תגידו, לא סבלנו מספיק?

נניח שיש אמפטיה למשה קצב ול'טראומה' הלאומית, אבל איך עולה על הדעת לחון אנס?

האמת היא, שיש משהו בדבריו של יוסי ביילין. אתמול (ג') אמר שר המשפטים לשעבר שהוא חושב שמשה קצב סבל מספיק ושנשיא המדינה הנוכחי שמעון פרס צריך לתת לו חנינה.

ואם תחשבו על זה רגע, סביר להניח שתודו גם אתם שהחיים של קצב נגמרו. הוא באמת כבר סבל לא מעט. התקשורת רצחה אותו - גזר דין המוות שלו היה בידיה, והיא הוציאה אותו להורג, שוב ושוב, עם כל שלב במשפט הזה. הבושה, הקלון, אות הקין - כל אלה ידבקו בקצב גם אם לא יישב יום אחד בכלא.

אז מה עם קצת חמלה? הרי עשו את זה קודם לפניו. הנרי פורד, ביום הראשון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב, חן את ריצ'רד ניקסון וחסך לו את הישיבה בכלא, מתוך הבנה דומה. החיים של ניקסון נגמרו, בין אם הוא ישב בכלא ובין אם לא.

כך שברמה העקרונית, לתת חנינה לקצב זה דווקא רעיון יפה ואנושי. אחרי הכול, יש לעניין הזה גם השפעה על הציבור.

האם הציבור חייב לראות את הנשיא שלו לשעבר - דמות ייצוגית וסימבולית כל-כך - נכנס לכלא לכמה שנים? מסנג'ר סיגריות עם האסירים האחרים? למה אנחנו צריכים את הבושה הזאת? שיישב קצב בבית עם אישה שלא תוכל להסתכל עליו יותר וילדים ונכדים שיודעים בדיוק מי הוא - וזה כבר יהיה עונש כבד מספיק.

ביילין כינה את מה שעם ישראל עבר עם משפט קצב כ"טראומטי". אמנם כבר עברנו כמה "טראומות" מקדימות עם אנשי ציבור שסרחו ופשעו, אבל אנס עוד לא היה לנו. אבל מה טראומטי יותר עבורנו כעם? נשיא שיושב בכלא על עבירות מין חמורות - או נשיא שחוננים אותו על עבירות כאלה?

אם תשאלו אותי - אונס הוא עבירה חמורה בהרבה ממתן שוחד, מירמה או שחיתות. אז איך אפשר בכלל להעלות על הדעת לחון מישהו שהואשם באונס? ולמה נשיא שאנס צריך לחון - ואת בניזרי או הירשזון שרימו צריך להושיב בכלא? הרי גם הם סבלו מספיק את השחיטה התקשורתית, לא?

אז איפה בעצם מותחים את הקו? והאם אנס - ולא משנה מאיזה מקצוע, מעמד או עדה - יכול בכלל להיות זכאי לקבל חנינה, ברמת המסר הציבורי שמעשה כזה מעביר?

מבחינה אנושית, אני חייבת להודות שגם אני מרחמת על קצב. הוא כבר באמת קיבל עונש כבד. הוא הושפל, חייו הסתיימו, וכל מה שנותר לו עכשיו זה לחיות את הבושה. אבל כשמסתכלים על התמונה הגדולה - אסור לחון אותו.

עם רמות המוסר הירודות של אנשי הציבור שלנו, ששורה ארוכה מהם נשפטו, הורשעו וחלקם אף יושבים בכלא - אסור להשאיר פתח לחנינה על עבירה חמורה כל כך.

מי שמחליט ללכת בדרך הסרה, שיידע שיהיה על זה מחיר - והוא יהיה כבד. כאיש ציבור אתה מקבל עונש כפול אם אתה מחליט ללכת בדרכו של פושע פשוט. גם תשב בכלא - וגם תעבור את השחיטה התקשורתית.

האם זה ירתיע את הבאים?

בואו נקווה שזה יהיה מספיק "טראומטי" כדי שהתשובה תהיה כן.