת לגייס כמעט מיליארד דולר.

1. מגע הקסם של פייסבוק

הסיפור הגדול של האינטרנט ב-2010 הוא פייסבוק. החברה הוכיחה השנה כי היא כבר לא רק רשת חברתית אלא במידה רבה היא האינטרנט כולו בגרסתו העכשווית.

עם השקת כפתור ה"לייק" בחודש אפריל, שהוטמע במהרה ביותר מ-2 מיליון אתרים, פייסבוק החלה רשמית במאמציה להשתלט על המרחב הדיגיטלי ולהדיח את גוגל מראשות האינטרנט. הפיצ'ר הפשוט הזה שיקף מהפכה של ממש, שתמשיך לצבור תאוצה גם ב-2011.

פייסבוק רוצה להמשיך ולגדול. המוצר השאפתני ביותר שלה עתיד להיחשף במלואו כבר בתחילת השנה הקרובה - מערכת הודעות אלקטרוניות שמתיימרת להציב אלטרנטיבה לשירות הדואר האלקטרוני הוותיק. הצהרות אלה נשמעו לא פעם, גם מכיוון גוגל, שתלתה תקוות שווא במוצר שלה גוגל-ווייב, אבל לפייסבוק יש את מגע הקסם הזה שפעם אפיין גם את גוגל, שלא נראה כי הוא הולך להיעלם בקרוב.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, פיצח את המהות שבבסיס דפוסי התקשורת החדשים של העידן הדיגיטלי. פייסבוק היא האתר השלישי בגודלו בעולם והמקום שבו הגולשים מבלים הכי הרבה זמן ברשת. הנתונים הללו, שנמצאים במגמת צמיחה מתמדת מאז הושקה הפלטפורמה החברתית, צפויים להמשיך ולצמוח גם בשנה הקרובה, ופייסבוק, על-פי הערכות, תסיים את 2011 עם כמיליארד משתמשים.

המידע הרב שהולך ומצטבר על פלטפורמת פייסבוק יעצב את ענף האינטרנט בשנים הקרובות - כך מעריך אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות ב-IDC.

"יש מידע בעל ערך רב שמסתובב היום ברשת - בפייסבוק, בטוויטר או ב-Digg, אבל אין עדיין יכולות חומרה או תוכנה שמאפשרות להתמודד עמו בצורה מספיק טובה", הוא אומר. "ב-2011 נראה הרבה חברות שינסו להפיק תובנות משמעותיות מהמידע הזה".

לדברי רביב, לטרנד הזה תהיה השלכה מרכזית בתחום המסחר והשיווק החברתי. "ב-2011 נראה הרבה חברות שמנסות להשתמש בחוכמת הקהל (Crowdsourcing) ולהפוך את הלקוחות של המותג לשגרירים או משווקים. גרופון, למשל, מתמרצת את המשתמשים להפיץ את המידע שלה הלאה, שכן רק כך העסקאות שלה יוצאות לפועל. גם שתי חברות ישראליות עושות זאת - Soluto, שנעזרת בקהילה בשביל לאבחן תקלות במחשב האישי וגם Waze, שנעזרת בקהל המשתמשים כדי להוסיף מידע עדכני למפות שלה".

רביב מעריך שהשלב הבא יכלול גם תמריץ כספי. "זה כמו תוכניות שותפים (Affiliates) באינטרנט, רק באמצעות כלים של מדיה חברתית, ולא קידום במנועי חיפוש או בלוגים. משום שהרף הטכנולוגי לייצור ולשיווק תכנים הולך ויורד, המגמה הזו - שכל אחד יכול לשווק ולמכור באינטרנט - רק תלך ותצבור תאוצה תוך שהמשתמשים יתוגמלו על כך".

