השביתה בנמלים: ביה"ד לעבודה סירב להוציא צווי מניעה

(עדכון) - משרד האוצר: "שוב הוכח בצורה צינית שההסתדרות דואגת בעיקר לבעלי השכר הגבוה ופועלת להגדלת הפערים במשק"

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, נמנעה היום (ד') מהוצאת צווי מניעה לשביתה בנמלי הים, שנכנסה היום ליומה השלישי. זאת לאחר שההסתדרות טענה כי בפגישה שהתקיימה אמש (ג') בין נציגי הארגון לנציגי משרד האוצר חלה התקדמות.

התאחדות התעשיינים, שנפגעת מאוד מהשביתה, הצטרפה לבקשת ההסתדרות שלא להוציא צווי מניעה, והבהירה כי נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, מתווך במגעים.

ארד דרשה מההסתדרות, מהמדינה ומהתאחדות התעשיינים לדווח לבית הדין על ההתקדמות במשא-ומתן.

לפני שהוגשה העתירה לבית הדין על-ידי איגוד לשכות המסחר, בהסתדרות נשמעו אחרת. הארגון הודיע כי הפגישה שנערכה אמש בלשכתו של יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, הסתיימה ללא תוצאות - ועל כן השביתה נמשכת.

גם במשרד האוצר שיגרו הודעה חריפה, שלפיה ההסתדרות חזרה לדרישתה המקורית - תוספת שכר של כ-15% עבור עובדי הנמלים. עוד נטען כי ההסתדרות דרשה לייצר דרגת קידום נוספת מעל דרגת השכר הגבוהה ביותר כיום, כך ששכר העובדים בפועל יעלה עוד יותר וישליך גם על תנאי פרישתם.

למעשה, באוצר טוענים כי בעוד שההסתדרות מדברת כלפי חוץ על העובדים הצעירים בנמלים (דור ב') המשתכרים שכר נמוך יותר, היא מדברת מאחורי הקלעים על שכרם של הוותיקים.

"שוב הוכח כי ההסתדרות, בצורה צינית, דואגת בעיקר לבעלי השכר הגבוה במשק ופועלת להגדלת הפערים במשק", מסרו באוצר. "נזכיר כי במהלך המשא-ומתן על הסכמי השכר במגזר הציבורי ביקש האוצר לתת תוספות שכר גבוהות לבעלי השכר הנמוך ותוספות נמוכות, אם בכלל, לבעלי השכר הגבוה".

"ההסתדרות לא רק שדחתה הצעה זו על הסף, מתברר עכשיו שהיא פועלת בדיוק ההיפך ודורשת תוספות שכר גבוהות יותר לבעלי השכר הגבוה", הוסיפו באוצר. בהסתדרות, לעומת זאת, דחו על הסף את הטענות.

יצוין כי הסכסוך בנמלים מתרחש כשברקע סכסוך אחר לגמרי: החתימה של ההסתדרות וארגוני המעסיקים על ההסכם להעלאת שכר המינימום. במשרד האוצר טוענים כי מצופה היה מהמעסיקים ומההסתדרות לדבר על שכר המינימום במסגרת פורום השולחן העגול, שהם בעצמם דחפו להקמתו, ולא לחתום על הסכם כזה מבלי לשתף את שר האוצר יובל שטייניץ.

מרגע חתימת ההסכם החלו באוצר להוביל קו שלפיו ההסתדרות לא באמת דואגת לחלשים אלא לחזקים, והשביתה בנמלים עזרה לחזק את הטיעון הזה.

בני ערובה של העובדים

בעתירה שהגיש היום איגוד לשכות המסחר נטען כי השביתה אינה צודקת, וכי היא נעשית באופן "שיש בו כדי לשתק את הסחר במדינת ישראל ולגרום לנזקים עצומים למשק".

באיגוד לשכות המסחר ביקשו להזכיר במסגרת העתירה כי "עובדי הנמלים כבר קיבלנו תוספות שכר נדיבות ביותר, של כ-20%, במסגרת הרפורמה בנמלים שנחתמה ב-2005, וזאת בנוסף למענק הפרטה נדיב ביותר. יש לזכור כי מדובר בציבור שרמת ההכנסה שלו גבוהה. רק באחרונה נחתם הסכם שכר במגזר הציבורי, שהעניק תוספות שכר של 6.25%, ואילו עתה דורשים עובדי הנמלים תוספת של 9%. במה שונים עובדי הנמלים משאר עובדי המגזר הציבורי?".

עוד נטען בעתירה כי תביעות שכר מופרזות ושימוש ב"נשק יום הדין" כמו שביתה נעשים בידי עובדי הנמלים מתוך הנחה שאין להם שום אלטרנטיבה אחרת: "הם נוטלים לעצמם את החירות לעשות מהלך כזה - רק משום שהם יכולים להפוך יצואנים ויבואנים ואת המשק כולו לבני-ערובה לדרישות מופרזות בדרך להשחתת המגזר הציבורי, מבלי שיישאו במחיר כלשהו. זו נורמה פסולה של שימוש בכוח, בידיעה ברורה שיגרום נזקים לצדדים שלישיים", נטען.

גם ציוד לטיפול בסיבוכי שפעת תקוע בנמלים

חדרי המיון בבתי-החולים קורסים, המחלקות מלאות בחולי שפעת, ולטענת איגוד לשכות המסחר, בשל שביתת עובדי הנמלים - ציוד רפואי רב, המיועד בחלקו לטיפול בהתפשטות השפעת, תקוע במכולות.

"מהבוקר אני מקבל טלפונים מאנשי לוגיסטיקה של בתי-חולים בכל הארץ, בהם סורוקה, איכילוב ואסף הרופא, והם שואלים מה קורה עם הציוד. הלוואי שהייתי יכול לעזור, כי אני מתרשם מקולם שהם זקוקים לו בדחיפות. אני מזהה את המצוקה. הבעיה היא שיש לי מכולות שתקועות עדיין בתוך אניות בחיפה ובאשדוד, שלא פרקו אותן כלל. אם היו פורקים, לפחות הייתי יכול לגשת לוועדת חריגים, לנמק את הבהילות", אמר היום יהודה גיל, הבעלים של גיל-מדיקל, המייבא לארץ ציוד רפואי ומוצרים המשמשים מרפאות ובתי-חולים.

"בחיפה עוגנת אנייה אנגלית שעל סיפונה מערכות לעירוי נוזלים ולעירוי דם, חלקם מיועדים גם למערכת הביטחון. באשדוד עוגנת אנייה מסין עם צינורות חד-פעמיים המשמשים להנשמה של חולים. בתי-החולים זקוקים לציוד הזה בבהילות, כי לרוב מדובר בציוד חד-פעמי. באמת ובתמים שאינני יודע כיצד הם מסתדרים במצב הזה" אמר גיל.

לדבריו, יבואנים נוספים של ציוד רפואי חשופים אף הם למצוקה, שכבר מורגשת בבתי-החולים: "עצירת המכולות הרפואיות בתקופה כזאת - כשיש עלייה דרמטית במקרי התחלואה במחלות החורף כמו שפעת, דלקות ריאה וגרון ועוד - היא סכנת חיים", אמר היום גיל.