למי החזיר מס הכנסה כסף?

עקב המעבר לדיווח מקוון רשות המסים החליטה להחזיר קנסות, אך שמרה זאת בסוד

בשקט-בשקט, בלי ששמתם לב, בעלי עסקים שנקנסו על איחור בהגשת הדוח השנתי קיבלו החזר ישירות לחשבונות הבנק שלהם. הסיבה: המעבר האיטי לדוח השנתי המקוון.

המעבר הזה ספג בשעתו ביקורת גדולה: טענו שהוא ייצור קשיים למגישים, שהוא יחייב כל עוסק מורשה להיעזר ברואה חשבון, ועוד תלונות שונות. לכן, הפשרה היתה שהמעבר ייעשה בהדרגה, כשבכל פעם הרחיבו את מעגל הנדרשים להגיש דוח מקוון.

איך זה קשור לקנסות? ובכן, הסנקציה על אי-הגשת דוח מקוון במועד היא עיצום כספי, בעוד שהסנקציה על אי-הגשה במועד של דוח ידני היא קנס. להבדיל מקנס, העיצום הכספי בלתי ניתן למיקוח.

במהלך התקופה האחרונה דחתה רשות המסים שוב ושוב את תאריכי היעד להגשת דוח מקוון, כך שבפועל לא הוטלו עדיין עיצומים כספיים. לעומת זאת, קנסות על אי-הגשת דוח ידני במועד הוגשו גם הוגשו.

אז ברשות החליטו ללכת לקראת הציבור, ומאחר שהיתה אי-בהירות לגבי השאלה מי מחויב בדוח ידני ומי בדוח מקוון, סברו כי אי-הטלת עיצומים כספיים מצד אחד, לעומת הטלת קנסות מצד שני, תיצור אפליה. לכן הוחלט לבטל באופן גורף את הקנסות למגישים דוחות באיחור.

העניין הוא שזה נעשה די בחשאי, ורוב בעלי העסקים אינו יודע שהוא זכאי להחזר הזה. כך שאם קיבלתם קנס ולא קיבלתם החזר, כדאי מאוד שתפנו לרשות המסים.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "לרגל המעבר להגשת הדוח המקוון הוחלט כי לא נכון יהיה לאכוף את הקנסות במתכונת הקודמת, ולכן ביטלנו את כל הקנסות שהוטלו בגין שנות 2008 ו-2009, וזאת לגבי מי שלא הגיש את הדוח עד ל-1 בינואר 2011". טוב שאתם מודיעים.