תיק בזק: "קומיסר היה מחויב כעו"ד לא לחשוף את הסכמי זאבי-צ'רנוי"

כך טוען עו"ד דוד ליבאי, בא-כוחו ■ עו"ד מיכאל קומיסר נאשם כי סייע ללקוחו גד זאבי להסתיר ממשרד התקשורת ומהבנקים את העובדה שצ'רנוי סייע לזאבי במימון רכישת בזק

"עו"ד מיכאל קומיסר נכח בכל הדיונים בתיק בזק וקרא את הפרוטוקול, ואולם ניכר בו שעד עצם היום הזה הוא אינו מבין מה רוצים ממנו ועל מה ולמה עליו לתת את הדין" - כך אמר היום (ה') עו"ד פרופ' דוד ליבאי, בא-כוחו של עו"ד קומיסר, בנאום ההגנה על לקוחו, במשפט שבו קומיסר עומד לדין לצד אנשי העסקים גד זאבי ומיכאל צ'רנוי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

קומיסר מואשם כי סייע ללקוחו, גד זאבי, להסתיר ממשרד התקשורת ומקונסורציום הבנקים שליווה את עסקת זאבי-בזק את העובדה שצ'רנוי סייע לזאבי במימון רכישת 20% ממניות בזק וקיבל אופציה להיכנס כשותף בחברה.

"מבחינתו של קומיסר, הוא נתן (לזאבי. ח.מ.) ייעוץ משפטי מקצועי, ראוי והוגן, כמו במאות מקרים אחרים", הוסיף ליבאי. "קומיסר מעולם לא העלה על דעתו שהוא מסייע למישהו לבצע עבירה פלילית, מעולם לא היה מודע לכך שבמסמך כלשהו שהכין ישנם מצגי-שווא, ואם למישהו אחר היתה כוונה לעבור על החוק, ואין אנו טוענים כי היתה כוונה כזו - עו"ד קומיסר לא היה מודע לה".

ליבאי הסביר כי קומיסר לא סיפר על שני ההסכמים שנחתמו בין זאבי לצ'רנוי בנוגע לרכישת מניות בזק, מכיוון שלא היתה עליו שום חובה לעשות כן. "נהפוך הוא", טען ליבאי בשמו של קומיסר, "חל עליו איסור מוחלט לספר על כך. שתיקתו של קומיסר בנושא זה, בהיעדר חובה בחוק או דרישה מאחד המוסדות לספר זאת, היא ביטוי לכיבוד החוק - ולא ביטוי למירמה או להפרת החוק. אין לבוא בטענות אל קומיסר על שכיבד את חיסיון הלקוח, את מדיניותו של הלקוח ואת סעיפי הסודיות בהסכמים שחייבו גם אותו".

ליבאי הוסיף וטען כי האישום נגד קומיסר מבוסס על פרשנות מוטעית שנותנת התביעה להסכמים בכתב שהגיש זאבי למשרד התקשורת ועם הבנקים.

לדבריו, "קומיסר יבהיר כי לא היתה לו שום מודעות למירמה או כוונה לסייע למשהו לקבל דבר במירמה. קומיסר היה משוכנע כי בפרשה זו, כמו בכל שירות מקצועי שנתן בחייו, הוא פועל כחוק.

"עבודה מקצועית שוטפת של עורך דין, שהיא סבירה בהחלט, עוברת במשפט זה בדיקה בזכוכית מגדלת 11 שנים אחרי שהשירות ניתן. עורך הדין יתבקש להסביר מה עשה וחשב בשנת 1999 כאשר היום החוק השתנה, בפרשה בה לא היה מתלונן, לא משרד התקשורת ולא הבנקים.

"שאלה רצינית היא אם היה מקום להגיש את כתב האישום כאשר אף גוף לא חש מרומה ואף אחד לא סבל הפסד כספי בפרשה זו. האם היה מקום להעמיד את קומיסר לדין כאשר לטענת התביעה הוא לא היה בין הקושרים, וניכר מחקירתו המתמשכת במשטרה כי לא ניתן לייחס לו כוונה לעבור עבירה פלילית כלשהי בשירות המקצועי שנתן ללקוח שלו", סיכם ליבאי.

הדיון נמשך, ובשעה זו אמור קומיסר לעלות לדוכן העדים כדי להעיד בחקירה ראשית.

את קומיסר מייצגים עורכי הדין דוד ליבאי, דפנה ליבאי ודנה וייס; צ'רנוי מיוצג בידי עורכי הדין ירון קוסטליץ ויואב סגל; רום מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור ודורון טאובמן ממשרד רם כספי; זאבי מיוצג בידי עורכי הדין נוית נגב וגיורא אדרת; והתובעות בתיק הן עורכות הדין מיכל סייבל-דראל, נורית הדס ותמר רוטמן.