אל תפספסו: 3 תרחישים לכלכלת ארה"ב בשנת 2011

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מסמן את 3 התרחישים העיקריים שיעצבו את הכלכלה הגדולה ביותר בעולם בשנה הקרובה

לרגל השנה האזרחית החדשה, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מספק מספר תרחישים אפשריים שעשויים לפקוד את כלכלת ארה"ב ב-2011. החל מהתאוששות מהירה מדי של הכלכלה הגדולה בעולם, דרך חדירת משבר החוב לארה"ב וכלה בתרחיש "משעמם" בו שום אירוע דרמטי יפקוד את ארה"ב השנה - הכלכלנים מכסים את תרחישי הקיצון ומה שביניהם.

בין התחזיות, קולם הגובר של כלכלנים החוששים כי כלכלת ארה"ב תצמח מהר מדי וללא שליטה. "התחממות יתר של הכלכלה היא החשש הגדול כרגע", אמר ג'ק אלבין, מנהל ההשקעות בבנק בשיקאגו. "למרות שזו לא התוצאה הסבירה ביותר, החשש שלי הוא שתשואות האג"ח יעלו יותר מדי או שהאינפלציה תעלה מהר מדי ויחסלו את תחילת ההתאוששות של הכלכלה".

נזכיר כי תשואת האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים עומדת כרגע על 3.3% בעוד שלפני חודש התשואה עמדה על 2.3%. זאת על אף תוכנית ההקלה הכמותית (QE2) של הפדרל ריזרב לרכישת אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר במשך חצי שנה.

כמו כן, חלק מהכלכלנים חוששים שמא יהיה הרבה יותר קשה ל'פד' לחלץ את הכלכלה האמריקנית מאינפלציה מהירה בשיטות המקובלות, במידה ותהיה כזאת.

עם זאת, רוב האסטרטגים ומנהלי הכספים אופטימיים ומדווחים כי הם צופים צמיחה כלכלית מתונה ואינפלציה נמוכה ב-2011. הם מסבירים זאת בשיא של שנתיים במניות, עלייה במחירי הסחורות ותשואות האג"חים שאמנם עלו משמעותית אך עדיין נמוכות בראייה היסטורית.

תרחיש 1 : כלכלה בטלטלה

בתרחיש הזה ה'פד' הלך רחוק מדי עם תוכנית ה-QE2, מצב שיביא לעלייה נוספת במחירים שעולים גם ככה. המשך הקיצוצים במיסים שאושרו על ידי הקונגרס בסוף 2010 מגביר את החשש מכלכלה חמה מדי ומאינפלציה.

כבר כעת ניתן להבחין בסממנים לכך שארה"ב "מתחממת": תשואות האג"ח עולות וכך גם מחירי הסחורות, בניגוד למה שציפו ב'פד'. עד כה, העליות הללו לא הגיעו למחירי הצרכנים אך זה יכול להשתנות עם הביטחון שיש מי שישלם יחזור לחברות. במקביל, חברות שבעבר נאלצו לפטר עובדים מחפשות לשכור יותר ויותר עובדים חדשים. שוק עבודה צפוף ומחירי סחורות גבוהים יביאו להעלאות בשכר, שיחמם את האינפלציה.

תחת נסיבות רגילות, ה'פד' היה משתמש בתוכניות המגירה שלו נגד אינפלציה, אך תוכניות אלה נוגדות את כל מה שעשה עד עכשיו ויגרמו לו להודות שה-QE הייתה טעות. "הדבר הכי קשה לעשות הוא להודות בטעותך ולעשות את ההפך ממה שעשית עד אותו הרגע. אנו נאלץ שה'פד' יחזור בו ממהלכיו ויתחיל להגביל את האשראי", אמר האוורד סימונס, כלכלן משיקגו.

