טייסת הכבאות: "תוכנית יפה, אך לא שמענו דבר מאף אחד"

לטייסת הכיבוי כבר יש שם, אבל רק חודש אחרי מחדל השריפה בכרמל משהו אמיתי מתחיל לזוז

חודש אחרי אסון השריפה הכרמל וההצהרות על הקמת טייסת כיבוי שתבלום שריפות כמו זו שקיפחה את חייהם של 44 איש וכילתה 50 אלף דונם של חורש טבעי, הדבר הברור היחיד הוא שיש לה שם: העשן מעל הרכס עוד לא התפזר וכבר הצהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הטייסת החדשה תיקרא על שמו של צופה האש בן ה-16, אלעד ריבן, שנספה באסון כשסייע לכבאים להשתלט על להבות הענק.

נציגי חיל האוויר, שחששו שמלאכת הקמת הטייסת החדשה תתגלגל לפתחם, הגיבו על הרעיון בקרירות מופגנת ומיהרו להבהיר את העלות המשוערת של התןכנית: כמיליארד שקל, עוד לפני שמדברים על התחזוקה השנתית שלה.

לפני כשלושה שבועות גיבש דירקטוריון חברת כים-ניר שירותי תעופה עבור משרדי הממשלה המבולבלים תוכנית הכוללת עלויות כספיות ולוחות זמנים ברורים להקמת טייסת כיבוי: 12.5 מיליון דולר בתמורה למערך של 21 מטוסי כיבוי, שמונה מהם חדשים ובעלי יכולת לשאת כמות גדולה של מים וחומרים מעכבי בעירה, כוננות של טייסים מסביב לשעון ועוד.

"התוכנית התגבשה מהר כי אנחנו מכירים את בעיות המדינה בתחום. שלחנו את התוכנית למשרד ראש הממשלה, לנציבות הכבאות הארצית, למשרד לביטחון פנים ולמשרד האוצר. אף אחד לא יכול להגיד שהוא לא יודע מזה. התוכנית מפורטת, יסודית ויפה. לא שמענו על כך שום דבר מאף אחד. מלבד משרד האוצר, שממנו קיבלנו התייחסות לא רשמית ולפיה לא הוקצתה עד כה אגורה שחוקה לדבר הזה, לא שמענו כלום מאף אחד", אומר ל"גלובס" מנכ"ל כים-ניר, דיויד גולן.

המטוסים החדשים שמציעה כים ניר למערך הכיבוי האווירי הם מסוג FIRE 660- THRUSH המיוצרים בארה"ב. עלות של מטוס אחד מוערכת ב-2 מיליון דולר, ובכוחו של כל אחד לשאת כ-2,750 ליטר של מים המהולים בחומרים מעכבי בעירה. התרעה מוקדמת

לדברי גולן, ניתן למלא את מכלי המטוסים החדשים בתוך כ-4 דקות במספר מנחתים ברחבי הארץ ולהכין אותם לכל משימת כיבוי: "מטוס שיהיה בכוננות במנחת מגידו, יוכל להגיע בתוך פחות מ-5 דקות לאזור הכרמל. במנחת תמיד יהיה מלאי של חומרים מעכבים בעירה, וכל נחיתה של המטוס לצורך מילוי המכל תהיה קצרה מאד. כדאי להתעורר מהחלום שיהיו כאן מטוסים שממלאים את מכליהם תוך ליחוך הים. ראינו אותם בכרמל, הם הצטלמו נהדר וזה נראה סקסי למדי, אבל המזל הגדול שלנו היה שזה היה חודש דצמבר, והים היה שקט יחסית ובצורה לא אופיינית בכלל לעונות הקיץ בישראל, שבהן לרוב יש גלים. במקרה של גלים, המטוס לא יכול ללחך מים", אומר גולן.

התוכנית של כים-ניר שירותי תעופה מביאה בחשבון גם קבלת התרעה מוקדמת ככל שניתן על התפרצות שריפות, כך שניתן יהיה לתקוף אותן בשלב מוקדם. גישה זו מממשת למעשה את אחד הלקחים מהשריפה האחרונה בכרמל, שבה הכוחות הגיבו מאוחר מדי, כשהלהבות התפשטו במהירות מעוספיה היישר אל קיבוץ בית אורן: "מטוסי כיבוי לא יכולים לכבות את האש, אך הם יכולים לרסן ולתחום אותה, לבלום את התפשטותה. אם במקרה של הכרמל היינו מקבלים התרעה מספיק טובה, היינו בולמים את האש וחוסכים את מותם של 44 בני אדם. אבל עכשיו אנחנו צריכים להסתכל קדימה, אל הפתרון, ולצערי - גם כששמים כאן פתרונות יעילים ומהירים על השולחן, לא קורה הרבה".

כים ניר, שמייבאת מצרפת חומרים מעכבי בעירה עבור שירותי הכבאות בארץ, מציעה בתוכניתה למשרדי הממשלה להצטייד לפחות ב-1000 טונות של חומר כזה, שיוחזק בישראל בכל זמן נתון. לדברי גולן, המלאי הגדול ופריסתו ברחבי הארץ יאפשרו להתמודד עם שריפה בסדר גודל כמו זה שאירעה בכרמל, במשך שבוע שלם.

"התוכנית שלנו פשוטה", אומר גולן. "אנחנו מציעים למדינה לשים כסף על הטייסת ולהשתתף איתנו בהוצאות הרכש של דולר מול דולר, או לרכוש מראש קופת שעות שנתית. אי אפשר לבנות על מטוסי ענק, כמו ה'סופר טאנקר' או האיליושין הרוסי שיבואו לכאן, בעת מלחמה למשל. כשנופלות בעורף אלפי רקטות, המטוסים האלה לא יוכלו להיות כל כך דינמיים בשטח: צריך להיות ריאליים", אומר גולן.