בנק לאומי: מחירי הדירות החדשות לא צפויים לרדת בקרוב

כלכלני המחלקה הכלכלית: "הביקוש הגבוה לדירות חדשות, לצד ההיצע הנמוך, אינם יכולים להעיד לעת עתה על שינוי צפוי במגמת מחירי הדירות" ■ הנקודה האופטימית? עליית ריבית

שוק הנדל"ן הרותח בישראל לא צפוי להתקרר בקרוב, כך לפחות מעריכים היום (ה') כלכלני בנק לאומי במסגרת פרסום הבלוג השבועי באתר הבנק. כלכלי המחלקה הכלכלית בראשותו של גיל בפמן מעריכים כי הביקוש הגבוה לדירות חדשות, לצד ההיצע הנמוך, אינם יכולים להעיד לעת עתה על שינוי צפוי במגמת מחירי הדירות.

בלאומי מציינים כי היקף מכירת דירות חדשות ביוזמה פרטית חזר לעלות בחודשים אוקטובר ונובמבר, זאת לאחר התמתנות מסוימת ברבעון השלישי של השנה, כאשר מאז תחילת 2010 גדל היקף המכירות בכ-8.3%.

אחד הגורמים התורמים לביקוש הער לדירות, על פי לאומי, הינו רמת הריבית הנמוכה על המשכנתאות. הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות עומדת על רמת שפל של 2.2%, כאשר בהלוואות קצרות ל-5 שנים שיעור הריבית הממוצע עומד על 2.05% ובהלוואות ארוכות ל-20 שנה שיעור הריבית הממוצע מגיע ל-3.16% בלבד.

הנקודה האופטימית - עליית ריבית בנק ישראל

בלאומי מסבירים כי לפחות לעת עתה נראה, כי על אף הוראות המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, המשכנתאות לא יתייקרו. יתרה מזאת, ניתן לראות כי במקביל לירידת הריבית הממוצעת על המשכנתאות הצמודות חלה האצה בקצב הגידול השנתי של האשראי לדיור.

הקונים עצמם, מציינים בלאומי, מממהרים לבצע עסקאות חדשות בשוק שמא בנק ישראל יחיל הוראות חדשות, שעלולות להקשיח עוד את התנאים בשוק התוסס.

הנקודה האופטימית לדעת לאומי נעוצה בהערכה כי כאשר העלייה בריבית בנק ישראל תביא לכך שריבית המשכנתאות הממוצעת כבר לא תהיה שלילית במונחים ריאליים, התמריץ להתרחבות הביקוש לדיור יחל להתמתן. לכן, מסבירים בלאומי, למהירות העלאת הריבית, לצד צעדים רגולטוריים נוספים מצד בנק ישראל, תהיה השפעה על הביקושים. לצד זאת, היקף התחלות הבנייה, הצפוי להמשיך לעלות בשנה הקרובה, עשוי להיות אף הוא גורם חשוב למיתון עליות המחירים.