רביב מאמין כי שוק השירותים מבוססי המיקום ימשיך לגדול גם ב-2011, אם כי עדיין לא ברור לגמרי הפוטנציאל השיווקי הטמון בו. "הכניסה של פייסבוק לתחום עם השירות Places, משנה את הכללים, ומסייעת לחיבור בין העולם הדיגיטלי לעולם האמיתי. עם זאת, בעלי עסקים עדיין לא בטוחים שהנושא של עדכוני מיקום אכן מועיל להם מבחינה כלכלית. מבחינה טכנולוגית אנחנו שם, אבל מהבחינה העסקית עדיין לא".

רשת ביטחון
 רשת ביטחון

2. אשליית הפרטיות התנפצה

ההתחזקות המתמשכת של שירותים כגון פייסבוק, טוויטר וגרופון נובעת מכך שהמשתמש נמצא במרכז ומקור הכוח עבר אליו. אולם, 2010 הייתה השנה שבה הגולשים הבינו באמת שיש לכך גם מחיר - הפרטיות שלהם. "זו הייתה השנה של התגלות המונית, שבה איבדנו את אשליית הפרטיות", אומר עו"ד ד"ר נמרוד קוזלובסקי, יועץ מומחה למשפט בתחום האינטרנט והטכנולוגיה. "מומחים צועקים מזה עשור על הפגיעה בפרטיות הגולש, אבל עד השנה הם נחשבו כהזויים. אף אחד לא הבין מה באמת עומד מאחורי זה".

לדברי קוזלובסקי, "פרטיות הפכה השנה לנושא הכי מדובר ברשת, ואנשים התחילו להבין שזה נוגע אליהם - שהמידע עליהם זמין ברשת, נסחר באופן ציבורי ומוביל למניפולציות שיווקיות על המשתמש. בבת אחת החל שטף בלתי נעצר של התעסקות אובססיבית בנושא מצד התקשורת והציבור".

דוגמאות לפגיעה בפרטיות לא חסרות: ב-2010 גוגל חשפה בשוגג את רשימות הקשר של המשתמשים, עם השקת השירות גוגל באזז; מידע פרטי של משתמשים בפייסבוק נחשף בשל באגים טכנולוגיים; ואפילו אפל הואשמה השבוע בכך שאישרה אפליקציות שאוספות מידע על המשתמשים ללא אישורם.

קוזלובסקי סבור כי שלושה תרחישים יכולים לקרות ב-2011. "תרחיש אחד נוגע לאלה שטוענים שמדובר במלחמה של אתמול, מלחמה שכבר הוכרעה - הפלטפורמות הגדולות ברשת מבססות את המודל העסקי שלהן על המידע הזה, והן לא יסכימו לוותר עליו. התרחיש השני, הסביר ביותר לדעתי, הוא שיתחיל תהליך של הסדרה עצמית. גוגל ופייסבוק כבר דוחפות לכיוון הזה במטרה לייצר מעין אמנה בהסכמה, לפיה הגולשים יידעו איזה מידע אוספים עליהם ומי עומד מאחורי זה, והכי חשוב - איך ניתן לחסום זאת.

"ההסדרה העצמית תבלוט ב-2011, שכן החברות הגדולות פוחדות מהתרחיש השלישי - רגולציה שתיכפה עליהן מצד הממשלות. מומחים בארה"ב ימשיכו ב-2011 להתדיין באפשרויות של חקיקה בניסיון להידמות יותר לאירופה, אבל להערכתי לא נראה חקיקה בפועל בתחום הזה בשנה הקרובה".

3. מידע לעיני כול

אחת הסוגיות שכרוכות באובדן חופש הפרטיות של הגולש היא שאלת אבטחת המידע. עם המעבר לשירותים מבוססי ענן מחשוב, מידת השליטה של המשתמשים על המידע שלהם נפגמה קשות. במקביל, הרשת הפכה לזירת המלחמה החדשה, שבה האקרים ואפילו מדינות מחפשים אחר הדרכים להשיג מידע חשוב וסודי.