ההשלכות בתרחיש זה: משקיעי האג"ח יסבלו מהפסדים גדולים, שוק הנדל"ן יצלול לאור הקפיצה בריבית על המשכנתאות ומחירי הסחורות יעלו עוד יותר. המניות יכולות אמנם לשגשג באופן זמני והייצוא יכול לגדול במידה והדולר ימשיך במגמת ההיחלשות שלו. מהר מאוד שיעור הריבית על הלוואות יעלה כדי לבלום את הצמיחה המהירה, מה שייפגע באג"ח ויסיים את העליות במניות ובסחורות. במקביל הדולר יתחזק, דבר שייפגע בייצוא.

תרחיש 2: משבר החוב חודר לארה"ב

בתרחיש זה, שיעור החובות משאיר את המשקיעים חשדניים והכסף שדרוש להנעת הכלכלה הולך ופוחת. אם מחירי הנדל"ן, שהחלו לרדת בסוף 2010, יירדו ב-5% עד 10% נוספים והאבטלה תישאר מעל 9% רווחי הבנקים יכולים להיפגע ולהחליש אף יותר את ביטחון הציבור.

אחרי תקופת החגים, עמד החוב של משקי הבית על 122% מההכנסות האישיות בסוף 2010. לפי תרחיש זה, זה עדיין גבוהה מדי ובלי עלייה מהירה בשכר הצרכנים יפסיקו לבזבז כדי לשלם את חוב האשראי שלהם. נסיגת הצרכנים יביא ימנע צמיחה כלכלית.

מעבר לחובות של משקי הבית, בארה"ב ישנה סכנה מכיוון החובות של המדינות ושל הרשויות המקומיות. השלטונות המקומיים רעבים למזומנים וכמה רשויות מקומיות יגיעו קרוב לפשיטת רגל. כך שבעצם משבר החוב האירופאי יגיע גם לארה"ב.

"עד שנתמודד עם בעיות החוב, יהיה סיכון גבוה יותר למיתון נוסף", אמר בריאן ילוינגטון, אסטרטג כלכלי בחברת Knight Capital, שחושב שיש לפחות סיכוי של 20% למיתון נוסף בעתיד הקרוב.

בינתיים, שיעור הריבית בארה"ב יהיה עדיין נמוך והמניות עדיין יחטפו מהלומה רצינית כשהמשקיעים יינטשו והממוצע בתעשיות ירד בכ-10%, ובכך יימחקו הרווחים של 2010. הדולר במקרה זה כנראה יישאר יציב ואף יתחזק אך זה ייפגע ביצוא מארה"ב.

תרחיש 3: התרחיש ה"פרווה" - לא ורוד מדי ולא שחור מדי

בתרחיש זה הכלכלה מצליחה לצמוח בקצב יציב השנה, אבל לא בקצב מספיק כדי להוריד את האבטלה. האינפלציה נשארת יציבה, למרות מחירי הסחורות הגבוהים. ה'פד' ממשיך להזרים כסף לכלכלה, לאט לאט גם הריבית מחילה לעלות והתשואה על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים יישאר בסביבות 3.5% בסוף 2011, גבוה ביחס לחודש הקודם אך נמוך בראייה היסטורית.

ייווצר מצב מושלם לשוק המניות: הצמיחה תשתפר במתינות, מספיק כדי לדחוף את הרווחים של התאגידים קדימה מבלי הכנסת יותר מידי עובדים חדשים לשוק העבודה. הדולר ייחלש לאט מאוד לעומת המטבעות המובילים, מה שיתמוך בייצוא מארה"ב.

משקיעים יתחילו לחזור לשוק המניות, התעשיות שצמחו בכ-11% ב-2010 ימשיכו לצמוח בעוד כ-10% ב-2011 ויתקרבו לשיא של 2007. "אנחנו לא רואים עתיד שחור מדי או ורוד מדי ל-2011, אנחנו רואים משהו באמצע", אמר ג'פרי קלינטופ, אסטרטג בכיר ב-LPL Financial.