שלב הסיכומים: כמה מימשו בעלי העניין בבורסה ב-2010?

4.3 מיליארד שקל - יותר מפי שניים לעומת 2009 ■ המימוש הטרי: משפחת שטראוס לפועלים ■ וגם: המימושים של עזריאל זלוטי

יש דברים שלא משתנים.

כששוקי ההון גואים, והמניות נוסקות לגבהים דלילי חמצן, בעלי עניין עושים בעיקר דבר אחד - משחררים סחורה, והרבה ממנה.

כבר קרוב לעשור ש"גלובס" עוקב אחר תנועות בעלי עניין בחברות הנסחרות בשוק ההון המקומי, ובחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני, וגם בשנה הנוכחית - זו שתסתיים מחר - דבר לא השתנה.

מדד המעו"ף, שכמעט מדי יום שבר שיא נוסף, והוסיף לערכו 16% מתחילת השנה, דחף לא מעט בעלי עניין בחברות המקומיות להנזיל חלק מהחזקותיהם, והתוצאה - עוד שנה שבה סך המימושים נספר במיליארדי שקלים.

ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין עולה כי סך המימושים של בעלי עניין בשוק ההון המקומי בשנת 2010 עמד על 4.3 מיליארד שקל, וזאת לעומת 1.7 מיליארד שקל בשנת 2009 (בנטרול מכירת גרעין השליטה בחברת בזק ששווייה עמד על 5.5 מיליארד שקל). במילים אחרות, בעלי עניין מכרו השנה מניות בשווי הגבוה פי שניים ויותר מזה של 2009.

והנה נתון נוסף שממחיש את הגאות בשוק המקומי בשנה הנוכחית: סך המימושים של 2010 הוא השלישי בגודלו מבין השנים שבדק "גלובס" (2003 עד 2010) - נתון שממחיש את הרמות הגבוהות שאליהן נסק השוק המקומי במהלך העשור האחרון.

כמדי שנה, רשימת בעלי העניין המממשים כוללת חברות ציבוריות (דוגמת דלק נדל"ן שמימשה את החזקותיה במבני תעשיה), בעלי שליטה פרטיים (דוגמת שרי אריסון שמכרה מניות של בנק הפועלים דרך חברת תעשיות מלח), ובעלי עניין שכירים (דוגמת עקיבא מוזס, מנכ"ל כי"ל).

המימוש הכי מפתיע אולי - והכי טרי - הוא זה של משפחת שטראוס, שמכרה חלק ממניותיה בענקית המזון לבנק הפועלים תמורת 298 מיליון שקל. ואם כבר הזכרנו את בנק הפועלים, בנק לאומי - זה שנאבק מולו כמעט מדי יום על ההגדרה "הבנק הגדול בישראל" - בחר לעשות פעולה הפוכה, ומימש השנה מניות של פז נפט תמורת 782 מיליון שקל.

לרשימה הנוכחית הצטרפו שני שמות שזו הפעם הראשונה שהם נכללים בה, ואחד מהם כלל אינו ישראלי. בני שטיינמץ, מעשירי ישראל, ובריאן גרינספן, שהיו במשך שנים ארוכות בעלי מניות מיעוט בסלקום, החליטו לבצע אקזיט ומכרו את מניותיהם בחברה תמורת 199 מיליון שקל. סלקום, שהונפקה בשוק ההון האמריקני רגע לפני שמשבר האשראי פרץ, נסחרת לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר - 61% מעל המחיר שלפיו הונפקה.

קדחת המימושים של עזריאל זולטי

"מי זה עזריאל זולטי?", אתם בטח שואלים את עצמכם למראה הכותרת. ובכן, עזריאל זולטי הוא בעל מניות מיעוט במודיעין יה"ש - אחת מאותן שותפויות נפט וגז שמניותיהן נסקו השנה אל על בעקבות גילויי הגז הטבעי בחופי ישראל. זולטי מימש השנה מניות של מודיעין תמורת 43.4 מיליון שקל, ותפס מקום של כבוד ברשימת בעלי העניין המממשים של 2010.

לא הרבה ידוע על עזריאל זולטי. בארכיון "גלובס" שמו מוזכר פעמים ספורות בלבד, ומלבד היותו בעל עסק ליבוא, אין הרבה מידע על האיש.

מחיפוש שעשינו גילינו כי הוא נוהג להשקיע במניות של שותפויות נפט וגז זה שנים, ובעבר השקיע בדלק קידוחים, אבנר יה"ש ושותפויות אחרות. "השקעתי בחיפוש נפט וגז בישראל עוד כשחשבו שהישראלים מטורפים ואוכלים בננות מהעצים", אמר בעבר.

לזולטי נותרו יחידות במודיעין ששוויין הוא 22.2 מיליון שקל (2.7%), וכן אופציות שניתנות להמרה. מודיעין נסחרת לפי שווי של 922 מיליון שקל - עלייה של 842% מתחילת השנה.

מימושים
 מימושים