אתר ההדלפות ויקיליקס הוא אולי הדוגמה המובהקת לכך שאין מידע - פרטי ככל שיהיה - שהוא חסין מפני בעיות של אבטחה. גם ישראל חוותה השנה פרשה משלה כאשר החיילת ענת קם העבירה לעיתונאים מסמכים צבאיים סודיים שאליהם הגיעה בקלות רבה מדי. ומהצד השני, באירועי המשט לעזה הותקפו עשרות אתרי אינטרנט ישראליים, והאקרים טורקיים פרצו לחשבונות פייסבוק בישראל והשיגו מידע פרטי של משתמשים רבים.

"בעיות אבטחה פוגעות בפרטיות של הגולשים, אבל גם באינטרסים מסחריים וביטחוניים", אומר קוזלובסקי. "מומחי אבטחת המידע שנתפסו תמיד כאנשים אפורים הפכו ב-2010 לסקסיים, בצל פרשות דוגמת ויקיליקס. האתר משקף כשל אבטחה טוטאלי מצדן של המערכות הציבוריות בארה"ב, והן מבינות את זה ופועלות בהתאם".

רמת האבטחה הפכה לחשובה עוד יותר בעידן הסלולר והטאבלטים למיניהם, שכן המעבר מעבודת מחשב בסביבה משרדית לסביבה ניידת גורר אחריה גם רמת הגנה נמוכה יותר. "רוב צריכת האינטרנט היא מהסלולר, שם רמת האבטחה נמצאת בחיתוליה", הוא אומר.

קוזלובסקי מוסיף כי השנה גם חלחלה ההבנה כי הסיסמאות של המשתמשים לא באמת מגינות עליהם. "כל מי שמעוניין לחדור למערכות המידע, יכול לעשות כן. ב-2011 נראה אימוץ נרחב יותר של טכנולוגיות שמגינות על הפרטיות של המשתמש, כגון תעודות זהות חכמות ואמצעי זיהוי ביומטריים".

לדבריו, בשנה הבאה נראה גם את תחילתה של מלחמת האינטרנט הראשונה. "כל המדינות כבר הקימו את מפקדת האינטרנט שלהן, והן פועלות ברשת כדי להיערך לאפשרות של זירה חדשה. ממשלות יתחילו להסתכל על הרשת כעל משאב לאומי, שיש לאבטח ולנטר אותו".

והאזרח הקטן? גם הוא יסבול מזה. "האנשים הפרטיים יהיו חשופים יותר לעין הפקוחה של הרשת, ויהפכו לגורם מעניין עבור הגופים הממשלתיים. המלחמה באינטרנט לא תבוא לידי ביטוי רק בתקיפה, אלא גם בהתבצרות ובצבירת יכולות מודיעיניות. כבר התגלו הטמנות של יכולות האזנה וביון ברשתות תקשורת מערביות, ונראה יותר מכך ב-2011", הוא אומר.

אבל לא הכול שחור. איפה שיש כשל יש גם הזדמנות, וחברות סטארט-אפ שיתמקדו בתחום אבטחת המידע של המשתמש הפרטי עשויות להצליח. כך גם ישגשגו חברות שיפתחו טכנולוגיות לניתוח המידע החברתי שמציף את הרשת, שכן הטרנד החברתי צפוי ללוות אותנו עוד שנים מספר.

בזירה שבה כל שחקניות האינטרנט הגדולות מחפשות אחר דרכים מקובלות לשמירה על פרטיות המשתמש ויצירת פלטפורמה חכמה לשיווק וליצירת הכנסות, סטארט-אפים יכולים לפרוח. ב-2010 היו לא מעט רכישות בתחום והמגמה הזו, בפרט לאור התחרות העיקשת בין פייסבוק וגוגל, צפויה רק להתגבר ב-2011. וכשהביקוש יגדל, גם שווי הערך של חברות האינטרנט יזנק בהתאם.