עוד אכזבה לשטיינמץ? "לוויתן" לא גולש לרשיונות פלאג'יק

ממצאי הקידוח מפריכים, ככל הנראה, הערכות קודמות לפיהן חלק קטן ממאגר לוויתן נמצא בשטח רשיון "ללה" מקבוצת רשיונות פלאג'יק ■ ב-2008 פרש שטיינמץ משותפותו בקידוח תמר

אכזבה נוספת צפויה למיליארדר בני שטיינמץ: לפי ההערכות, לוויתן אינו גולש לשטח רשיונות פלאג'יק שנרכשו על ידו. קידוח לוויתן 1 מתנהל בשטח רישיון רחל, ועל פי הערכות קודמות, חלק של עד 10% ממאגר הגז הענק "גולש" לשטח רישיון החיפושים השכן ממערב, "ללה", מקבוצת רישיונות פלאג'יק. על רקע הערכות אלה הפכו רישיונות פלאג'יק לרישיונות "חמים" בשוק חיפושי הנפט והגז. עם זאת, עדיין יתכן שבשטח הרשיונות מצוים מבנים נוספים העשויים להכיל גז שאינם ידועים כיום. ככל הידוע, עד כה לא נערכו בשטחים אלו סקרים סייסמיים מפורטים. בחודשים האחרונים התמודדו רוב יזמי הנפט והגז הישראלים על שותפות ברישיונות עם איש העסקים האמריקני פרנטיס טומלינסון, שרכש את הזכויות בהם מחברת פלאג'יק בקיץ. כפי שדיווח "גלובס" בתחילת החודש, זכה בהתמודדות שטיינמץ, שסיכם עם טומלינסון על רכישת 50% מהזכויות ברישיונות. לצד שטיינמץ שותפה ברישיונות גם השותפות הזדמנות ישראלית. שטיינמץ היה שותף גם בקידוח תמר, אך פרש ב-2008 מהשותפות, זמן קצר לפני התגלית במאגר.

תגלית לוויתן נחשבת הגדולה בין תגליות הגז הטבעי בים בעשור האחרון (ראו טבלה). לאחר שיתברר סופית אם המאגר מכיל גם נפט, יעברו השותפים בתגלית - נובל אנרג'י (39.66%), אבנר (22.67%), דלק קידוחים (22.67%) ורציו (15%) - לשלבים הבאים של תוכנית הפיתוח המייעדת את הגז מהמאגר לייצוא. עפ"י ההערכות, אם ייבחר המסלול של ייצוא הגז בצנרת לאירופה, ניתן יהיה להתחיל בהפקתו כבר בסביבות 2014. מועד זה עשוי להיות בתוקף גם אם יושגו הסכמים לשימוש באחד ממתקני ההנזלה הפעילים במצרים. אם יוחלט על ייצוא הגז באמצעות מתקן הנזלה חדש שייבנה בשטח ישראלי, תידחה תחילת ההפקה ל-2016-2017 לפחות.

ארה"ב לא במשחק

ד"ר ברנדה שפר, מומחית למדיניות אנרגיה בינ"ל בבית הספר למדעי המדינה באונ' חיפה, טוענת כי התגלית בלוויתן אינה מגיעה בעיתוי נוח מבחינת השווקים הבינ"ל. בשנה האחרונה הביא פיתוח טכנולוגי להכפלת היקף עתודות הגז הטבעי של ארה"ב, וכך "ארה"ב יצאה למעשה מרשימת המדינות המייבאות גז טבעי. גז שהיה מיועד לשוק האמריקני הופנה לשוק האירופי ולוחץ למטה על המחירים". לדברי שפר, "השוק האירופי עדיין לאומי מאוד, וכניסה למדינות מעבר כמו יוון עדיין אינה מאפשרת הזרמה של גז לשאר אירופה. השווקים במזרח אסיה הם האטרקטיביים ביותר, אבל מתנהלת שם תחרות קשה בין מדינות שיש להן כבר תשתית מתקני ייצוא מפותחת מאוד כמו אוסטרליה, קטאר ורוסיה".

לדברי ד"ר שפר, על ישראל לנצל את תגלית לוויתן כדי לערוך מהפכה במבנה משק האנרגיה הישראלי שתביא להגדלה דרמטית בצריכת הגז הטבעי. הכיוון המרכזי שבו על המדינה ללכת, לדבריה הוא הגברת השימוש במתנול, המיוצר מגז טבעי, כדלק בתחבורה במקום הבנזין, המיוצר מנפט.