כחלון: וטו על ביטול הפרדה מבנית בבזק וב-HOT

ועדת חייק סבורה כי יצירת "שוק סיטונאי" לקווי תקשורת נייחים מחייבת לשקול מחדש את הכדאיות של המשך ההפרדה המבנית בבזק וב-HOT

ועדת חייק מתקרבת לגיבוש מסקנות הביניים שלה. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שכבר נפגש יו"ר הוועדה, אמיר חייק, עם שר התקשורת משה כחלון, והציג בפניו את העקרונות המתגבשים בוועדה.

הסוגייה המרכזית שמנסה הוועדה לגבש היא יצירת "שוק סיטונאי" לקווי תקשורת נייחים. כיום, שתי החברות היחידות המחזיקות בתשתית נייחת בישראל הן HOT ובזק. כל חברת תקשורת אחרת שמספקת שירותי גישה לאינטרנט, משתמשת למעשה בקווים שחכרה מאחת מהן. ב"שוק הסיטונאי" שאת המתווה שלו מנסה הוועדה לגבש, יוכלו חברות התקשורת לקבל הנחות משמעותיות - של עשרות אחוזים - על כמות גדולה של קווים, ועל-ידי כך להתחרות ב-HOT ובבזק.

ועדת חייק סבורה שיצירת "שוק סיטונאי" כזה מחייבת לשקול מחדש את הכדאיות של המשך ההפרדה המבנית בבזק וב-HOT. במסגרת ההפרדה המבנית הקיימת כיום, מחויבת בזק לפעול בתחומים מסוימים, כמו גישה לאינטרנט, שיחות לחו"ל וטלוויזיה בלוויין, באמצעות חברות בנות. גם HOT תספק את שירותי הגישה לאינטרנט שלה באמצעות חברה בת. כחלון הביע תמיכה בכיוון הכללי שבו הוועדה פועלת, אך בכל הקשור לביטול ההפרדה המבנית, הוא ביקש שהמנדט יישאר בידי המשרד, בהתאם להתפתחות התחרות בשוק.

הרחבת התחרות

בוועדה יש חילוקי דעות סביב התנאים לביטול ההפרדה, ויש הסבורים כי יש לבטלה לאלתר. אחרים סבורים שיש לדחות את הביטול למועד רחוק ככל הניתן, ועד שיהיה ברור כי בשלו התנאים שיאפשרו לחברות מתחרות של בזק לבסס את מעמדן כמתחרות ראויות.

העובדה שכחלון נותן גיבוי לחייק מלמדת כי הטענות שהושמעו כלפי הוועדה על כך שאינה עובדת על קביעת תעריפי בזק קודם להסדרת השוק - צפויות להידחות.

נדגיש כי מבחינת כחלון ביטול ההפרדה המבנית כרגע אינו עומד על הפרק, וכי הוא אינו מעוניין לדון בו בשלב הזה. לדבריו, הדיון בסוגייה יגיע במקביל להתפתחויות בשוק התקשורת. במלים אחרות, כחלון נזהר מלייצר תקוות לכך שביטול ההפרדה קרוב, ורוצה לוודא שהתנאים שתגבש הוועדה יהיו יציבים וברורים.