חשיפה למט"ח, לא חתונה קתולית

ישנן לא מעט חברות אשר בוחרות שלא להגן על החשיפה המטבעית שלהן

לאחר כל החלטת ריבית או רכישת מט"ח של בנק ישראל, מחסירים בכירי המשק פעימה בעקבות ההשלכות של פעולות אלה על זירת המט"ח המקומית.

ברכות לבנק ישראל על ההצלחה בשמירה על יציבות יחסית של שערי המט"ח היא במקומה, אך מאידך, אסור למקבלי החלטות בגופים עסקיים לסמוך על כך שהבנק המרכזי ישמור על רווחיות העסקים שלהם.

יצואנים ויבואנים בישראל, כל אחד בכיוון שלו, חשופים לתנודתיות בשערי המטבעות המובילים אל מול השקל הישראלי - המטבע שבו רובן משתמשות כמטבע הבסיס שלהן בדיווחים הכספיים. ברכישת חומרי גלם, בתשלום שכר עבודה ובעיקר בשורה התחתונה שבה רווח עלול להפוך להפסד בשל שינויים חדים בשערי המטבעות.

למרות החשיפה הגדולה של חברות רבות בישראל לשינויים בשערי המט"ח, ישנן לא מעט חברות אשר בוחרות שלא להגן על החשיפה המטבעית שלהן. למעשה, חברות שנוהגות בדרך זו, טומנות את הראש בחול ומפקירות את הרווחיות "לרולטה" של שוק ההון. שכן במקום לגדר את הסיכון, לנטרל אותו, ולהרוויח ברצפת הייצור, נשארות חברות אלו חשופות לתנודתיות בשערי המטבעות, תנודתיות שלפעמים יכולה להיות קיצונית ולהעביר את החברה ממצב של רווחיות - להפסד.

אחד המכשירים הפיננסיים הנפוצים ביותר הינו הפורוורד. עסקה זו מתאימה לחברה אשר יודעת כי יש לה התחייבות/תמורות עתידיות במט"ח ומעוניינת להגן על עליהן כבר היום.

השימוש במכשיר הפיננסי הפשוט הזה מאפשר גידור של תשלומים או תמורות במט"ח בהתאם לצרכים ומאפשר לחברה לעבוד בסביבה של וודאות פיננסית לגבי תזרים המזומנים העתידי שלה. בנוסף, עסקת הפורוורד מבוצעת כנגד הצבת ביטחונות בבנק שנעים בין 5% ל-10% מסכום הרכישה ולא מצריכים ריתוק של כל הסכום עליו רוצים להגן.

לדוגמא: חברה יבואנית אשר צריכה לרכוש בעוד חצי שנה 10 מיליון דולר, באפשרותה לרכוש היום את הדולר, כאשר שער הבסיס לעסקה יהיה השער הנוכחי - 3.57 שקלים לדולר. אך היות והרכישה אינה מתבצעת להיום אלא לעוד חצי שנה, יש משמעות לפער הזמן הזה שכן אי אפשר לרכוש את הדולר לעוד חצי במחיר הקיים היום בלבד. צריך להוסיף לשער החליפין את פערי הריבית הקיימים בין השקל לדולר.

בעסקת הפורוורד יש להתחשב גם בהפרשי הריבית בין נכסי הבסיס. בעוד שהריבית השקלית הינה סביב ה-2%, הריבית הדולרית הינה כ 0.2%. לכן, החברה נהנית מהריבית הגבוהה יותר של השקל משום שהיא למעשה מחזיקה בשקלים עד למועד רכישת הדולרים.

בגלל הפרשי הריביות שמכונים נקודות סוופ, תשלם החברה כ-0.9% ריבית לתקופה של חצי שנה והשער הסופי של עסקת הפורוורד יעמוד במקרה שהוצג לדוגמה על 3.602 שקלים לדולר. כלומר, השער הסופי של עסקת הפורוורד יהיה שער הבסיס בתוספת פער הריביות.

חשוב לדעת, כי בעסקת הפורוורד אין ביטוי לציפיות ולתחזיות של השוק על תנועת שער החליפין. עסקה זו הינה חישוב פשוט וקר של פער הריביות הקיים בין צמדי המטבעות. מן הראוי לציין שפער הריביות עשוי כמובן להשתנות בהתאם לשינויים בריביות שנושאים המטבעות בהם מבוצעת העסקה.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת פריקו המתמחה בניהול סיכונים פיננסיים

ניתן ליצור קשר עם הכותב בכתובת המייל: yossi@prico.com