פרשת המעקבים אחר צ'רנוי: אביגדור אסקין מואשם בהאזנת סתר

‎‎המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד פעיל הימין אביגדור אסקין, בגין פרשת המעקבים שערך אלכסיי דרובשנקו אחרי האוליגרך מיכאל צ'רנוי בקיץ 2007

‎‎המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה אתמול (ג') כתב אישום נגד פעיל הימין אביגדור אסקין, בגין פרשת המעקבים שערך אלכסיי דרובשנקו אחרי האוליגרך מיכאל צ'רנוי בקיץ 2007. אסקין מואשם בעבירות של ביצוע האזנת סתר שלא כדין ובשימוש שלא כדין בהאזנת הסתר.

לפי כתב האישום, באפריל 2007 פנה דרובשנקו, מנכ"ל אחת החברות של יריבו של צ'רנוי, האוליגרך אולג דריפסקה (האיש העשיר ביותר ברוסיה ושותפו לשעבר של צ'רנוי בענקית האלומיניום רוסאל) אל אסקין, שעסק באותה תקופה ביחסי ציבור. בעקבות הפנייה החל אסקין בפעילות יחסי ציבור מגוונת שכוונה נגד צ'רנוי.

‏במסגרת הפעילות נפגש אסקין עם החוקר הפרטי אביב מור וביקש ממנו לבצע מעקבים אחרי צ'רנוי. בהמשך החל מור, יחד עם החוקר הפרטי רפי פרידן, לאסוף מידע על צ'רנוי ומקורביו, כאשר אסקין שימש כמתווך וכמעביר המסרים בין החוקרים לדרובשנקו, עמו נפגש לעיתים תכופות.

‏עוד נטען בכתב האישום כי במסגרת איסוף המידע על צ'רנוי האזינו אסקין, מור ופרידן לשיחות שניהלה מזכירתו האישית של צ'רנוי, ילנה סקיר, ללא הסכמתה. בהמשך העבירו השלושה את השיחות המוקלטות לתרגום מרוסית ולתמלול. תמורת עבודתם זו קיבלו מור ופרידן מאסקין 50 אלף שקל במזומן.

‏בספטמבר 2010 הוגש כתב אישום בפרשה נגד פרידן ונגד החוקר הפרטי מקסים גורביץ', שהיה גם הוא מעורב בפרשת המעקבים ועומד לדין בנוגע למעורבות בחטיפת אשת העסקים הירושלמית באפריל.

בינואר אשתקד הורשע מור, לפי הודאתו במסגרת ‏הסדר טיעון‏, ב‏האזנות סתר‏ לשיחות שניהלה סקיר. על מור נגזרו חצי שנת מאסר בפועל וקנס של 20 אלף שקל.