השביתה בנמלים הסתיימה: העובדים יקבלו תוספת של 6%

באוצר טוענים להישג, אבל ההסתדרות קיבלה כמעט את כל מה שדרשה, כולל תוספת של 11% לעובדי דור ב'

לאחר השעה חצות הגיעו נציגי ההסתדרות, בראשות יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ונציגי האוצר, בראשות הממונה על השכר אילן לוין, לסיכום שיביא לסיומה של השביתה בנמלי הים - שביתה שאמורה הייתה להיכנס אל יומה הרביעי היום (ה').

על-פי הסיכום, עובדי הנמלים יקבלו תוספת שכר של 6% לתקופה של שנתיים, ובמקביל יוקם צוות משותף שיעסוק בקידום הנפקת מניות הנמלים בבורסה - קרי יישומו של השלב השני ברפורמה בנמלים, שנחתמה בשנת 2005.

במשרד האוצר מיהרו להודיע כי מדובר ב"הישג אדיר", שכן ההסתדרות דרשה לטענתם תוספת שכר של כ-15%. בפועל, התמונה שונה מעט: ההסתדרות דרשה תוספת של 15% רק כנקודת פתיחה, אך בימים האחרונים דיברה על 9% למשך 3 שנים - כלומר 3% לשנה. במילים אחרות, עובדי הנמלים קיבלו את מה שביקשו, 3% לשנה, אך לתקופה של שנתיים ולא שלוש. כדי לסבר את האוזן, במשרד האוצר דרשו כי עובדי הנמלים יקבלו בדיוק את מה שקיבלו עובדי המגזר הציבורי - תוספת של 6.25% לשלוש שנים וחצי, כלומר 1.78% בלבד לשנה.

באוצר הסכימו לדרישה נוספת של ההסתדרות כך שעובדי דור ב' שנקלטו בשנים 2004-2005 יקבלו תוספת של 5% מעבר ל-6% שנקבעו כעת, כלומר 11% בסה"כ. מדובר בתוספת השכר שניתנה לעובדי המגזר הציבורי בשנת 2008, אותה לא קיבלו אז העובדים האלה. באוצר הסכימו גם להגדיל את מספר ימי החופשה של העובדים, ואת מספר ימי המחלה שהם יכולים לפדות. עם זאת, במשרד האוצר לא הסכימו לדרישת ההסתדרות לייצר דרגת שכר נוספת מעל הדרגה הגבוהה ביותר הקיימת כיום - דבר שצפוי היה להגדיל דווקא את שכרם של הוותיקים והמרופדים ביותר בנמלים, ולשפר באופן ישיר גם את תנאי הפנסיה שלהם. רק אתמול בבוקר אמרו על הדרישה הזאת במשרד האוצר כי הדבר מוכיח שההסתדרות "דואגת לחזקים ומגדילה את הפערים במשק".

יצוין כי הבוקר (ה') אמורים היו ההסתדרות, המדינה והתאחדות התעשיינים לדווח לבית הדין הארצי לעבודה על ההתקדמות במו"מ, זאת לאחר שנשיאת ביה"ד, השופטת נילי ארד, נמנעה אתמול מהוצאת צווי מניעה לשביתה. על פי הערכות, אילו השביתה הייתה נמשכת, ארד הייתה קובעת כי מדובר בשביתה בלתי מידתית על רקע העובדה כי העילה לפריצתה היא תוספות שכר, ועל כן היא הייתה מורה לעובדים לחזור לעבודה מלאה או לפחות חלקית. צווי מניעה היו מחלישים את כושר המיקוח של העובדים אך מצד שני רק מחריפים את יחסי העבודה בנמלים, שכן עובדי הנמלים צפויים היו לנקוט ב"שביתה איטלקית" - כפי שהעריך יו,ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, שהתנגד לפנייה של איגוד לשכות המסחר לביה"ד לעבודה.

סכסוך נוסף בדרך?

במשרד האוצר מדגישים כי ההישג הגדול מבחינתם קשור להנפקת הנמלים. גם כאן לא בטוח שמדובר בהישג גדול: הצדדים הסכימו להקמת ועדה משותפת שתדון בליבון המחלוקות הקיימות בעניין, אולם אם אלה לא ילובנו "כל צד ילך לדרכו" - כאשר המשמעות היא שבתוך זמן קצר ייתכן כי נשמע על סכסוך עבודה נוסף.